ISO 9001:2015 si nu numai – Pregatirea standardelor de management al calitatii pentru urmatorii 25 ani
28 august 2012. Publicata pentru prima data in 1987, ISO 9000 a continuat sa ramana cea mai populara serie de standarde a Organizatiei Internationale pentru Standardizare. Iar acum, bazandu-se pe cei 25 ani de succes, comitetul tehnic ISO/TC 176, Managementul calitatii si asigurarea calitatii, subcomitetul SC 2, Sisteme ale calitatii, lucreaza la construirea unui fundament pentru viitoarea generatie de standarde de management al calitatii.
Potrivit lui Nigel H. Croft, presedintele subcomitetului mai sus amintit, sarbatorirea jubileului de argint al seriei de standarde de management al calitatii ISO 9000 reprezinta o buna ocazie de a analiza si de a discuta acest eveniment marcant din mai multe puncte de vedere. Iata care au fost reflectiile sale pe marginea acestui subiect:
Culegand roadele
“Pentru inceput, am putea sa privim inapoi la succesul incredibil al acestor standarde in promovarea managementului calitatii (si in promovarea ISO) in intreaga lume.
Am putea sa ne felicitam ca : ele au fost mereu standardele ISO cele mai bine vandute ; ele au stabilit clar o plaforma comuna si un limbaj comun prin care organizatiile sa poata discuta despre calitate ; si, prin definirea in ISO 9001, Sisteme de management al calitatii, a cerintelor care servesc drept referinte esentiale pentru demonstrarea aptitudinii unei organizatii de a furniza produse conforme, ele au inlesnit comertul mondial.
Am mai putea vorbi destul de mult si despre modul in care aceasta familie de standarde a inspirat dezvoltarea altor sisteme de management, dintre care cel de management al mediului, al sanatatii si sigurantei, al securitatii informatiei si al energiei ; si despre cum ISO 9001:2008, Sisteme de management al calitatii – Cerinte, si ISO 9004:2009, Conducerea unei organizatii catre un succes durabil – O abordare bazata pe managementul calitatii, sunt utilizate pe scara larga in sectoare specifice cum sunt aerospatiul, telecomunicatiile, educatia, administratia locala si asistenta medicala.
In loc sa ne felicitam, totusi, mai bine sa privim in viitor. In special, sa trecem in revista ceea ce face ISO/TC 176/SC 2 pentru a se asigura ca standardele sale vor continua sa ofere o fundatie solida pentru managementul calitatii si in urmatorii 25 ani.”
Privind spre viitor
“Viziunea ISO/TC 176/SC 2 este ca produsele sale (in principal ISO 9001 si ISO 9004) sa fie “recunoscute si respectate in intreaga lume, si folosite de organizatii ca parte integranta a initiativelor lor de dezvoltare durabila”.
Acest rol central al sistemelor de management al calitatii ca baza pentru componenta de crestere economica in abordarea dezvoltarii durabile a fost adesea neglijata, atentia concentrandu-se in ultimii ani mai mult asupra unor elemente de actualitate, ca integritatea mediului si echitatea sociala.
Nu trebuie sa uitam, totusi, ca cerintele standardului ISO 9001 sunt, si probabil vor continua sa fie, punctul de plecare pentru majoritatea organizatiilor care cauta sa isi implementeze un sistem oficial de management. Desi nu este o cerinta, certificarea ISO 9001 de catre o terta parte va ramane un factor cheie.
Cu toate acestea, privind spre viitor, este important sa ne asiguram ca managementul calitatii va fi considerat mai important decat ISO 9001 si ca va ajuta cu adevarat organizatiile sa obtina un succes pe termen lung. Aceasta inseamna ca trebuie promovata calitatea in cel mai larg sens al cuvantului, incurajand organizatiile sa priveasca dincolo de conformitatea cu o serie de cerinte. Acest obiectiv poate fi atins prin stabilirea unor legaturi cu alte standarde pentru a stimula, de pilda, folosirea lui ISO 9004 si a altor standarde de management ISO.”
Reconsiderarea principiilor de baza
“Atat ISO 9001, cat si ISO 9004, se bazeaza in prezent pe o serie de opt principii de management al calitatii. Acestea au fost elaborate la mijlocul anilor ’90 de un mic grup de experti care erau bine familiarizati cu invataturile si filosofiile celor mai mari “ guru ” ai calitatii din ultimul secol. Aceste principii, insotite de explicatii despre ce avantaje decurg din aplicarea lor de catre organizatii, sunt disponibile in brosura Quality management principles, care poate fi descarcata gratuit de pe site-ul ISO.
Membrii ISO/TC 176/SC 2, in colaborare cu omologii lor din subcomitetul SC 1, Concepte si terminologie, au intreprins de curand o examinare completa a principiilor de management al calitatii. Raportul lor a constatat in mod imbucurator (dar nu surprinzator) ca acestea au trecut cu bine testul timpului si ca sunt necesare numai cateva rectificari minore pentru a le actualiza in vederea actualizarii lor in acord cu noua generatie de standarde de management al calitatii.”
Urmatoarea revizuire a standardului ISO 9001
“De la publicarea, in 2008, a unui amendament minor la ISO 9001, SC 2 a realizat o examinare aprofundata si s-a pregatit pentru urmatoare revizuire a standardului (prevazuta deocamdata pentru 2015), ceea ce a implicat activitati ca :
– Dezvoltarea unui plan strategic pe termen lung pentru SC 2 si produsele sale;
– Organizarea mai multor ateliere deschise publicului in timpul intrunirilor plenare ale subcomitetului, incluzand interactiuni cu utilizatorii standardelor ISO 9001 si ISO 9004;
– Participarea la lucrarile Grupului de Coordonare Tehnica Mixta ISO/TMB, cu scopul de a alinia mai bine diferitele standarde ISO privind sistemele de management prin dezvoltarea unei structuri comune de nivel inalt, a unor definitii comune si a anumitor texte comune (publicate acum ca Anexa SL la Directivele ISO);
– Studierea ultimelor tendinte din domeniul managementului calitatii, inclusiv analizarea noilor concepte care ar putea fi luate in considerare pentru adaugare in viitoarele revizuiri ale ISO 9001 si ISO 9004;
– Analizarea datelor stranse printr-un sondaj online la care au raspuns utilizatori si potentiali utilizatori ai standardelor ISO 9001 si ISO 9004, sondaj efectuat in 10 limbi si care a primit un total de 11 722 raspunsuri din 122 tari.
Rezultatele acestor activitati, impreuna cu examinarea sistematica a standardului ISO 9001, care s-a incheiat in martie 2012, au indicat ca, desi versiunea actuala a standardului este considerata destul de satisfacatoare, totusi majoritatea oamenilor cred ca o revizuire ar fi adecvata.
Obiectivul este ca ISO 9001 sa ramana un standard relevant, care reflecta schimbarile de context si care continua sa ofere “incredere in capacitatea unei organizatii de a furniza constant produse care indeplinesc cerintele clientilor si cerintele legale si reglementare aplicabile”.
Cu ocazia primei intalniri a grupului de lucru ISO/TC 176/SC 2/WG 24, Revizuirea ISO 9001, care a avut loc in Bilbao, Spania, in iunie 2012, au fost elaborate noua propunere de studiu pentru revizuirea ISO 9001, ca si o specificatie in forma de schita de proiect si un plan de proiect. Grupul a mai pregatit si o schita preliminara a modului in care ar putea arata noul standard dupa integrarea textului comun din Anexa SL a Directivelor ISO in versiunea actuala a standardului ISO 9001.
Rezultatele intalnirii le-au fost expuse membrilor SC 2 pentru a fi supuse in prezent la vot. Daca votul va avea un rezultat pozitiv, lucrarile de redactare vor incepe in noiembrie.
Potrivit specificatiei schita de proiect, standardul revizuit ISO 9001 ar trebui (printre altele) :
• Sa puna la dispozitie un ansamblu de cerinte fundamentale solide pentru urmatorii 10 ani sau mai mult;
• Sa ramana general si relevant pentru toate marimile si tipurile de organizatii care isi desfasoara activitatea in orice sector;
• Sa continue sa puna accentul pe eficacitatea managementului proceselor pentru a produce rezultatele scontate;
• Sa aiba in vedere schimbarile produse in practicile sistemelor de management al calitatii si in tehnologie de la ultima revizuire majora a sa, cea din anul 2000;
• Sa reflecte schimbarile din mediile tot mai complexe, mai solicitante si mai dinamice in care isi desfasoara activitatea organizatiile;
• Sa aplice Anexa SL a Directivelor ISO pentru a creste compatibilitatea si alinierea cu alte standarde ISO privind sistemele de management;
• Sa inlesneasca implementarea eficace a standardului in organizatii si evaluarea eficace de prima, secunda si terta parte a conformitatii;
• Sa utilizeze un stil si un mod de exprimare simple pentru a ajuta la intelegerea si la interpretarea corecta a cerintelor sale.”
Calendarul lucrarilor de elaborare ISO 9001:2015
“Calendarul propus pentru dezvoltarea standardului ISO 9001:2015 incepe in iunie 2012 si se termina in septembrie 2015. Perfect constient ca exista cai accelerate, mai dinamice, pentru elaborarea standardelor, subcomitetul ISO/TC 176/SC 2 a adoptat, totusi, o abordare mai conservatoare si probabil ca va adopta un calendar clasic al lucrarilor, care dureaza trei ani.
Aceasta abordare tine cont de necesitatea de a purta dialoguri extinse cu numeroasele parti interesate implicate, provenind in special din anumite sectoare ale caror specificatii se bazeaza pe ISO 9001, cu organizatiile care detin deja sisteme certificate conform ISO 9001:2008, cu organismele de certificare, cu organismele de acreditare si cu cele de reglementare.
Tinand cont de impactul semnificativ al oricarei schimbari, atunci cand documentul va atinge stadiul de proiect de comitet, lucrarile de verificare si de validare a noului standard vor fi efectuate de organizatii voluntare din diferite tari ale lumii.“ (dupa un comunicat de presa al Organizatiei Internationale pentru Standardizare)