Home > Articole ISO > ISO 26000 – traseul parcurs de standard

Traseul parcurs de standardul pentru responsabilitate sociala, analizat in cadrul Forumului ISO 26000

Odata cu cea de a doua aniversare a standardului ISO 26000 cu privire la responsabilitatea sociala, secretarul general ISO, dl Rob Steele, a supus atentiei participantilor forumului de doua zile tinut in Geneva, Elvetia, o serie de consideratii cu privire la ceea ce s-a facut pana in prezent si care ar trebui sa fie parcursul viitor.

Forumul ISO 26000, organizat de ISO in noiembrie 2012, a reprezentat o oportunitate pentru a impartasi experiente, cele mai bune practici si lectii invatate, precum si pentru a sublinia domeniile unde sunt necesare imbunatatiri.

Kevin McKinley, secretar general adjunct ISO

“Am sansa de a intalni o multume de oameni interesanti care incearca sa schimbe lumea”

a declarat secretarul general adjunct ISO, dl Kevin McKinley, o data cu primirea celor 300 de participanti si a peste 50 de vorbitori, din sectorul privat si public, incluzand membri ai organismelor nationale de standardizare.

Dl McKinley a explicat ca obiectivul forumului este acela de a furniza idei cu privire la utilizarea ISO 26000 si la potentialul viitor al standadului. In cadrul forumului nu se vor decide amendamente si nu se vor adauga noi proiecte programului de lucru ISO.

Insa ideile promovate de participanti ar putea fi puse la dispozitia precedentului secretariat al grupului de lucru cu privire la responsabilitatea sociala, alcatuit din membri ISO pentru Suedia (SIS) si Brazilia (ABNT), iar prin intermediul acestora la dispozitia Post Publication Organization (PPO) ISO 26000, pentru consultari.

Transparenta si impartialitate

In deschiderea evenimentului dl. Rob Steele a declarat:

“ Toate standardele ISO sunt dezvoltate urmand principiile transparentei, deschiderii, impartialitatii, consensului, eficientei, relevantei, coerentei si urmand dimensiunea dezvoltarii. ISO 26000 nu face o exceptie”.

Dl Steele a invitat participantii sa participe la un dialog contructiv, incurajand toti participantii sa se “asigure ca faptele concrete si experienta de viata sprijina discutiile despre ISO 26000 si viitorul acestuia”.

Schimband lumea

Rezultat al eforturilor a peste 400 de experti si 200 de observatori din 99 de tari si 42 de organizatii internationale, ISO 26000 a fost dezvoltat de un numar semnificativ de participanti, echilibrat din punct de vedere regional si al sexului.

Standardul orientativ nu reprezinta un sistem de management si nu este destinat certificarii de terta parte dar “ este suficient de bun pentru a face fata provocarilor economice, ambientale si societale ale unei lumi in tranzitie” a declarat dl. Jorge Cajazeira, presedinte PPO ISO 26000, pe masura ce evidentia numarul de documente si initiative care se bazeaza pe standard.

Dl. Carlos Alberto Griner, director general resurse umane in cadrul companiei Suzano Pulp and Paper a explicat motivatia pentru care compania foloseste ISO 26000:

”Operam intr-un mediu complex, in orase diferite, in contexte diferite si credem ca cea mai buna modalitate pentru a face afacerea noastra sa continue este sa echilibram cele trei aspecte fundamentale, aspectul economic, ambiental si societal concomitent cu dezvoltarea durabila a acestora”.

La constructia celei mai moderne fabrici de extractie a miezului de eucalipt in cel mai sarac stat al Braziliei, compania a optat pentru a lucra cu comunitatea locala, in locul aducerii de forta de munca din exterior.

Rezultatul a fost ca 60% din persoanele implicate sunt din regiune si peste 5600 de profesionisti au fost intruiti in domeniu. “Ascultarea doleantelor societatii reprezinta factorul cheie in desfasurarea activitatilor durabile in viitor iar ISO 26000 ne-a ajutat sa facem asta”.

Cresterea popularitatii

O cautare pe Google astazi a termenului “ISO 26000” aduce peste doua milioane de rezultate.

Dna Kristina Sandberg, secretar PPO ISO 26000, a subliniat interesul in crestere la nivel mondial fata de ISO 26000.

Un studiu derulat de PPO a aratat ca cel putin 60 de tari au adoptat standardul si alte 20 sunt in plin proces de revizuire in vederea adoptarii. In plus, textul standardului este disponibil acum in 22 de limbi.

Au fost subliniate si alte aspecte ale utilizarii globale a standardului ISO 26000, incluzand eliberearea de certificate, actiuni care au generat dezbateri multiple. Cu privire la acest aspect cercetarea a aratat existenta unui mix de raspunsuri, pro si contra.

Tarile in curs de dezvoltare

In cadrul unui atelier de lucru cu privire la tarile in curs de dezvoltare, participantii au ajuns la concluzia ca utilizarea standardului ar putea oferi o serie de beneficii, printre care:

• Intelegere globala cu privire la responsabilitatea sociala
• Influenta asupra politicii publice
• Implicarea tuturor participantilor la actiune
• Dezvoltarea de retele regionale
• Crearea unui punct de plecare pentru dezvoltarea durabila ulterioara

Cele mai mari provocari fata de implementare se refera la lipsa constiintei publice, a intelegerii si a resurselor. Sunt luate in considerare o serie de initiative care sa abordeze aceste aspecte.

Tarile in curs de dezvoltare fac schimb de experienta cu privire la ISO 26000

Peste 120 de participanti din aproape 70 de tari au facut schimb de experienta cu privire la standardul ISO 26000:2010- ghid pentru responsabilitatea sociala, in cadrul unui atelier de lucru pentru tarile in curs de dezvoltare organizat de Serviciul de dezvoltare si instruire ISO – Development and Training Services (DEVT), in luna noiembrie 2012, atelier desfasurat in Geneva, Elvetia.

Secretarul general ISO, dl Rob Steele, a declarat:

“Este prima oara ca cand ISO a organizat un asemenea eveniment cu privire la un standard specific, reiesind astfel importanta si relevanta standardului pentru tarile in curs de dezvoltare”.

El a subliniat ca, de-a lungul procesului de dezvoltare a ISO 26000, implicarea tarilor in curs de dezvoltare a fost foarte importanta, acestea contribuind cu peste 40% din experti.

Dl Beer Budoo, director al ISO DEVT, a declarat:

”Obiectivele atelierului de lucru se refera la impartasirea experientei, discutarea viitoarelor actiuni ale NSB, coroborarea de idei, informatii si instrumente pentru a dezvoltarea de planuri de actiune pentru diseminarea viitoare a standadului ISO 26000. Ne gasim intr-o situatie dinamica unde departamentul nostru are de jucat un rol central in viitor”.

El a adus la cunostinta si o serie de activitati legate de ISO 26000, cum ar fi proiectul din cadrul regiunii Orientului mijlociu-Africii de Nord, avand ca obiectiv crearea unei concentratii de experti nationali cu privire la responsabilitatea sociala in opt tari pilot, avand rolul de a sprijini implementarea standardului.

Dl. dr. Jochen Weikert, manager superior in cadrul Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ), din partea ministerului pentru cooperarea economica si dezvoltarea a Republicii Federale Germania, a declarat:

“ Am sprijinit ISO 26000 in ultimii doi ani datorita importantei acestuia. Exista un consens global cu privire la ISO 26000 si credem ca acest consens trebuie mentinut”.

Aelierul de lucru a fost sponsorizat de GIZ si de catre Swedish International Development Cooperation Agency (Sida).

O oportunitate uriasa

Dl Staffan Söderberg, vicepresedinte PPO ISO 26000, a atras atentia cu privire la modalitatea in care consultantii, organismele nationale de standardizare – National Standards Bodies (NSBs), creatorii de politici si diverse organizatii utilizeaza standardul ISO 26000 in diverse activitati, ghiduri de politici publice si numeroase documente.

In cercurile academice exista 3000 de articole si 50 de carti, precum si o multitudine de doctorate, care se bazeaza pe standard. Dl Söderberg a sublinat ca :” Instrumentele care sprijina ISO 26000 trebuie sa fie inteligibile, transparente si sa se bazeze pe nevoile utilizatorilor”.

O multitudine de companii au implementat deja standardul, cum ar fi Maersk, NovoNordisk, TeliaSonera, HSB, HM, Suzano, Petrobras, Veolia, Air France, Toshiba, AB Volvo, Takeda, Panasonic, British Telecom, TRS si Toyota.

Cu toate acestea, dl Söderberg a atras atentia si asupra unor exemple rele, cand o serie de organizatii au pretins ca detin “certificarea” ISO 26000 sau au utilizat alti termeni declarativi ai confirmarii.

Avantaje pentru afaceri

In cadrul conferintei diversi participanti precum reprezentantii industriei, organizatii internationale si neguvernamentale, organisme nationale de standardizare, consumatori, mediul academic au luat in discutie propriile experiente cu ISO 26000, subliniind cele mai mari provocari precum si oportunitatile viitoare.

Participantii au fost de acord ca utilizarea ISO 26000 promoveaza transparenta si cominicarea, ajutand la stabilirea unor relatii de incredere intre participanti. Spre exemplu, organizatia Swedish housing cooperation (HSB) si-a instruit toti angajatii cu privire la drepturile omului, angajandu-se in dialog cu partenerii locali.

Dna Ceclia Lööf, PR manager in cadrul diviziei Göterborg a HSB, a declarat ca acest demers a ajutat la accelerarea derularii proiectului, concluzionand ca “ lucrand cu ISO 26000 se poate ajunge la dezvoltarea afacerilor si la bune rezultate economice”.

La fel ca si in cazul altei idei bune, este necesar ca oamenii sa stie in primul rand ca exista. ANFOR, membru ISO pentru Franta, are dedicat un site web pentru initiativele legate de crearea constintei publicului.

In mod similar, Indonezia a lansat un premiu pentru responsabilitatea sociala corporativa, acordat companiilor. Global Reporting Initiative (GRI) a facut public un document punand accent pe multiplele similaritati intre propriile linii directoare si ISO 26000.

Participantii au ajuns la concluzia ca pentru a imbunatati utilizarea globala a ISO 26000 este necesara armonizarea si imbunatatirea comunicarii precum si dezvoltarea de ghiduri utile si studii de caz pentru a face standardul mai accesibil.

Dimensiuni pozitive si negative

Participantii au ajuns la concluzia ca ISO 26000 ofera o multitudine de beneficii importante. De remarcat viziunea ca standardul reprezinta un consens cu privire la ceea ce intelegem cu privire la responsabilitatea sociala.

Dl Dwight Justice, consilier cu privire la politici in cadrul International Trade Union Confederation a declarat ca standardul a fost “cel mai complet si concis ghid cu privire la ce ar trebui sa faca o organizatie – din acest motiv cred ca este extrem de util”. Standardul reprezinta “o vziune comuna, concisa cu privire la ceea ce inseamna comportament responsabil in cadrul unei organizatii”.

Participantii au aratat modalitatea in care ISO 26000 a ajutat organizatiile in protectia diversitatii biologice, la promovarea non-discriminarii, la instruirea fortei de lucru, la conturarea de politici publice si multe alte domenii. S-au identificat, de asemenea, si o serie de provocari.

Pe de o parte, NORMAPE (European Office of Crafts, Trades and SMEs) a argumentat ca, din perspectiva SME, documentul ar putea fi prea lung si prea complex. Pe de alta parte, Dante Pesce, director executiv Vincular, a explicat ca ISO 26000 ofera o perspectiva completa din care organizatiile pot selecta ce este relevant pentru ele. “ Majoritatea persoanelor care citesc documentul pentru prima oara cred ca trebuie sa se conformeze tuturor cerintelor si acest lucru ii inspaimanta. Dupa ce se depaseste aceasta bariera, experienta mea este ca documentul e extrem de practic”.

O alta dificultate evidentiata de pararticipanti a fost accea ca organizatiile trebuie sa-si prezinte rezultatele propriei activitati, existand necesitatea unui ghid cu privire la auto-evaluare, declaratii si rapoarte. NEN ( membru ISO din partea Olandei) a prezentat propria initiativa nationala cu privire la recomandarile declaratiilor proprii.

Cosmetizari

Dl profesor Sri Ram Khanna, din cadrul departamentului de comert al universitatii din Delhi, a evidentiat provocarile pe care consumatorii indieni le au tinand cont sa scopul principal al companiilor este sa faca profit.

“ Multe rapoarte ale companiilor sunt similare machiajului miresei” a spus acesta, insemnand ca organizatiile “infrumuseteaza” imaginea reala. Daca scopul este de a avea un sistem de verificare pentru ISO 26000, acest lucru trebuie sa implice un angajament multiplu din partea a varii participanti la acest proces.

Dna Sadie Homer, Senior Policy Advisor in cadrul Consumers International (CI), a apreciat faptul ca de-a lungul procesului de dezvoltare al ISO 26000 consumatorii au fost respectati si recunoscuti drept participanti cheie. Referitor la provocarile existente, ea a declarat :” Trebuie sa imbunatatim recunoasterea ISO 26000 inainte de a aborda alte aspecte”.

Traseul viitor al ISO 26000

Participantii au subliniat rolul important pe care standardul ISO 26000 il va avea in viitor.

“Incepem sa intelegem importanta responsabilitatii sociale in procesele echitabile de fuziuni si achizitii”, a declarat dl Anthony Miller, economic affairs officer in cadrul UN Conference on Trade and Development.“ Organizatiile trebuie sa constientizeze ceea ce obtin in mod real”.

Osama Elmeligy, presedinte TOTAL Consulting, Egypt, a subliniat provocarile imprevizibile si rapide pe care le-a cunoscut tara sa si potentialul pe care standardul ISO 26000 il are in sprijinirea schimbarii.

Red Puentes, o retea latino-americana de 40 de organizatii non-guvernamentale, s-a declarat plina de speranta cu privire la rolul pozitiv pe care standardul il va avea in creionarea viitorului.

Noul guvern al Danemarcei, precum si consiliul de ministri nordic, au recomandar utilizarea ISO 26000 ca parte a propriilor strategii cu privire la responsabilitatea sociala.

Pasiune si speranta

“Atat de multa pasiune, atat de multa speranta!” a concluzionat Staffan Söderberg, vicepresedinte ISO 26000 PPO. “ Va fi incitant sa lucram cu ISO 26000 in anul care vine.”

In mod clar exista o tendinta in crestere in ceea ce priveste interesul si adoptarea standardului, dar probabil cea mai mare provocare pe care o avem este acea a asteptarilor: vor cu adevarat toate organizatiile o lume sustenabila?

Kevin McKinley a recunoscut ca ultimile doua zile au fost incitante si intense. Fie ca a fost vorba de organizatii nonguvernamentale, guverne, afaceri sau consumatori a fost clar ca standardul ISO 26000 a fost suficient de important pentru a da nastere la dezbateri intense. (dupa un comunicat ISO)

› ISO 26000 – traseul parcurs de standard