Home > Articole ISO > Comisia Europeana sustine ISO 26000

29 noiembrie 2011. Standardul international al Organizatiei Internationale pentru Standardizare ISO 26000 este unul dintre cele trei documente recomandate de Comisia Europeana (CE) ca indrumare destinata intreprinderilor europene in efortul acestora de a-si indeplini angajamentul fata de responsabilitatea sociala.

Recomandarea este prezenta intr-un comunicat recent publicat de Comisia Europeana, care se adreseaza organismelor de conducere ale Uniunii Europene (UE) si care prezinta reluarea strategiei privind responsabilitatea sociala corporativa (RSC) in UE in perioada 2011 – 2014.

Comisia intentioneaza sa monitorizeze angajamentele luate de intreprinderile europene care au peste o mie de angajati fata de luarea in considerare a principiilor recunoscute international de RSC si fata de liniile directoare ale standardului indrumator ISO 26000 privind responsabilitatea sociala in modul lor de functionare.

In acelasi timp, Comisia invita toate marile intreprinderi europene sa isi ia un angajament ferm pana in 2014 de a tine seama de cel putin unul dintre cele trei seturi de principii si de indrumari atunci cand isi dezvolta abordarea responsabilitatii sociale corporative: ISO 26000, Pactul Global ONU sau Ghidul OCDE pentru Companiile Multinationale dezvoltat de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.

Potrivit Comisiei Europene, motivatia de a sustine RSC in Europa este urmatoarea: “Criza economica si consecintele sale de pe plan social au daunat intr-o oarecare masura nivelului de incredere pe care consumatorii il aveau in mediul de afaceri. Acestea au adus in atentia publica performatele sociale si etice ale intreprinderilor. Reluandu-si eforturile de a promova RSC in acest moment, Comisia vizeaza sa creeze conditii favorabile de crestere durabila, un comportament de afaceri responsabil si crearea de locuri de munca pe termen mediu si lung.”

ISO 26000 a fost lansat pe 1 noiembrie 2010 si a devenit unul dintre cele mai cunoscute si mai importante standarde ISO. El ofera indrumari in privinta responsabilitatii sociale (RS) – aceasta denumire subliniind intentia ISO ca standardul sa fie la fel de folositor atat sectorului public si organizatiilor neguvernamentale, ca si corporatiilor private.

Conform standardului, perceptia asupra performatei unei organizatii in privinta responsabilitatii sociale poate influenta, printre altele:
• Avantajele competitive;
• Reputatia;
• Abilitatea de a atrage si de a retine muncitori sau membri, clienti sau utilizatori;
• Pastrarea moralului ridicat, a angajamentului si a productivitatii angajatilor;
• Opiniile investitorilor, proprietarilor, donatorilor, sponsorilor si comunitatii financiare;
• Relatiile cu companiile, guvernele, media, furnizorii, colegii, clientii si comunitatea in care organizatia isi desfasoara activitatea.

ISO 26000 este un standard de indrumare voluntara care nu trebuie sa fie folosit in scopuri de certificare, spre deosebire de ISO 9001:2008 (managementul calitatii) si ISO 14001:2004 (managementul mediului) care pot fi folosite pentru certificare.

Liniile directoare din ISO 26000 apeleaza la cele mai bune practici dezvoltate de initiativele existente de RS din sectoarele public si privat. Ele sunt compatibile si vin in completarea unor declaratii si conventii relevante ale Natiunilot Unite si ale partilor sale constitutive, in special ale Organizatiei Internationale a Muncii (OIM), cu care ISO a semnat un memorandum de intelegere pentru a asigura compatibilitatea standardului ISO 26000 cu standardele elaborate de OIM. ISO a mai semnat astfel de intelegeri su cu Pactul Global ONU si cu OCDE pentru a consolida cooperarea in timpul dezvoltarii lui ISO 26000. (sursa: ISO)

› Comisia Europeana sustine ISO 26000