Home > Articole ISO > Principalele diferente dintre Six Sigma si ISO 9001

Companiile competitive sunt intotdeauna in cautare de noi modalitati de a-si servi mai bine clientii si de a creste valoarea pe care compania o are pentru investitorii sai. Una din caile de a face acest lucru este imbunatatirea calitatii bunurilor si serviciilor pe care ele le ofera. O alta modalitate este de a creste eficienta si viteza cu care compania isi indeplineste sarcinile. In acest scop, companiile utilizeaza diverse metodologii. Doua dintre cele mai populare metodologii in momentul de fata sunt standardul ISO 9001 si Six Sigma (care a devenit standardul international ISO 13053:2011). Ambele sunt eficace in controlul si imbunatatirea calitatii.

Obiectivele

ISO 9001 se axeaza pe managementul proceselor prin intermediul unor cerinte si puncte de referinta internationale foarte riguroase. ISO 9001 defineste procesele elementare pe care o organizatie trebuie sa si le implementeze pentru a controla calitatea, acestea reprezentand temelia sistemului de management al calitatii.

Six Sigma este o strategie economica de management care vizeaza imbunatatirea rezultatelor proceselor. Ea identifica si elimina cauzele erorilor si reduce caracterul variabil al proceselor economice si al productiei.

Metodologia

– ISO utilizeaza un sistem metodologic cunoscut drept sistemul de management al calitatii ISO. El consta din metode sistematice, procese documentate si responsabilitati identificate. Compania trebuie sa aiba un sistem de control al calitatii care explica modul in care indeplineste cerintele pentru fiecare proces dintr-un standard sau un punct de reper dat. Politicile si procedurile trebuie sa fie bine documentate, iar compania trebuie sa le urmeze. Compania trebuie sa isi pastreze inregistrari statistice referitoare la calitate. Ea mai trebuie sa fie si auditata periodic.

– Six Sigma utilizeaza doua metodologii, cunoscute ca DMAIC si DMADV. Six Sigma DMAIC se concentreaza asupra definirii, masurarii, analizarii, imbunatatirii si controlarii proceselor existente din cadrul specificatiilor Six Sigma. Pe de alta parte, Six Sigma DMADV se axeaza pe definirea, masurarea, analizare, proiectarea si verificarea noilor procese sau produse astfel incat ele sa poata indeplini standardele Six Sigma.

Certificarea

– Pentru ca o companie sa poata declara ca adera la standardul ISO 9001, ea trebuie sa fie certificata. Un auditor extern examineaza compania. El le pune intrebari angajatilor pentru a vedea daca fiecare membru cunoaste rolul pe care il joaca in respectarea acestui standard. Auditorul examineaza si documentatia companiei, verificand daca este in conformitate cu standardul, apoi intocmeste un raport, identificand domeniile in care compania nu indeplieneste cerintele standardului. Compania are la dispozitie o perioada de timp pentru a-si rezolva aceste probleme. Dupa ce problemele sunt corectate, evaluatorul ii va acorda companiei un certificat de conformitate cu standadul ISO 9001.

– Pe de alta parte, Six Sigma dispune de mai multe niveluri de certificare pe care le poate obtine o companie, incluzand Black Belt si Green Belt. Certificarea Black Belt pune accentul pe conducerea echipei, cum ar fi alocarea rolurilor si responsabilitatilor membrilor echipei. Certificarea Green Belt pune accentul numai pe abilitatea companiei de a analiza si a rezolva problemele legate de calitate.

› Principalele diferente dintre Six Sigma si ISO 9001