7 pasi simpli catre un sistem de management al calitatii si obtinerea certificatului ISO 9001
Daca faceti parte dintr-o companie care isi doreste sa obtina certificatul ISO 9001, trebuie sa urmati mai multi pasi:
- Dezvoltati-va un sistem de management al calitatii (SMC);
- Implementati-va SMC si strangeti date;
- Examinati datele pe care le-ati strans si utilizati-le pentru a incuraja imbunatatirile;
- Dupa mai multe cicluri PDCA (planifica-efectueaza-verifica-actioneaza) ale SMC, ar trebui sa va dati seama daca acesta functioneaza. Atunci cand sunteti siguri ca functioneaza …
- Solicitati un audit de certificare. Organismele nationale de standardizare membre ISO va pot oferi informatii despre organismele de certificare locale, regionale etc.;
- Dupa cateva saptamani de cand ati fost auditati, organismul de certificare va va anunta daca ati trecut auditul (sau, in caz ca nu l-ati trecut, el va va spune care au fost punctele slabe si care au nevoie de imbunatatiri). Daca auditul s-a finalizat prin obtinerea certificarii ISO, comunicati-le acest lucru tuturor partile interesate. Sistemul dvs. de management al calitatii este acum certificat ISO! Insa…
- Daca nu ati trecut auditul, faceti schimbarile necesare (plecand de la minimul necesar) si solicitati din nou un audit de certificare.
Nu trebuie sa aveti asteptari nerealiste. Dezvoltarea si utilizarea sistemului de management al calitatii – ca si auditul de certificare si cele ulterioare – presupun timp si efort.
Daca doriti sa deveniti certificati ISO numai din motive de marketing, daca aveti impresia ca puteti sa va incropiti in SMC si sa treceti auditul de certificare in cateva luni… ar trebui sa va mai ganditi. Nu veti obtine un SMC robust si nu veti reusi sa va incadrati in timpul propus, deoarece acestea nu sunt asteptari realiste.
Pe de alta parte, daca va construiti un SMC pentru ca doriti sa le oferiti clientilor tot ce este mai bun – daca clientii sunt motivul pentru care faceti tot ceea ce faceti, incluzand si sistemul de management al calitatii – atunci veti aloca tot timpul necesar pentru a face lucrurile cum se cuvine, nu va veti fixa teluri si termene limita nerealiste si nu veti avea dificultati in a va da seama de ce nu indepliniti niciodata asteptarile.
Pasii mentionati mai sus nu sunt de fapt atat de simpli…insa conceptul in sine nu este deloc complicat. Fiecare pas se descompune in parti mai mici (lucruri, activitati, oameni etc.), insa daca incepeti prin a avea o imagine de ansamblu si daca nu va veti indeparta de ea, va va fi destul de usor sa obtineti certificarea ISO 9001. Raportati-va la aceasta imagine continuu in timp ce va construiti SMC. Aici gresesc destul de multe companii – ele se concentreaza numai asupra unei parti mai mici, pe care le trateaza drept o imagine de ansamblu.
Incercati sa vedeti mereu in perspectiva. Amintiti-va – sistemul de management al calitatii ISO 9001 este un efort care se desfasoara pe termen lung.