Home > Articole ISO > ISO 26000 : Implementarea dincolo de certificare

A certifica ISO 26000 sau a nu certifica? – aceasta este intrebare

Nu se asigura certificare pentru ISO 26000, standardul international care ofera indrumari pentru responsabilitatea sociala. Acesta este raspunsul oficial dat de ISO (Organizatia Internationala pentru Standardizare), publicat intr-o declaratie din noiembrie 2010, in asociatie cu Forumul International de Acreditare.

De vreme ce standardul pentru responsabilitate nu poate fi implementat ca un sistem de management si nu poate fi folosit pentru certificarea conformitatii cu criteriile sale, impulsul de a-l folosi devine si mai restrans. Cu toate acestea, organizatiile manifesta o dorinta crescanda de a arata ca aplica ISO 26000.

ISO 26000 – Deci ce urmeaza?

Organizatiile sunt confuze cand vine vorba de a folosi aceste noi indrumari. Cand aud de ISO, cei mai multi oameni se gandesc la certificare, ceea ce nu se intampla in cazul acestui standard ISO. In urma cererii, ne asteptam sa vedem o dezvoltare rapida a alternativelor la certificarea ISO 26000, ceea ce va permite companiilor sa se asocieze cu o marca.

Care sunt pana in prezent alternativele de pe piata la certificarea ISO 26000?

1. Un standard national care sa poata fi certificat
Institutul danez de standardizare, Dansk Standard, a publicat in decembrie 2010 un standard national – DS 49001 Sistemul de management al responsabilitatii sociale, insotit de DS 49004 Ghid despre responsabilitatea sociala. DS 49001 se bazeaza pe standardul international ISO 26000 si poate fi certificat. Austria dezvolta, la randul ei, un standard pentru responsabilitatea sociala bazat pe ISO 26000 insa adaptat, fireste, contextului austriac.
Unii comentatori privesc astfel de activitati ca pe o bresa de incredere, in timp ce altii comenteaza ca aceasta este in acord cu domeniul ISO 26000, care specifica: “Acest standard international nu are intentia de a impiedica dezvoltarea standardelor nationale care sunt mai specifice, mai exigente, sau de alt tip.”

2. Autodeclararea
Autodeclararea ofera companiilor si organizatiilor o cale acceptabila de a anunta aplicarea standardului. Institutul Olandez de Standardizare (Nederlands Normalisatie-instituut —NEN) testeaza in prezent un cadru pentru companii in care acestea pot declara in mod public ca aplica ISO 26000. Acest cadru a fost dezvoltat pentru a sprijini organizatiile in elaborarea unei autodeclaratii potrivit careia principiile si liniile directoare din ISO 26000 sunt aplicate. In felul acesta, organizatiile pot explica voluntar modul in care isi asuma responsabilitatea sociala, modul in care este aplicat ISO 26000 si care sunt rezultatele obtinute. Probabil ca procedura NEN nu va incalca interdictia certificarii de terta parte.

3. Sistemul de management derivat din standardul ISO 26000
Textul ISO 26000 nu este intotdeauna usor de descifrat. Organizatiile cauta interpretari si clarificari. Mai mult, ei cauta indrumari pentru implementare. In contextul acesta, piata a inceput sa ofere diverse instrumente, ca de pilda CSR Performance Ladder (instrument de masurare a performatei responsabilitatii sociale corporative). Acesta, inspirat de ISO 26000, este un standard pentru sistemul de management care a fost conceput in scopuri de certificare, emis de Foundation Sustained Responsibility (FSR) din Olanda. Cerintele sistemului de management si standardul pentru certificare au fost initiate si redactate de organismele de certificare LRQA, DNV si KIWA, impreuna cu alte organisme care s-au alaturat FSR, ca TÜV Nederland, SGS, BVCS, BSI si Dekra. Certificarea CSR Performance Ladder isi doreste sa fie o dovada obiectiva a gradului de implementare a unui sistem de management intr-o organizatie in ceea ce priveste practicile CSR in care cerintele si asteptarile partilor interesate sunt gestionate pe baza rezultatelor. Pana in prezent, 14 organizatii au primit certificarea.
Dincolo de certificare, cum poate o organizatie sa foloseasca ISO 26000?

Organizatiile pot fi in acord cu ISO 26000 implementandu-si strategia de responsabilitate sociala. Rezumam mai jos o abordare pas cu pas dezvoltata de CSR Asia. Fiecare pas il completeaza pe altul, construind o abordare inteligenta a ISO 26000. Integrarea responsabilitatii sociale intr-o organizatie este alcatuita dintr-un proces continuu de evaluare, angajament, concepere de strategii, implementare si comunicare.

1. Evaluarea: O organizatie are nevoie sa inteleaga modul in care isi aplica responsabilitatea sociala corporativa (CSR) in functie de liniile directoare ale ISO 26000. Acest pas implica determinarea gradului actual de aplicare a liniilor directoare si identificarea masurilor necesare care trebuie luate pentru a garanta ca practicile CSR indeplinesc standardele locale si internationale.
2. Determinarea importantei si a angajamentului partilor interesate: ISO 26000 subliniaza sapte principii si sapte subiecte principale ale responsabilitatii sociale, care sunt relevante tuturor organizatiilor. Insa fiecare organizatie trebuie sa-si defineasca domeniul responsabilitatii sociale, sa-si identifice si sa-si rezolve problemele importante pentru propriile operatiuni. Angajamentul continuu al partilor interesate este un element esential in determinarea importantei.
3. Strategia: Cu ajutorul evaluarii si a angajamentului partilor interesate, organizatiile isi identifica lipsurile si zonele de interes in ceea ce priveste strategia lor de responsabilitate sociala. Pasul urmator este dezvoltarea unui plan de actiune. Acest lucru include dezvoltarea politicilor si a codurilor de comportament, creand initiative si programe care sa le sprijine politicile, alocand roluri si responsabilitati in cadrul organizatiei, fixand scopuri clare pentru imbunatatire si gasind noi resurse.
4. Integrarea si implementarea ISO 26000: Urmarea foarte importanta a planificarii si a dezvoltarii de strategii este punerea acestora in practica. In acest stadiu, este esentiala implementarea unui sistem potrivit dedicat monitorizarii si analizarii performantei. Organizatiile trebuie sa ia in calcul dezvoltarea capacitatilor interne, comunicarea cu personalul si crearea de legaturi cu partile interesate si cu partenerii.
5. Comunicarea: Deoarece ISO 26000 nu poate fi certificat, este important ca organizatiile sa-si dezvolte propriile mijloace de comunicare strategica privind indrumarile in scopul de a se asigura ca mesajul este credibil. O optiune de comunicare este folosirea ISO 26000 ca punct de referinta in determinarea continutului raportului de sustenabilitate. Alta optiune este de a include o declaratie independenta a opiniilor in raportul de sustenabilitate sau in alt mijloc de comunicare. Aceasta declaratie poate confirma folosirea ISO 26000 si poate, de asemenea, prezenta o privire asupra alinierii intre practicile de sustenabilitate si standard.

Pentru a-si comunica utilizarea ISO 26000, organizatiile au, potrivit Organizatiei Internationale pentru Standardizare, doua optiuni, dupa cum urmeaza:

“Organizatia” recunoaste ISO 26000 ca documentul de referinta care ofera indrumari asupra responsabilitatii sociale.
si /sau
” Organizatia” a folosit ISO 26000 ca ghid pentru a integra responsabilitatea sociala in valorile si practivile sale.

Responsabilitatea sociala in lumea de azi este implicita si logica pentru toate organizatiile. Fie ca standardul poate sau nu sa fie certificat, ISO 26000 castiga teren cu pasi repezi. Pentru organizatiile care doresc sa se declare responsabile social, exista mai multe optiuni si alternative de a folosi ISO 26000, insa cel mai important lucru este de a lasa standardul sa ofere indrumarile necesare luarii de masuri privind sustenabilitatea. ISO 26000 va ajuta organizatiile sa treaca de la intentii bune la fapte bune. sursa: http://csr-asia.com

› ISO 26000 : Implementarea dincolo de certificare