Managementul calitatii ISO 9001 aplicat proceselor din educatie si instruire
In cadrul acestui articol vom cauta sa raspundem la urmatoarea intrebare, primita deseori din partea publicului interesat: “Pot fi aplicate criteriile de dezvoltare si proiectare ale standardului ISO 9001 in cadrul programelor educationale si de instruire ?”
Raspunsul la aceasta intrebare este categoric afirmativ. Chiar daca modelul de proiectare si dezvoltare promovat de standardul ISO 9001 se asociaza in mod uzual cu activitatile de productie si prestari servicii, este important sa intelegem ca obiectivul acestui model are o arie de aplicare mult mai larga. Aceste cerinte nu sunt aplicabile doar proiectarii de produse industriale, ci pot fi integrate procesului de proiectare a proceselor si serviciilor, cu acelasi succes.
Daca luam in considerare proiectarea programelor de instruire si cele educationale, gasim ca cerintele de baza specificate in standardul ISO 9001 nu sunt unice. De fapt, aceste cerinte pot fi aplicate destul de usor in cadrul proiectarii activitatii educationale si de instruire si sunt in general in conformitate cu metodologiile de proiectare acceptate.
Planificarea proiectarii: include graficul de desfasurare temporala al proiectelor, documente cu privire la obiective si alte informatii care definesc etapele de proiectare si dezvoltare, revizuirea proiectarii, verificarea si validarea activitatilor si responsabilitatile cu privire la proiectare.
Managementul interfetelor: include partile interesate, cum ar fi studentii, institutia educationala, intructorii/profesorii, reprezentantii industriei si chiar parintii.
Datele de intrare cu privire la proiectare: se includ aici cerintele si necesitatile definite de studenti, parinti, institutie, ramura de afaceri, stat si orice alte parti interesate; dezvoltarile tehnologice si reactiile provenite din experientele anterioare pot fi, de asemenea, luate in considerare.
Rezultatele proiectarii: includ specificatiile rezultate care definesc programul de invatare; in acesta categorie intra obiectivele de invatare, diagramele cursurilor, planurile de instructie si/sau ale lectiilor; tot aici putem include specificatiile pentru sprijinirea procesului de invatare, echipamentele si/sau materialele necesare, cerintele legate de spatiul de invatamant ( marimea incaperilor, marimea tablei din clasa, numarul de scaune etc), cerintele de calificare ale instructorilor/profesorilor.
Revizuirea proiectarii: includem aici sedintele initiale de revizuire a datelor de intrare pentru proiectare, progresul din cadrul sedintelor pentru revizuirea evolutiei planului de proiectare si revizuirile finale pentru evaluarea proiectului de program finalizat in vederea aprobarii.
Verificarea proiectarii: sunt incluse revizuirile proiectarii prezentate mai sus precum si evaluarea fata de alte programe si activitati similare.
Validarea proiectarii: sunt incluse consideratii cu privire la datele obtinute legate de cursurile pilot, examenele si testele pentru fiecare curs, reactiile studentilor (criticile cu privire la curs), reactiile din partea angajatilor si a altor parti interesate, inclusiv angajatorii si reprezentantii diverselor organizatii.
Controlul schimbarilor: sunt incluse metodele de control pentru revizuirea si aprobarea schimbarilor propuse proiectelor existente precum si metodele managementului interfetelor (cum ar fi implicarea si informarea partilor afectate) precum si controlul configuratiei.
Nu este nevoie sa mai spunem ca exemplul de mai sus nu are intentia de a fi atotcuprinzator. Configuratia specifica si atributele programului de proiectare trebuie sa se bazeze pe evenimentele educationale si de instruire care au fost dezvoltate. Cu toate acestea, indiferent de specificul programului de proiectare, cadrul de baza oferit de standardul ISO 9001 poate fi aplicat si utilizat ca un mijloc efectiv de control al proceselor de proiectare si dezvoltare.