Home > Articole ISO > Despre managementul calitatii ISO 9001

Intrebari si raspunsuri referitoare la managementul calitatii

Care este obiectul de actiune a unui sistem de management al calitatii?

Un sistem de management al calitatii acopera activitati precum planificarea de varf, performanta operationala, calitatea, service-ul, functiile administrative, analiza masuratorilor si realizarea de imbunatatiri.

Ce este un standard de sistem de management al calitatii?

Standardul de sistem al managementului calitatii contine cerinte pentru realizarea unui sistem eficient de calitate. Daca o companie implementeaza o serie de procese pentru a acoperi toate cerintele specifice atunci va detine un sistem eficient de management al calitatii, pentru atingerea obiectivelor si politicii de calitate, pentru a realiza imbunatatirea continua si pentru a obtine satisfacerea cerintelor consumatorilor.

Care sunt elementele prevazute in cadrul standardului ISO 9001 pentru managementul calitatii?

Elementele standardului ISO 9001, corespunzator sectiunii in care se regasesc, sunt:

4. Cerintele sistemului de management al calitatii
5. Responsabilitatile managementului
6. Managementul resurselor
7. Realizarea produselor si prestarea serviciilor
8. Analiza masuratorilor si derularea de imbunatatiri

Care sunt dificultatile intampinate de intreprinderile mici si mijlocii in implementarea unui sistem de management al calitatii ISO 9001?

Cele mai mari obstacole se refera la lipsa expertizei tehnice pentru derularea proiectului si la timpul alocat implementarii sistemului.

Standardul ISO 9001 este potrivit pentru o companie dezvoltatoare de software?

Standardul ISO 9001 se aplica si sectorului de afaceri care deruleaza dezvoltarea de software cat si in cazul altor domenii de afaceri. Pentru acest sector specific exista un document de indrumare, ISO 9000-3, care este util pentru aplicarea ISO 9001.

In ce consta calitatea unei organizatii de a fi certificata ISO 9001?

Certificarea ISO 9001 pentru managementul calitatii atesta faptul ca respectiva organizatie detine un sistem de management al calitatii functional si eficient, care respecta cerintele prevazute de standardul ISO 9001 si ca organizatia a fost verficata de care un certificator de terta parte.

Standardul ISO 9001 este aplicabil in cazul afacerilor mici?

ISO 9001 se aplica usor in cazul intreprinderilor mici. Exista o multitudine de intreprinderi, avand angajati intre 2 si 10 persoane, care au obtinut certificarea ISO 9001.

Cum arata documentatia unui sistem de management al calitatii ?

Cele mai bune sisteme sunt cele simple. O documentatie clara, concisa si bine scrisa este esentiala pentru ca sistemul sa functioneze corespunzator. Documentele trebuie sa fie scurte – nimeni nu citeste pagini intregi de texte greoaie.

Documentele trebuie sa fie accesibile – daca persoanele nu pot ajunge usor in posesia lor atunci exista o mare probabilitate ca ele sa nu fie folosite. Documentele trebuie sa fie scrise intr-o maniera utilizabila de catre persoanele care au fost instruite in domeniu si care au experienta; documentele nu trebuie sa fie concepute pentru a fi intelese de persoane neexperimentate, incepatoare.

Documentele trebuie sa reflecte realitatea; scrieti despre ce se intampla in mod real si nu despre ce s-ar putea intampla intr-o varianta ideala. Documentele ar trebui sa fie scrise de persoane care urmeaza sa le utilizeze si nu de catre un “expert” din afara organizatiei.

Este posibil ca acesta sa stie sa scrie intr-un mod interesant, dar nu va fi niciodata in pozitia de a cunoaste procesele si persoanele care participa la ele, in fiecare zi. De asemenea, consultantii pot sprijini procesul de pregatire a documentatiei dar nu trebuie sa dicteze modalitatea de control a proceselor implicate.

Care sunt companiile eligibile pentru implementarea unui sistem de managemant al calitatii?

Orice tip de companie este eligibila pentru implementarea ISO 9001. Companiile trebuie sa puna bazele unui sistem de management al calitati pentru a indeplini cerintele ISO 9001 si sa colaboreze cu un organism de certificare, care sa auditeze sistemul de management al calitatii.

In ce consta filosofia managementul calitatii totale aplicata unei organizatii de productie?

Pentru a obtine satisfactia consumatorilor se foloseste un sistem de management al calitatii. Totodata, gestionarea organizatiei se face aplcandu-se in totalitate cele 8 principii ale managementului calitatii.

› Despre managementul calitatii ISO 9001