Home > Articole ISO > O introducere la standardul AS9100:2009

Introducere la standardul AS 9100 : 2009 pentru Industria aviatiei (industria aerospatiala)

IAQG

Standardul AS9100:2009 a fost conceput de catre Grupul International pentru Calitate in Industria Aerospatiala (IAQG). IAQG a fost infiintat in aceasta industrie pentru a imbunatati calitatea si a reduce costurile. El este o organizatie de cooperare globala sprijinita companii din tot cuprinsul industriilor aviatice, spatiale si de aparare. In prezent, IAQG are 67 de parti semnatare active si sponsori, dintre care putem enumera: Airbus, BAE Systems, Bell Aerospace, Bell Helicopter, Boeing, Bombardier Aerospace, GE Aerospace, Goodrich, Gulfstream, Honeywell, Lockheed Martin, Northrop Grumman, Raytheon, Rockwell Collins, Rolls-Royce si United Technologies. In consecinta, AS9100 beneficiaza de un sprijin colectiv larg.

Pentru a consulta lista completa a membrilor, va rugam sa vizitati site-ul IAQG: http://www.iaqg.sae.org/iaqg/. Membrii IAQG provin din cele doua Americi, Europa si Asia Pacifica.

AS9100

Standardul AS9100 este proiectat pentru a fi folosit de organizatiile care activeaza in industriile aviatica, spatiala si de aparare; el poate fi aplicat prin intermediul de canale de distributie. Este un standard destinat folosirii de catre organizatii care concep, dezvolta si realizeaza produse din domeniile aviatiei, spatiului si apararii; mai este destinat si folosirii de catre organizatii care furnizeaza suport tehnic dupa livrare. Iar aici ne referim la organizatii care ofera mentenanta, materiale sau piese de schimb pentru propriile lor produse.

Editia din 2009 (cea de-a treia) a standardului AS9100 a fost publicata cu un continut identic de catre trei sustinatori ai IAQG:
1. SAE in Statele Unite pentru cele doua Americi,
2. ASD-STAN pentru Europa, Rusia si Africa,
3. SJAC in Japonia pentru regiunea Asia Pacifica.

Fiecare dintre aceste organizatii se refera la acest standard in moduri diferite. SAE il numeste AS9100C deoarece este vorba despre editia C (cea de-a treia editie), ASD-STAN il numeste prEN9100:2009 (deoarece a fost publicat in 2009), in timp ce SJAC il numeste JIS Q 9100:2009.

Si, pentru a complica si mai mult lucrurile, IAQG il numeste pur si simplu 9100:2009. Toate aceste organizatii se refera, de fapt, exact la acelasi standard. Continutul este exact acelasi. Sunt identice. In acest text, am ales sa numim acest standard AS9100:2009 sau, pur si simplu, AS9100.

AS9100:2009 se bazeaza pe standardul pentru managementul calitatii ISO 9001:2008. Ambele standarde sunt organizate in acelasi fel si folosesc acelasi sistem de numerotare. Urmatoarea formula simpla rezuma modul in care se inrudesc standardele AS9100:2009 si ISO 9001:2008:
AS9100 = cerintele ISO 9001 + cerintele AS&D
AS&D simbolizeaza Aviatia (Aviation), Spatiul (Space) si Apararea (Defense).

Chiar daca AS9100 a fost menit pentru folosirea in industriile aviatiei, spatiului si apararii, el mai poate fi folosit si in alte industrii. Folositi AS9110 in cazul in care organizatia sau activitatea dvs. furnizeaza servicii de reparatii si mentenanta a produselor aviatice si militare. Folositi AS9120si daca organizatia dvs. achitioneaza produse si le revinde sau le distribuie clientilor din industriile aviatiei, spatiului si apararii.

ISO

ISO este Organizatia Internationala pentru Standardizare. Ea a fost infiintata in 1947 si are sediul in Geneva, Elvetia. Scopul sau este de a dezvolta standarde care sa faciliteze afacerile internationale. ISO atinge acest scop prin participarea si sprijinul organizatiilor sale membre. Acestea reprezinta in prezent 161 de tari.

Standardele ISO sunt dezvoltate de comitete tehnice. Persoanele care lucreaza in aceste comitete provin din mai multe tari. In consecinta, standardele ISO tind sa aiba parte de un sprijin foarte larg. ISO 9001 a fost dezvoltat de Comitetul Tehnic ISO 176, Subcomitetul 2. ISO/TC 176 este responsabil de “managementul calitatii si asigurarea calitatii“, in timp ce SC 2 este responsabil in mod specific de “sistemele calitatii”.

Pentru mai multe informatii, vizitati site-ul ISO: http://www.iso.org/ sau site-ul Comitetului ISO/TC 176: http://www.tc176.org/.

ISO 9001

ISO 9001 este un standard pentru managementul calitatii. El a fost publicat pentru prima oara in 1987, adus la zi in 1994 si apoi, din nou, in 2000. Versiunea curenta a fost publicata oficial pe 15 noiembrie 2008, fiind cea de-a patra versiune a standardului ISO 9001. Aceasta versiune anuleaza si inlocuieste toate editiile anterioare.

ISO 9001:2008 (ca si AS9100:2009) defineste o serie de cerinte legate de managementul calitatii. Aceste cerinte sunt specificate in partile 4 – 8. Scopul standardului ISO 9001 (ca si al AS9100) este de a ajuta organizatiile sa puna la punct si sa mentina un sistem de management al calitatii (SMC) care sa se conformeze acestor cerinte.

Excluderile

Partea 1.2 a standardului ISO 9001 ( in consecinta, si AS9100) precizeaza ca puteti exclude sau ignora anumite cerinte daca puteti justifica acest lucru. Cerintele care pot fi ignorate sunt cunoscute sub numele de excluderi. Puteti exclude cerintele de realizare a produselor din partea a 7-a numai daca ati indeplinit anumite conditii.

Puteti exclude cerintele din partea a 7-a in cazul in care nu puteti sa le indepliniti din cauza naturii organizatiei dvs. sau din cauza naturii produselor dvs. Cu toate acestea, puteti exclude o cerinta numai daca procedand astfel nu va subminati capacitatea sau asentimentul de a indeplini cerintele fixate de clienti si de organele de reglementare sau cele impuse de lege.

Cu alte cuvinte, nu aveti voie sa ignorati vreo cerinta din partea a 7-a daca procedand astfel va subminati capacitatea de a furniza produse sau servicii care indeplinesc cerintele sau va compromiteti bunavointa de a accepta responsabilitatea de a proceda in acest mod. In cazul in care excludeti cerintele care nu ar trebui excluse, nu aveti permisiunea de a pretinde ca va conformati standardului AS9100.

Ori de cate ori va hotarati sa excludeti o cerinta din partea a 7-a, asigurati-va ca aveti un motiv temeinic. Asigurati-va ca puteti justifica de ce ati exclus-o si asigurati-va, de asemenea, ca aceasta justificare apare in manualul calitatii elaborat de dvs.

› O introducere la standardul AS9100:2009