Auditul ISO 9001 bazat pe procese necesita o foarte buna cunoastere a standardului
Directorii de calitate si auditorii care evalueaza sisteme de management al calitatii ISO 9001 sunt in general de acord ca auditul bazat pe procese este mai avantajos decat auditul bazat pe clauze. Vom examina in continuare diferentele dintre cele doua tipuri de audit.
In auditul bazat pe clauze, o organizatie (sau poate fi vorba numai despre un segment dintr-o organizatie) este auditata pentru a verifica daca ea respecta o anumita clauza a standardului international pentru sistemele de management al calitatii ISO 9001. In auditul bazat pe procese, un anumit proces sau un anumit grup de procese este auditat pentru a verifica daca el respecta orice parte sau clauza a standardului care i se aplica.
De exemplu, masurile corective reprezinta o clauza a standardului ISO 9001, insa masurile corective ar trebui sa constituie si un proces de imbunatatire continua. Daca realizati un audit ISO 9001 bazat pe clauze, veti audita aspecte ale masurilor corective care sunt acoperite de clauza referitoare la masurile corective.
Daca realizati un audit ISO 9001 al proceselor legate de masurile corective, atunci veti verifica daca aceste procese sunt in conformitate cu toate sectiunile aplicabile ale standardului ISO 9001, nu numai cu clauza. Acest audit ar putea include, printre altele Orientarea catre clienti si Satisfactia clientilor, Competenta, formarea si sensibilizarea, Controlul documentelor si Inregistrarile, Analiza datelor si (in mod sigur) Analizele manageriale .
Insa auditul eficient bazat pe procese necesita o foarte buna intelegere a standardului, astfel incat auditorul sau echipa de audit sa stie care clauza a standardului se aplica unui anumit proces. Cu toate ca auditorii fara experienta sau sistemele de management al calitatii elaborate de putin timp pot incepe printr-un audit bazat pe clauze, telul propus ar trebui sa fie auditul bazat pe procese – de indata ce auditorii si echipa care se ocupa de sistemul de management al calitatii se familiarizeaza indeajuns cu standardul ISO 9001.
Dupa cum o demonstreaza exemplul de mai sus, auditul bazat pe procese ofera o masurare mult mai cuprinzatoare si mai aprofundata a sistemului de management al calitatii, ceea ce le ofera un plus de valoare eforturilor de audit intern.