Home > Articole ISO > Initiative ISO de imbunatatire continua

Initiativele ISO de imbunatatire continua sunt ca dietele

Toate dietele functioneaza atunci cand cineva tine dieta. Totusi, dupa ce obtin pierderea in greutate dorita, marea majoritate a celor care au tinut dieta isi reiau obiceiurile normale de hranire si stilul de viata obisnuit. Rezultatul e ca toate dietele sunt, statistic vorbind, esecuri pe termen lung, deoarece nu a intervenit rezolvarea problemei esentiale de schimbare a stilului de viata. Insa nu prea auzim despre aceste esecuri, ci numai despre cate un succes pe termen scurt.

Metodele sau initiativele de imbunatatire – cum sunt Lean, Six Sigma, TQM si numeroase standarde internationale ISO care pun accentul pe imbunatatirea continua – se aseamana in mare masura cu aceste diete. Cand o companie se dedica si se concentreaza asupra unei “diete”, ea va obtine in mod inevitabil imbunatatirile pe care si le-a dorit. Cu toate acestea, majoritatea companiilor isi deplaseaza atentia asupra unei alte zone, probleme sau initiative de indata ce castigurile initiale au fost dobandite.

Rezultatul este ca imbunatatirile initiale isi recapata forma in timp. Nimeni nu publica studii despre acest fapt, deci nu auzim decat despre succesul initial. In realitate, multe povesti de succes reprezinta imbunatatiri aduse initiativelor de imbunatatire care au avut loc cu ani inainte.

Problema este ca cele mai multe initiative si instrumente de imbunatatire nu pun problema necesitatii unei platforme si a unei culturi care trebuie sa sustina imbunatatirea de-a lungul timpului. Ele presupun numai ca acea platforma sau acea cultura exista deja. De fapt, cele mai multe organizatii nu detin o platforma a sistemului de management care sa fi fost conceputa si care sa fi evoluat in directia absorbirii imbunatatirilor si a statornicirii lor. In aceste situatii, cele mai multe initiative de imbunatatire sunt sortite, in cele din urma, esecului pe termen lung.

Deci ce putem sa facem pentru a evita aceasta capcana? Dupa cum spunea influentul autor american Stephen Covey, “sa incercam mai intai sa intelegem, iar apoi sa fim intelesi”. Puteti incepe prin a va concentra asupra intelegerii proceselor din organizatia dvs. si a interactiunii dintre ele. Apoi standardizati si consolidati aceste procese. Implicati-va oamenii de la toate nivelurile organizatiei in acest efort pentru a asigura stapanirea proceselor, responsabilitatea si coerenta.

Veti fi surprinsi de cate oportunitati veti intalni, de care puteti profita cu usurinta. Folositi reprezentarea proceselor pentru a captura si a documenta situatia actuala care rezulta de aici. Apoi dezvoltati-va masurile de cuantificare a proceselor pentru a va masura si a va monitoriza aceste procese. Veti obtine ca rezultat o platforma si o infrastructura ale sistemului de management care va vor permite sa aplicati instrumentele si metodele de imbunatatire intr-un mod mult mai rational, mai practic si mai eficient.

Din nefericire, nu exista un remediu simplu pentru o asemenea problema dificila si spinoasa. Imbunatatirea si excelenta organizatiei reprezinta un parcurs, nu un eveniment.

› Initiative ISO de imbunatatire continua