Home > Articole ISO > ISO 14001 2004 versus ISO 14001 1996

O comparatie intre standardele ISO 14001 2004 si ISO 14001 1996

ISO 14001 – 4.1
Cerinte generale
Atat standardul vechi, cat si cel nou doresc ca dvs. sa elaborati si sa sustineti un sistem de management al mediului (SMM). Cu toate acestea, noul standard doreste ca dvs. sa va documentati SMM si sa il imbunatatiti continuu. In plus, sectiunea 4.1 adauga si nevoia de a defini si documenta domeniul sistemului dvs. de management al mediului.

ISO 14001 – 4.2
Politicile legate de mediu
Atat standardul vechi, cat si cel nou doresc ca dvs. sa va definiti politici legate de mediu. Cu toate acestea, noul standard va cere sa va ganditi la domeniul sistemului dvs. de management al mediului atunci cand va definiti politicile.
Noul standard mai doreste ca politicile dvs. legate de mediu sa precizeze ca dvs. va veti conforma la toate cerintele legale si la celelalte cerinte aplicabile care afecteaza modul in care dvs. gestionati aspectele de mediu. Aceasta noua formulare este mai concentrata si mai restransa decat cea veche. Si asta deoarece vechiul standard vorbea despre legislatie si reglementari in general, in vreme ce noul standard vorbeste exclusiv despre acele cerinte legale care influenteaza modul in care ar trebui manipulate aspectele de mediu.
Sectiunea 4.2 mai adauga si nevoia de a comunica politicile ambientale tuturor persoanelor care lucreaza pentru organizatia dvs. sau in numele acesteia, nu numai angajatilor. Prin urmare, trebuie sa va asigurati ca si contractantii dvs. va inteleg politicile.

ISO 14001 – 4.3.1
Aspectele legate de mediu
In timp ce atat ISO 14001 1996, cat si ISO 14001 2004 doresc ca dvs. sa elaborati si sa mentineti proceduri de identificare a aspectelor legate de mediu ale activitatilor, produselor si serviciilor dvs., noul standard clarifica faptul ca acest lucru inseamna si ca dvs. trebuie sa implementati (sa folositi concret) aceste proceduri.
Noul standard mai mentioneaza ca aceste proceduri ar trebui aplicate numai acelor activitati, produse si servicii care se incadreaza in domeniul (granitele) sistemului dvs. de management al mediului.
In plus, el precizeaza ca nu este suficient sa va concentrati numai pe aspectele ambientale ale activitatilor, produselor si serviciilor deja existente. Trebuie sa va concentrati si pe activitatile, produsele si serviciile pe care planuiti sa le dezvoltati ori sa le modificati in viitor.
In sfarsit, noul standard adauga si nevoia de a documenta aspectele de mediu ale activitatilor, produselor si serviciilor dvs. si sa luati in considerare aspectele semnificative atunci cand va implementati SMM.

ISO 14001 – 4.3.2
Cerintele legale si alte cerinte
Atat vechiul, cat si noul standard doresc ca dvs. sa elaborati si sa sustineti o procedura pentru a identifica si pentru a clarifica cerintele legale si celelalte cerinte care se aplica aspectelor dvs. legate de mediu. Si iarasi, noul standard doreste ca dvs. nu numai sa elaborati si sa sustineti o procedura, ci sa o si implementati (sa o folositi).
In orice caz, ISO 14001 2004 merge mult mai departe decat vechiul standard, deoarece el va cere in mod explicit sa determinati exact modul in care aceste cerintele legale (si celelalte cerinte) se aplica aspectelor legate de mediu din organizatia dvs. Si, odata ce sunteti in posesia acestei informatii, noul standard doreste ca dvs. sa o folositi pentru a va proiecta SMM. Niciunul dintre aceste puncte nu erau evidente in vechiul standard.

ISO 14001 – 4.3.3
Obiective si teluri
Atat vechiul, cat si noul standard doresc ca dvs. sa elaborati si sa sustineti obiective si teluri legate de mediu. Insa noul standard lamureste ca aceste obiective si teluri sunt inutile daca dvs. nu incercati sa le implementati sau sa le atingeti. De vreme ce trebuie sa fiti capabili sa mentionati cand v-ati indeplinit obiectivele si telurile, noul standard mai precizeaza si ca obiectivele si telurile dvs. trebuie sa fie masurabile.

ISO 14001 – 4.4.1
Resurse, roluri, responsabilitati si autoritate
Cu toate ca atat vechiul, cat si noul standard, doresc ca dvs. sa furnizati resursele necesare pentru a va implementa un SMM, noul standard mai doreste si ca dvs. sa furnizati resursele necesare pentru a va elabora, sustine si imbunatati acest SMM.

ISO 14001 – 4.4.2
Competenta, formare si constientizare
Cu toate ca atat vechiul, cat si noul standard scot in evidenta importanta competentei, noul standard lamureste ca aceasta competenta este motivul pentru care trebuie sa efectuati activitati de formare si de constientizare. El mai precizeaza ca trebuie sa pastrati evidente referitoare la competenta si la formare. Aceasta cerinta privind pastrarea de evidente este una noua.
Desi ambele standarde doresc ca dvs. sa identificati nevoile de formare, vechiul standard ISO 14001 1996 nu era foarte explicit care fel anume de nevoi ar trebui avute in vedere. Pentru a corecta acest neajuns important, noul standard ISO 14001 lamureste ca trebuie sa identificati nevoile de formare asociate cu aspectele legate de mediu ale sistemului dvs. de management al mediului.

› ISO 14001 2004 versus ISO 14001 1996