Pentru numeroase companii, avantajul competitiv depinde de eficienta operationala care rezulta din sistemele de management al calitatii pe care ele le utilizeaza pentru a-si monitoriza si a-si imbunatati performanta in diferitele departamente ale firmei. Insa, avand in vedere ca exista sute si mii de companii prezente pe piata, cum pot consumatorii si investitorii sa evalueze forta unui sistem de management al calitatii dintr-o companie ? Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO) ofera un cadru uniform pe care companiile il pot folosi pentru a garanta un standard ridicat al calitatii.
ISO
• ISO pune la dispozitia companiilor standarde care le ofera indrumari privind aplicarea celor mai bune practici de management intr-o varietate de domenii operationale. Potrivit ultimilor statistici publicate, peste un milion de organizatii din mediul de afaceri din intreaga lume adera numai la standardul ISO 9001 care se refera la managementul calitatii si acopera o gama larga de tipuri de companii care isi desfasoara activitatea in diferite sectoare ale pietei. ISO nu impune certificarea pentru ca o companie sa ii poata respecta standardele. De fapt, certificarea ISO este acordata in urma unui audit independent care garanteaza ca o anumita firma se conformeaza standardelor ISO.
Certificarea ISO
• Oamenii de afaceri ar trebui sa stie ca este posibil sa isi implementeze standarde ISO fara a fi certificati. Intr-adevar, cel mai bun motiv pentru a implementa aceste standarde ar trebui sa fie cresterea calitatii sistemelor de management. Cu toate acestea, in unele cazuri, companiilor din anumite sectoare ale pietei li se poate cere de catre organismele de reglementare sa devina certificate ISO, unele companii sau agentii guvernamentale pot impune ca cerinta de contractare certificarea ISO, sau pot exista probleme de motivare a personalului sau de relatii publice externe care sa duca la urmarirea certificarii ISO.
O firma care isi doreste sa obtina certificarea ISO ar trebui sa caute o firma de consultanta ISO care sa o ajute sa isi implementeze standardul ISO si un organism de certificare care sa certifice standardul implementat de firma in functie de propriile nevoi. Odata aleasa firma de consultanta ISO, vor fi programate sesiuni de formare ale angajatilor, o evaluare a nevoilor si sedinte in care vor fi analizate problemele intampinate si propuse solutiile aferente. Dupa implementarea sistemului de management, organismul de certificare realizeaza o evaluare finala inainte de a confirma certificarea. Aceasta evaluare presupune un audit aprofundat al serviciilor, produselor, materialelor, proceselor, personalului si sistemelor incluse in domeniul de acoperire al standardului ales pentru implementare.
Tipuri de certificari ISO
• ISO a publicat pana acum standarde de management care acopera domenii de la acustica si gestionarea calitatii aerului la prelucrarea si manipularea zincului si aliajelor din zinc; standardele ISO acopera aproape fiecare aspect al tuturor proceselor de afaceri posibile. ISO lucreaza in prezent la elaborararea a peste 250 standarde noi, care se refera la sectoare ca energia solara, vehiculele spatiale si altele.
Criteriile ISO
• Criteriile pentru certificarea ISO depind in intregime de tipul organizatiei si de domeniul pe care il va acoperi standardul implementat. De exemplu, o companie isi poate certifica ISO sistemul de management al productiei sau sistemul de management al operatiunilor, sau ambele. Firma trebuie sa hotarasca care aspect anume va beneficia cel mai mult de pe urma implementarii unui standard ISO. Aderarea stricta la cerintele minime ale unui anumit standard este obligatorie pentru ca un auditor sa aprobe certificarea ISO. Puteti studia o lista completa cu standardele ISO pe site-ul organizatiei, www.iso.org.
Observatii
• Unele firme de audit ofera posibilitatea de inregistrare a certificarii ISO obtinute de clientii sai intr-un registru de certificare publicat. Desi nu este necesara, inregistrarea asociata unei firme mari de audit poate oferi avantaje legate de marketing sau de relatiile publice. O companie care incearca sa obtina certificarea de la un organism national sau international de audit ar trebui sa discute despre aceasta optiune si despre beneficiile sale.