Home > Articole ISO > Ce este ISO 9001 si cum functioneaza?

Ce este ISO 9001?

ISO 9001 este un standard global de management al calitatii. Mii de companii din peste 100 de tari l-au adoptat si inca si mai multe sunt in curs de a o face. De ce? Pentru ca el controleaza calitatea. Economiseste banii. Clientii asteapta acest lucru. Iar firmele concurente il folosesc.

ISO 9001 poate fi aplicat tuturor tipurilor de organizatii. Indiferent de marimea lor sau de domeniul in care activeaza. El poate ajuta atat firmele axate pe productie, cat si pe cele axate pe servicii, sa atinga standarde ale calitatii recunoscute si respectate in intreaga lume.

ISO este Organizatia Internationala pentru Standardizare. Ea are sediul in Elvetia si a fost infiintata in 1947 pentru a dezvolta standarde comune internationale in numeroase domenii. Membrii sai provin din peste 150 de organe nationale de standardizare.

Cum functioneaza ISO 9001?

Daca mai sus ati aflat ce inseamna ISO 9001, acum iata cum functioneaza. V-ati hotarat ca trebuie sa dezvoltati un sistem de managementul calitatii care sa fie conform cu cerintele ISO 9001. Aceasta este misiunea dvs. Alegeti sa urmati acest drum deoarece simtiti nevoia sa controlati sau sa imbunatatiti calitatea produselor si serviciilor dvs., sa reduceti costurile asociate cu o calitate proasta, sau sa deveniti mai competitivi. Ori alegeti aceasta cale pur si simplu pentru ca aveti clienti care asteapta de la dvs. sa faceti asta sau pentru ca un organ guvernamental a transformat-o intr-o obligatie. Apoi dezvoltati un sistem de management al calitatii care indeplineste cerintele specificate de ISO 9001. De-a lungul acestui proces, este posibil sa doriti sa consultati si definitiile ISO 9000 si indrumarile ISO 9004.

Dar cum dezvoltati oare un astfel de sistem de management al calitatii? Exista cel putin doua abordari. Puteti fie sa faceti o analiza a lipsurilor, fie sa urmati un plan de dezvoltare a sistemului de management al calitatii.
Daca aveti deja un sistem de management al calitatii in functiune, va sugeram sa intreprindeti o analiza a lipsurilor. Aceasta va va spune exact ce trebuie sa faceti pentru a atinge standardul ISO 9001. Va va ajuta sa identificati lipsurile care exista intre standardul ISO 9001 si procesele organizatiei dvs.

Odata ce stiti unde se afla lipsurile, puteti lua masuri pentru a compensa aceste lipsuri. Urmand aceasta abordare graduala, nu numai ca veti fi in conformitate cu standardul ISO 9001, ci veti imbunatati, in acelasi timp, si eficienta generala a sistemului de management al calitatii aplicat in organizatia dvs. O analiza a lipsurilor va va ajuta si sa va dati seama in cat timp si cu ce costuri veti alinia sistemul dvs. de management al calitatii la standardul ISO 9001.

Totusi, daca nu aveti un sistem de management al calitatii sau daca porniti de la zero, va sugeram sa folositi un plan de dezvoltare a sistemului de management al calitatii bazat pe analiza proceselor pentru a va indeplini scopul.

Odata ce sistemul de management al calitatii a fost pe deplin dezvoltat si implementat, este posibil sa doriti sa efectuati un audit intern privind conformitatea pentru a va asigura ca sistemul este conform cu cerintele ISO 9001 2008. Odata ce sunteti sigur de acest lucru, sunteti gata sa cereti unui registru (organ de certificare) sa intreprinda verificarile necesare legate de eficienta sistemului de management al calitatii aplicat in organizatia dvs. Daca auditorii sunt multumiti de cele vazute, ei vor certifica faptul ca sistemul dvs. de management al calitatii a indeplinit cerintele ISO.

Desi ISO 9001 este special conceput pentru a fi folosit in scopuri de certificare, totusi nu este absolut necesar sa obtineti o certificare. ISO nu cere certificari oficiale (inregistrari). Puteti pur si simplu implementa un sistem de management al calitatii, dupa care puteti anunta oficial ca el este conform standardului ISO 9001. Desigur, pretentia dvs. de conformitate ar putea avea mai multa credibilitate pe piata in cazul in care un registru independent a controlat sistemul dvs. de management al calitatii si a fost de acord cu pretentia dvs.

› Ce este ISO 9001 si cum functioneaza?