Home > Articole ISO > Managementul calitatii materialelor prelucrate

Standardul ISO 9004-3 1993 – Indrumari pentru managementul calitatii materialelor prelucrate

Acest material se bazeaza pe standardul calitatii ISO 9004-3:1993 publicat de Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO). El prezinta o interpretare amanuntita a acestui standard, folosind un limbaj clar si usor de inteles.

ISO a pregatit indrumarile din ISO 9004-3 pentru a explica modul in care conceptele de asigurarea calitatii pot fi aplicate organizatiilor care prelucreaza materiale. Acest material va rezuma aceste indrumari trecand in revista punctele principale. O mare parte din materialul din ISO 9004-3 repeta ceea ce deja s-a discutat in alta parte, in articole anterioare (standardele ISO 9000-2 si ISO 9004-1, de exemplu).

Materialele prelucrate

Materialele prelucrate sunt produse tangibile care rezulta din transformari. Materialele prelucrate pot fi solide, lichide sau gazoase, sau o combinatie intre aceste materiale. Ele sunt transportate de obicei in cantitati mari folosind conducte, bidoane, capsule, rezervoare, canistre sau baloti.

Dezvoltati politici ale calitatii si obiective ale calitatii

• Dezvoltati politici ale calitatii. Concepeti politici care sa descrie atitudinea dvs. fata de calitate si asigurati-va ca ele sunt intelese si aplicate de toti cei care lucreaza in compania dvs.
• Dezvoltati obiective ale calitatii. Dezvoltati obiective care sa sprijine politicile calitatii.

Dezvoltati un sistem al calitatii

Dezvoltati un sistem al calitatii. Dezvoltati si implementati un sistem al calitatii pentru a va aplica politicile calitatii si a va atinge obiectivele calitatii. Sistemul dvs. ar trebui sa:
• Indeplineasca nevoile clientilor si sa previna problemele de calitate.
• Controleze fiecare faza a ciclului de viata a produsului dvs., inclusiv:
Cercetarea de piata si cea tehnica.
• Ingineria designului si dezvoltarea produsului.
Achizitionarea, receptia si depozitarea materialelor.
Planificarea si dezvoltarea proceselor.
• Productia, controlul proceselor si mentenanta.
• Inspectarea, testarea si analiza produselor.
• Impachetarea, manipularea si transportul produselor.
• Vanzarea, folosirea si debarasarea de produse.

Dezvoltati o structura organizationala a calitatii

• Dezvoltati o structura organizationala a calitatii.
• Definiti si documentati toate activitatile orientate spre calitate.
• Definiti, documentati, delegati si impartiti responsabilitati pentru executarea activitatilor orientate spre calitate.
• Oferiti oamenilor autoritatea de care au nevoie pentru a isi exercita toate responsabilitatile privind sistemul calitatii.
• Definiti modelele de interactiune si comunicare care vor alcatui si regla sistemul calitatii.
• Definiti modelele de raportare si raspundere care vor alcatui si regla sistemul calitatii.
• Puneti la dispozitie resursele necesare pentru a implementa, mentine si imbunatati sistemul calitatii.

Documentati-va sistemul calitatii

• Documentati fiecare aspect al sistemului calitatii. Documentati-va politicile, procedurile, programele si planurile calitatii. Documentele vor include manuale, evidente si rapoarte.
• Dezvoltati proceduri scrise pentru sistemul calitatii. Dezvoltati proceduri pentru a dirija si controla toate activitatile orientate spre calitate. Procedurile dvs. ar trebui sa:
• Implementeze politicile calitatii si sa atinga obiectivele calitatii.
• Descrie cum ar trebui efectuate toate activitatile orientate spre calitate.
• Concepeti un manual al calitatii. Concepeti un manual care sa descrie sistemul calitatii aplicat de dvs. si care sa serveasca drept principalul document coordonator.
• Asigurati-va ca specificati o metoda de a va aduce la zi manualul si de a va controla reviziile documentelor.
• Manualul calitatii elaborat de dvs. poate consta din mai multe manuale (cate unul pentru fiecare departament sau pentru fiecare functie,de exemplu).

› Managementul calitatii materialelor prelucrate