Orice mica afacere isi doreste sa aiba mai mult de lucru, iar majoritatea considera ca a castiga clienti mai mari este un aspect care ofera mai multa seriozitate si stabilitate. Primul client important poate fi prima veriga din lantul obtinerii unor contracte mai profitabile.
Cu totii stim ca a arata ca o mare companie inseamna a actiona ca o mare companie. In timp ce orice patron al unei mici intreprinderi ar trebui sa fie mandru de ceea ce a realizat, adevarul este ca exista o incredere asociata (chiar daca neintemeiata) faptului de a face afaceri cu o companie mare. Pentru ca exista pe piata de mai mult timp. Pentru ca a incercat mai multe lucruri. Si pentru ca degaja siguranta.
Desi sectorul public pretinde ca doreste sa aiba mai multe contracte cu IMM-urile, el manifesta inca, fara urma de indoaiala, o anumita partinire fata de furnizorii mai mari cand vine vorba despre licitatiile pentru lucrarile administratiei locale sau centrale. Acelasi lucru poate fi spus si despre sectorul privat; in climatul economic actual, indraznesc oare companiile sa incerce sa aiba relatii cu companiile noi? Daca faceti parte din micile intreprinderi care doresc sa se extinda, insa nu sunt sigure cum sa isi creeze noi oportunitati, atunci ati putea fi interesati de standardul ISO 9001 pentru managementul calitatii. Poate ca ati vazut ocazional un logo ISO 9001 inscriptionat pe o camioneta de pe autostrada, ori pe antetul vreunei scrisori; ceea ce poate ca nu stiti deja este faptul ca acest standard a fost implementat de peste un milion de organizatii din intreaga lume.
Deci ce este acest standard de calitate? Ei bine, putem regasi originea lui in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, cand sectorul militar avea nevoie de un standard robust in privinta calitatii. Guvernul american si-a dat seama de potentialul standardului de a fi aplicat in mult mai multe domenii, inainte ca acesta sa fie preluat de Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO), care a imbunatatit standardul cu participarea a peste o suta de tari membre. Standardul pe care il cunoastem in ziua de azi le permite organizatiilor de toate marimile si tipurile – de la omul-orchestra si pana la multinationale – sa isi creeze si sa isi mentina un sistem eficient de management al calitatii (SMC).
ISO 9001 se concentreaza asupra unei serii de principii de baza privind managementul calitatii, ajutand organizatiile sa isi imbunatateasca aspecte cum sunt coerenta, trasabilitatea, capacitatea de conducere, orientarea catre clienti si implicarea propriilor angajati. Standardul este, in consecinta, solutia ideala pentru micile intreprinderi aspirante, care doresc sa garanteze ca aplica sisteme eficiente si robuste si sa se extinda, astfel, fara a intampina inconvenientele de rigoare.
Desi imbunatatirea proceselor va creste, fara indoiala, eficienta companiei si satisfactia clientilor, evitand orice retusuri si prelucrari ulterioare, ca si costurile asociate, inca nu ne-am referit la o particularitate esentiala folosirii acestui standard – cum ajuta ISO 9001 la obtinerea mai multor contracte?
Datorita respectului de care se bucura pe plan mondial, ISO 9001 este un standard foarte popular in situatii ca licitatiile publice. In loc sa fie verificate acreditarile privind calitatea apartinand fiecarui furnizor, se cere numai o dovada a certificarii ISO 9001 si se economisesc multi bani si mult timp. Pentru cei care intentioneaza sa participe la licitatiile din sectorul public, ISO 9001 poate face diferenta intre a castiga sau a pierde noi contracte.
Si deoarece climatul economic actual face ca obtinerea de noi contracte sa fie mai grea decat niciodata, ISO 9001 ofera si acel element vital de diferentiere si in lupta cu concurenta din sectorul privat. Pana la urma, daca unul dintre furnizorii dvs. pot face dovada ca si-a verificat nivelul calitatii in mod independent, ceea ce demonstreaza ca face mai putine greseli si ofera servicii mai bune, iar un alt furnizor nu poate dovedi prin nimic acest lucru, atunci pe cine ati alege?
Intr-adevar, ISO 9001 reprezinta mai mult decat “inca o emblema”. El va poate imprumuta acea aparenta de mare companie, lasand deoparte numeroasele avantaje concrete pe care le ofera. Iar acestea pot duce la dezvoltarea oricarei companii care il adopta.
(Un articol de Robert Fenn, The British Assessment Bureau)