Auditul intern realizat periodic este o cerinta pentru toate companiile care doresc sa obtina si sa isi pastreze certificarea ISO 9001, un standard de control al calitatii elaborat de Organizatia Internationala pentru Standardizare, care vizeaza imbunatatirea calitatii produselor sau serviciilor. Auditul intern ii permite companiei sa isi evalueze si examineze procedurile si sa stabileasca daca face sau nu progrese in indeplinirea obiectivelor sale.
Angajamentul conducerii
• Primul lucru care trebuie stabilit este daca elaborarea si implementarea unor proceduri ISO 9001 si sisteme de management al calitatii in conformitate cu standardele ISO se bucura de sprijinul conducerii superioare a organizatiei. Fara aceasta motivatie si acest angajament, implementarea procedurilor ISO va esua rapid. Conducerea trebuie sa desemneze un angajat care sa supravegheze implementarea tuturor proceselor si procedurilor si care sa le analizeze pentru a se asigura ca ele sunt actualizate, iar obiectivele sunt indeplinite.
Obiectivele privind calitatea
• Toate obiectivele companiei care se refera la calitatea unui serviciu sau a unui produs ar trebui stabilite in asemenea mod incat sa fie masurabile, iar procedura de audit intern sa poata identifica si stabili modul lor de gestionare. Obiectivele ar trebui sa fie stabilite in functie de resursele companiei pentru a garanta ca ele pot fi indeplinite si ar trebui documentate, iar informatiile, comunicate tuturor angajatilor.
Orientarea catre clienti
• Auditorul intern ar trebui sa verifice modul in care conducerea se asigura ca sunt determinate toate cerintele clientilor si indeplinite cu ajutorul proceselor si procedurilor implementate. Aceasta metodologie identifica zonele carora trebuie sa li se aloce mai multe resurse in vederea obtinerii satisfactiei clientilor, care este scopul principal al oricarei organizatii certificate ISO 9001.
Analizele manageriale
• Una dintre responsabilitatile consiliului de conducere este de a examina in mod regulat progresele inregistrate in implementarea unor proceduri standard privind calitatea, iar una dintre procedurile auditului intern ISO este de a verifica daca aceste analize manageriale au loc si cat de des sunt ele realizate. Este necesara tinerea unei evidente scrise a sedintelor care au ca tema acest tip de analize pentru ca ele sa poata fi consultate, iar fiecare intrunire ar trebui sa urmeze un anumit model pentru a constata progresele facute in sistemul de control al calitatii. Acest lucru poate fi realizat comparand rezultatele actuale cu cele inregistrate in intrunirile anterioare.