Un certificat ISO demonstreaza ca o companie este in conformitate cu standardele internationale emise de Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO). Certificatul de conformitate deschide noi cai pentru parteneriate de afaceri cu alte companii certificate ISO. El garanteaza ca organizatia respectiva promoveaza interoperabilitatea in cadrul domeniului sau de activitate.
Contextul ISO
• Organizatia Internationala pentru Standardizare, cu sediul in Geneva, Elvetia, publica standarde inca din 1947. Organizatia si-a gasit menirea dupa al Doilea Razboi Mondial, atunci cand a aparut nevoia de a armoniza tehnologiile apartinand unor tari diferite. ISO s-a oferit sa armonizeze standardele din diferite tari si sa construiasca un cadru prin care tarilor sa li se poata asigura interoperabilitatea. ISO a propus o platforma prin care fiecare tara sa poata avea cate un loc un cadrul comitetelor tehnice insarcinate cu definirea liniilor directoare din diverse domenii.
Credibilitatea ISO
• De la inceput si pana acum, ISO a publicat peste 19200 standarde cu participarea celor 164 de membri ai sai. Tarile membre ISO reunesc 98 % din economia mondiala si reprezinta 97 % din populatia lumii care este afectata de aceste standarde. Tarile in curs de dezvoltare au primit invitatia ISO de a i se alatura si isi pot exprima propriile preferinte in privinta standardelor. Aceasta organizatie nonguvernamentala elaboreaza standarde la cererea diverselor ramuri industriale, carora nu le ofera legi, ci puncte de referinta. ISO se bazeaza pe deciziile guvernelor nationale daca aceste standarde vor deveni sau nu cerinte pe plan national.
Standarde ISO binecunoscute
• ISO 9001, un standard pentru managementul calitatii, a devenit una dintre cele mai adoptate serii de linii directoare, iar certificarea ISO 9001 devine tot mai mult o conditie prealabila incheierii unor parteneriate in mediul de afaceri. Punand accentul intr-o maniera moderna pe protectia mediului, ISO 14001 a devenit un standard popular care contine principiile de standardizare a practicilor corporative pentru ocrotirea mediului inconjurator. ISO 13485 ofera un cadru al calitatii pentru industria medicala si vizeaza sa protejeze siguranta pacientilor.
Interoperabilitatea
• Progresele in domeniul tehnologiei au loc rapid, iar a pastra pasul cu ce se intampla la nivel global pentru a asigura interoperabilitatea poate fi un demers destul de dificil. Standardele ISO actioneaza ca o sursa universala de cerinte, care armonizeaza legatura reciproca dintre platformele care functioneaza impreuna. De exemplu, ISO 14443 descrie cerintele fizice, structurale si protocoalele dedicate tehnologiilor cardurilor inteligente fara contact.
Codul de conduita
• Certificarea ISO impune audituri periodice ale unitatilor companiei pentru a monitoriza conformitatea cu standardele ISO. Conducerea analizeaza rezultatele acestor evaluari si implementeaza masuri corective pentru a mentine conformitatea cu standardele ISO. ISO 9001:2008, de pilda, promoveaza atitudinile si procesele care vizeaza constant obtinerea satisfactiei clientilor si furnizarea unor servicii sau produse ireprosabile, pretuind interesul si implicarea conducerii superioare.
O retea de parteneri
• ISO promoveaza standardele sale de management de la furnizori la distribuitori. In consecinta, o companie care a primit o certificare ISO le va cere si partenerilor sai de afaceri sa adere la standardele ISO. De exemplu, ISO 22000 defineste reguli prin care se asigura siguranta alimentelor, domeniul sau acoperind toate organizatiile implicate in lantul alimentar. De aceea, conformitatea li se solicita tuturor celor implicati, de la furnizorii alimentelor proaspete pana la distribuitorii bunurilor finite catre consumatori.