Home > Noi STANDARDE ISO > 1 Noiembrie – data lansarii standardului ISO 26000 cu privire la responsabilitatea sociala

1 Noiembrie – data lansarii standardului ISO 26000 cu privire la responsabilitatea sociala

ISO 26000 – Responsabilitatea sociala

Pe data de 1 noiembrie este programata lansarea unuia dintre cele mai asteptate standarde internationale ISO din ultimii ani, ISO 26000 : 2010, Ghid cu privie la responsabilitate sociala, care ofera indrumare organizatiilor atat din sectorul public cat si din cel privat cu privire la responsabilitatea sociala (SR).

ISO 26000 este lansat in Geneva, Elvetia, eveniment la care secretarul general ISO, Rob Steele, a invitat membrii grupului de lucru de experti care au dezvoltat standardul, inclusiv conducerea comuna – presedinte, Jorge Cajazeira ER si vice-presedinte Staffan Söderberg, alaturi de membrii nationali ISO pentru Brazilia (ABNT) si Suedia (SIS).

La eveniment au participat, de asemenea, reprezentanti ai utilizatorilor potentiali ai standardului, inclusiv participanti reprezentativi din industrie si guverne nationale care si-au exprimat interesul crescut si suportul pentru un standard international orientativ privind responsabilitatea sociala.

Rob Steele comenteaza:

“Publicarea ISO 26000 este asteptata cu nerabdare de catre organizatii din intreaga lume, indiferent daca sunt intreprinderi comerciale sau organizatii din sectorul public. Functionarea intr-o maniera responsabila din punct de vedere social nu mai este o optiune. Ea devine o cerinta a societatii la nivel mondial.

Ce face ISO 26000 exceptional, printre numeroasele initiative deja existente cu privire la responsabilitatea sociala, este faptul ca distileaza un adevarat consens international asupra a ceea ce inseamna responsabilitatea sociala si asupra subiectelor de baza care trebuie sa fie abordate pentru punere ei in aplicare.

In plus, standardul se bazeaza in mare masura pe contributia partilor interesate, inclusiv pe cea venita din partea tarilor in curs de dezvoltare, mediului de afaceri, guvernelor, consumatorilor, organizatiilor neguvernamentale s.a. “

Conform standardului, perceptia si realizarea performantei in domeniul responsabilitatii sociale din cadrul unei organizatii poate influenta, printre altele:
• Avantajul competitiv
• Reputatia
• Capacitatea de a atrage si sa pastra lucratorii sau membrii, clientii sau utilizatorii
• Intretinerea moralului angajatilor, angajamentul si productivitatea acestora
• Opiniile investitorilor, proprietarilor, donatorilor, sponsorilor si comunitatii financiare
• Relatia cu companiile, guvernele, mass-media, furnizorii, colegii, clientii si cu comunitatea in care organizatia opereaza.

Standardul ISO 26000, a carui dezvoltare a inceput in 2005, incununeaza activitatea grupului de lucru ISO privind responsabilitatea sociala (ISO / WG SR), a carui componenta este cea mai diversificata si mai bine reprezentata de toate partile interesate, comparativ cu oricare alt grup de lucru creat pentru dezvoltarea unui standard.

Sase grupuri principale de parteneri si parti interesate au fost angajate in procesul de dezvoltare al standardului: reprezentanti ai sectorului industrial, guvernamental, ai fortei de munca, ai consumatorilor, ai organizatiilor neguvernamentale precum si ai prestatorilor de servicii, alaturi de o componenta echilibrata din punct de vedere geografic si gen de alti participanti.

Standardul a beneficiat de contributia expertilor din partea membrilor ISO (organisme nationale de standardizare – ONS) si din partea organizatiilor de legatura (asociatiile care reprezinta mediul de afaceri, consumatorii sau forta de munca, alte organizatii inter-guvernamentale sau neguvernamentale).

La ultima sedinta a ISO / WG SR, din iulie 2010, existau 450 de experti participanti si 210 de observatori din 99 de tari membre ISO si 42 de organizatii de legatura implicate in munca de elaborare a standardului. (www.iso.org)

› 1 Noiembrie – data lansarii standardului ISO 26000 cu privire la responsabilitatea sociala