Construirea unui SMC conform ISO 9001 se bazeaza pe mijloace eficiente de comunicare
Comunicarea reprezinta una dintre problemele esentiale legate implementarea standardului ISO 9001. O implementare eficace a sistemului de management al calitatii (SMC) implica o comunicare eficienta cu clientii, furnizorii, angajatii si conducerea organizatiei – pentru a indentifica, indeplini sau depasi cerintele. Conducerea organizatiei trebuie sa comunice cu departamentele de calitate, vanzari, marketing, proiectare, productie si contabilitate utilizand acelasi limbaj.
Totul incepe prin strangerea de indicii privind cerintelor clientilor (de exemplu, vocea clientului si continua prin comunicarea acestor cerinte departamentului de proiectare/dezvoltare, acest departament urmand sa le comunice clientilor cerintele identificate pentru a primi confirmarea cu ajutorul verificarii si validarii. Acelasi departament le comunica ulterior specificatiile departamentelor de achizitii, productie si calitate/testare pentru a se asigura ca produsele sunt fabricate dupa cum au fost proiectate.
Departamentul de calitate trebuie sa ii comunice conducerii, prin audituri interne, analize manageriale si obiective privind calitatea, ca sistemul este capabil sa reproduca in mod constant produsele sau procesele in cauza. Compania le comunica apoi partilor interesate aceasta consecventa a sa prin intermediul unor instrumente ca: politica sa privind calitatea, certificarea ISO 9001 si angajamentul conducerii superioare.
Conducerea isi comunica angajamentul fata de calitate prin alocarea unui buget destinat imbunatatirii continue, prin utilizarea masurilor corective si preventive, prin programe de formare si prin cheltuieli dedicate infrastructurii. Pierderile sunt generate ca rezultat al unei comunicari defectuoase intre unul sau mai multe grupuri sau departamente din cadrul unei organizatii. Daca insumam costul tuturor neconformitatilor, defectelor si abaterilor de la plan, vom obtine costul unei comunicari defectuoase.
Atunci cand discutam despre mijloace eficiente de comunicare, discutam despre un schimb reciproc de informatii. Atat expeditorul cat si destinatarul trebuie sa fie implicati activ si sa ofere feedback pentru ca mijloacele de comunicare sa fie eficiente. Daca va implementati un sistem de comunicare eficient ca parte a sistemului de management al calitatii ISO 9001, veti reusi sa faceti economii imense.