De la lansarea sa in 1987, ISO 9001 a devenit cel mai popular si mai de succes standard de management din lume. El a fost si este folosit pretutindeni, in toate domeniile si de toate tipurile de organizatii. Chiar si unele districte scolare, spitale si biserici au urmarit si au obtinut certificarea ISO 9001. Unele domenii de activitate care aveau anumite nevoi mai specifice au creat, de-a lungul timpului, “standarde hibrid” care se bazeaza pe ISO 9001. Practic ele au pastrat structura acestui standard insa au adaugat, au inlaturat sau au adaptat anumite cerinte pentru ca noile standarde sa se potriveasca nevoilor lor. De asemenea, uneori au deviat intentia sau punctul central al standardului ISO 9001 de la asigurarea satisfactiei clientilor si a imbunatatirii continue. Unele domenii de activitate au avut mai mult succes decat altele in acest proces de hibridizare. Iata o analiza succinta a acestor standarde :
1. ISO 13485: Acest standard este specific pentru industria dispozitivelor medicale. El pune accentul pe “siguranta si eficacitatea” dispozitivelor medicale. Este un standard inteligent, utilizat pe scara larga, si reprezinta o cerinta obligatorie pentru companiile care doresc sa isi vanda dispozitivele in Uniunea Europeana.
2. ISO/TS 16949: Acest standard este specific pentru industria auto. El inlocuieste standardul retras QS 9000. Desi este un standard obligatoriu pentru producatorii auto din lantul de aprovizionare, este un standard destul de greoi si birocratic.
3. ISO 22000: Acest standard este specific pentru industria alimentara. El integreaza standardul ISO 9001 si principiile HACCP. Conform ISO 22000, organizatiile care fac parte din lantul alimentar isi implementeaza un sistem de management al sigurantei alimentelor pentru a garanta ca produsele alimentare nu au efecte adverse asupra sanatatii umane.
4. TL 9000: Acest standard este specific pentru industria telecomunicatiilor si a fost elaborat de QUEST Forum. Nu se bucura de o acceptare pe scara larga, deoarece este extrem de prescriptiv, birocratic si costisitor de mentinut.
5. AS9100: Acest standard este specific pentru industria aerospatiala si a fost elaborat de SAE. El pastreaza toate cerintele standardului ISO 9001 si are cerinte suplimentare care se axeaza pe siguranta si fiabilitatea lantului de aprovizionare. AS9100 se adreseaza si organizatiilor care ofera servicii post-livrare, incluzand cerinte dedicate furnizorilor de materiale sau piese de schimb si furnizorilor de servicii de mentenanta.