Home > Articole ISO > A fi sau a nu fi certificat ISO

A avea sau a nu avea o certificare ISO? Aceasta este intrebarea.

ISO a constituit subiectul multor discutii de-a lungul anilor, atat pentru companiile furnizoare de produse, cat si pentru cele furnizoare de servicii – ce este ISO, ce beneficii poate sa ii aduca implementarea si certificarea ISO companiei mele, de ce va fi nevoie pentru a gestiona ISO daca ma hotarasc in acest sens, si, mai precis, cat o sa ma coste? ISO este Organizatia Internationala pentru Standardizare, implicata in rezolvarea unei probleme legate de calitate in timpul celui de-al doilea razboi mondial, atunci cand uzinele britanice producatoare de munitie incercau sa fabrice bombe pentru a contribui la efortul european de razboi. In acel moment, exista o problema – unele bombe explodau in fabrica inainte de a ajunge in avioane. Din motive evidente, problema trebuia rezolvata, luandu-se hotararea ca este nevoie de o practica standard mai coerenta pentru a fabrica bombe. Solutia a fost documentarea proceselor si a procedurilor de productie si dovedirea respectarii lor. Rezultatul a fost ca toata lumea era constienta de cum se desfasura procesul, produsele care ieseau din fabrica aveau o calitate constanta, deci o problema foarte serioasa fusese rezolvata. Aceste lucruri se intamplau in 1946, dand nastere standardului britanic de management BS 5750.

Acest proces de standardizare a continuat sa se dezvolte in diferite parti ale lumii, iar in 1987 guvernul britanic a convins Organizatia Internationala pentru Standardizare (creata in 1947) sa adopte BS 5750 ca ceea ce numim in prezent standardul ISO 9000. Companiile erau motivate sa devina certificate ISO deoarece, ca si fabricile de munitie, percepeau nevoia de a standardiza si de a documenta ceea ce fac pentru a obtine rezultate constante. De la inceputurile sale din 1987, standardul de baza (ISO 9001) a fost revizuit de trei ori si s-a transformat dintr-un proces bazat pe controlul documentelor intr-un sistem care se axeaza in prezent pe controlul si imbunatatirea procesului in sine. In plus, de atunci au fost elaborate numeroase standarde ISO, puse la dispozitia oricarei companii care doreste sa fie in conformitate cu cerintele din propriul domeniu de activitate – ISO 13485 (pentru dispozitivele medicale), AS9100 (pentru aerospatiu), ISO 50001 (pentru energie), ca si la dispozitia companiilor care trebuie sa respecte cerintele legii Sarbanes Oxley (ISO 27001), unul dintre factorii care au stat la baza elaborarii acestei legi fiind scandalul Enron. In momentul de fata exista numeroase standarde dedicate sistemelor de management, iar numarul lor continua sa creasca. Ceea ce ne face sa revenim la intrebarea initiala – a fi sau a nu fi certificat conform unui standard ISO?

Dupa cum am mentionat anterior, ISO 9001 este un standard international pe care peste un milion de companii il respecta in contextul economiei globalizate. Datorita originii standardelor ISO (Elvetia) si a prezentei lor internationale, multe companii descopera ca nu pot avea acces pe anumite piete fara a detine o certificare ISO. China si Europa sunt doua dintre regiunile cu cea mai rapida crestere a certificarilor ISO din lume, iar companiile producatoare din aceste regiuni considera ISO drept o conditie prealabila pentru a face afaceri. In prezent este evident ca majoritatea marilor producatori de echipamente originale si a contractantilor din domeniul apararii le solicita certificarea ISO furnizorilor lor. “Nu aveti ISO?” “Nu avem ce discuta.”

Pe langa avantajul deja mentionat de acces pe noi piete, ISO le poate aduce si alte beneficii producatorilor:

1. Un atu fata de concurenta;
2. Imbunatatirea rezultatelor nete datorata reducerii pierderilor si simplificarii proceselor de afaceri;
3. Atragerea investitiilor, imbunatatirea imaginii marcii si reducerea barierelor in calea comertului;
4. Daca o companie este intr-adevar pregatita sa se dezvolte, ISO imbunatateste performanta proceselor, gestioneaza riscurile si creste satisfactia clientilor, toate acestea fiind elemente fundamentale pentru construirea unei infrastructuri care va sprijini cresterea sa pe termen lung.

Peste 1 100 000 companii din 175 tari sunt certificate ISO in prezent, un numar care creste cu un procent de circa 15% anual. Un sondaj efectuat recent de Irwin Professional Publishing a scos la lumina urmatoarele rezultate:

1. 30% dintre companiile certificate ISO au inregistrat o crestere a cererii clientilor pentru produsele sau serviciile lor;

2. 50% dintre companiile certificate ISO au primit mai putine cereri de audit de la clienti;

3. 69% dintre companiile certificate ISO se bucura de un avantaj competitiv pe piata;

4. 83% dintre produsele companiilor certificate ISO au o calitate perceputa ca fiind superioara pe piata.

Principiul de baza al standardului ISO este atentia acordata nevoilor clientilor, intelegerea cerintelor lor si garantarea faptului ca produsele si serviciile indeplinesc aceste cerinte in mod constant. A deveni o companie certificata ISO nu reprezinta un panaceu universal sau o potiune magica pe care o cautam cu totii pentru a fi in stare sa indeplinim aceste cerinte tot mai exigente ale clientilor.

Certificarea ISO implica un anumite costuri cu firma de consultanta ISO care va ajuta in implementarea standardului, multa munca grea si, mai ales, angajamentul conducerii superioare nu numai de a obtine certificarea si de a uita de ea, ci de a investi pe termen lung intr-o strategie care va contribui la succesul de lunga durata al companiei.

› A fi sau a nu fi certificat ISO