Secretarul general ISO le lanseaza o provocare participantilor la forumul international ISO 26000
8 noiembrie 2012. Cu ocazia implinirii a doi ani de la lansarea standardului ISO 26000 continand indrumari privind responsabilitatea sociala, secretarul general ISO, Rob Steele, le-a lansat o provocare participantilor la forumul deschis organizat la Geneva, in Elvetia, cerandu-le sa se gandeasca la ce s-a facut pana acum si incotro trebuie sa se indrepte in continuare, intreband “Ei, si acum?”
Forumul ISO 26000, organizat de ISO si beneficiind de prezenta a circa 350 participanti din sectoarele public si privat, incluzand organismele nationale de standardizare, a constituit o buna ocazie pentru impartasirea experientei si a celor mai bune practici si lectii invatate, ca si pentru scoaterea in relief a aspectelor care ar putea fi imbunatatite.
Desfasurat in perioada 7-8 noiembrie, forumul nu a avut ca obiectiv modificarea standardului ISO 26000 sau lucrari de revizuire, ci incercarea de a pune noi idei si sugestii la dispozitia fostului secretariat comun al grupului de lucru ISO pentru responsabilitate sociala, care cuprinde membrii ISO SIS (Suedia) and ABNT (Brazilia), si, prin intermediul acestora, si organizatiei care se ocupa de urmarirea aplicarii standardului, ISO 26000 Post Publication Organization (PPO).
In deschiderea evenimentului, Rob Steele a declarat:
“Toate standardele ISO sunt elaborate urmand principiile de transparenta, sinceritate, impartialitate si consens, eficacitate si relevanta, coerenta si urmarirea dimensiunii dezvoltarii. ISO 26000 nu constituie o exceptie.”
“Procesul de standardizare ISO este unul remarcabil, fiind o cale de dezvoltare a ideilor si de construire a consensului,” a mai spus el, subliniind multitudinea de parti interesate care participa la elaborarea standardelor. “El ii permite unui grup de oameni care reprezinta anumite opinii raspandite pe scara larga si bine argumentate sa se reuneasca, sa discute si sa dezbata aceste puncte de vedere intr-un mediu in care toate parerile sunt ascultate si luate in considerare in mod egal.”
Dl Steele i-a invitat pe participantii la forumul deschis sa ia parte la un dialog constructiv, deoarece exista intotdeauna loc de mai bine, insa a avertizat:
“Sa ne asiguram ca discutia noastra despre ISO 26000 si despre viitorul sau se sprijina pe fapte si pe intamplari din viata reala.”
De exemplu, una dintre preocuparile exprimate inainte de publicarea standardului ISO 26000 a fost ca standardele constituiau cauza radacina a cazurilor implicand bariere tehnice in calea comertului care ii sunt prezentate Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC). Cu toate acestea, secretarul comitetului OMC insarcinat cu aceasta problema a declarat saptamana aceasta ca, desi o treime dintre litigii implica intr-adevar standarde, acestea sunt cauzate de faptul ca standardele nu sunt folosite sau sunt absente. “Deci aceasta afirmatie nu este si nu a fost niciodata adevarata,” a concluzionat secretarul general ISO.
Presedintele ISO 26000 PPO, Jorge Cajazeira, a subliniat importanta pe care o are ISO 26000 in rezolvarea problemelor economice, ecologice si sociale cu care se confrunta aceasta lume in permanenta schimbare.
Unul dintre principalii vorbitori, Carlos Alberto Griner, director de resurse umane la Suzano Pulp and Paper, a explicat de ce compania sa lupta pentru responsabilitatea sociala:
“Ne desfasuram activitatea intr-un mediu complex, in mai multe orase, in diverse situatii, si credem ca cea mai buna modalitate pentru ca afacerea noastra sa functioneze in continuare este gasirea unui echilibru intre cele trei aspecte referitoare la performanta [sustenabilitatea economica, ecologica si sociala].”
El a prezentat studii de caz ale implementarii liniilor directoare ISO 26000. De exemplu, atunci cand a construit una dintre cele mai moderne fabrici de celuloza de eucalipt din lume in cel mai sarac dintre statele din Brazilia, compania a ales sa lucreze cu comunitatea locala in loc sa aduca toata forta de munca din afara. Rezultatul a fost ca 60 % din oamenii implicati au fost din regiune, fiind formati cu aceasta ocazie peste 5 600 profesionisti.
O cautare pe Google a standardului ISO 26000 returneaza in prezent peste doua milioane de rezultate. Kristina Sandberg, secretara ISO 26000 PPO, a oferit un raport al unui sondaj efectuat de PPO. Cel putin 60 tari au adoptat standardul, si inca 20 tari iau in considerare posibilitatea de a adopta si ele ISO 26000. Textul standardului este disponibil in momentul de fata in 22 limbi. Sondajul a mai aratat ca, din cele 74 tari chestionate, 59 % dintre ele sunt de parere ca interesul aratat acestui standard este in crestere. (iso.org)