31 august 2012. ISO recunoaste contributia fundamentala pe care educatia o poate aduce la procesul de standardizare. Universitatile si alte institutii de invatamant joaca un rol esential deoarece:
• Pot sa invete despre modul de elaborare a standardelor si despre ceea ce se poate realiza prin standarde – de la subiecte generale (contributia la eficienta, bunastarea publica, dezvoltarea economica si comertul, sustenabilitatea), pana la domenii tehnice specifice (auto, alimente, tehnologia informatiei etc.);
• Pot sa dezvolte studii universitare si sa initieze lucrari de cercetare pentru a investiga relatiile multiple dintre standarde, inovatii, comertul international, strategia de afaceri, bunastarea publica, dezvoltarea durabila si alte probleme;
• Pot sa participe la elaborarea standardelor, aducandu-si valoroasa contributie a lucrarilor universitare de cercetare si tehnologie.
Studentii universitatilor, scolilor de afaceri si ai altor institutii de invatamant superior sunt, in mod potential, directorii si expertii profesionisti de maine. Fie ca devin ingineri, economisti sau avocati, ei vor hotari viitorul rol si viitoarea importanta a standardizarii.
ISO si organismele sale nationale de standardizare (ONS) sunt dornice sa comunice valoarea standardizarii si sa sprijine institutiile de invatamant in abordarea aspectelor referitoarea la standarde in cadrul activitatilor pe care le desfasoara. In ultimii cativa ani, ISO si-a intensificat eforturile de a pune la punct o serie de initiative care sa promoveze cooperarea cu universitatile si cu alte scoli. Comisia Electrotehnica Internationala (IEC) si Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor (ITU) au cooperat cu ISO la initierea mai multor activitati in cadrul Asociatiei Mondiale a Standardelor (WSC).
Importanta educarii in privinta standardizarii a stat la baza unei serii de initiative care s-au desfasurat in Bali, Indonezia, in luna mai a acestui an. Constand dintr-un atelier regional si o conferinta internationala, ele au oferit o ocazie de a lua cunostinta de pasii semnificativi facuti pana acum si de a anticipa viitoarele progrese – o saptamana memorabila pentru standardizarea din Indonezia.
Atelierul regional ISO-KATS
“Consolidarea colaborarii dintre organismele nationale de standardizare si universitati” a fost tema atelierului regional organizat de ISO in colaborare cu KATS (Korean Agency for Technology and Standards), membrul ISO pentru Republica Coreea. Acest atelier a fost primul eveniment dintr-o serie de evenimente regionale ISO care au ca scop sa sprijine tarile in curs de dezvoltare in :
• Definirea programelor destinate universitatilor;
• Elaborarea si consolidarea cursurilor de educatie despre standardizare.
Aceste initiative se incadreaza in Planul de actiune ISO pentru tarile in curs de dezvoltare 2011-2015, in care unul dintre obiective este o mai buna integrare a standardizarii in programele de invatamant.
Peste 45 participanti din 17 tari au luat parte la evenimentul organizat in mai 2012, in Bali, Indonezia. Prin intermediul unor discutii animate si a unor grupuri mai mici care si-au concentrat eforturile asupra unei parti a subiectului principal, atelierul a incurajat interactiunea participantilor si contributia lor activa la rezultatul final.
O parte importanta a discutiilor s-a concentrat asupra Cooperation between National Standards Bodies and Universities (Cooperarea dintre organismele nationale de standardizare si universitati), o publicatie care identifica si descrie diferitele acorduri existente si programele care se desfasoara intre ONS si universitati.
Documentul prezinta rezultatele unui studiu comandat de ISO Catedrei de Standardizare a Scolii de Management Rotterdam din cadrul Universitatii Erasmus, studiu realizat de prof. Henk de Vries si de echipa sa in perioada decembrie 2011 – aprilie 2012. Rezultatele se bazeaza pe raspunsurile date de organismele nationale de standardizare din 73 tari si de 26 universitati.
Pe langa rezultatele studiului, publicatia pune la dispozitie si liniile directoare si bunele practici preliminare introducerii de programe educative despre standardizare in institutiile academice, informatii care se bazeaza pe experiente de cooperare fructuoasa si pe analiza punctelor tari si a punctelor slabe ale diferitelor abordari.
Informatiile de fond ale studiului au fost completate de prezentari ale unor initiative ale tarilor din regiune, care aveau o experienta semnificativa in acest domeniu (dintre care s-au evidentiat o expunere a prof. M. Tanaka din Japonia si una a dr. B. Setiadi din Indonezia). KATS si KSA (Korean Standards Association) au fost deosebit de active in aceasta directie si, in ultimii zece ani, au dezvoltat programe relevante pentru a promova cursurile de standardizare in universitati si in alte institutii de invatamant.
Dr. Soyoung Joo, dr. Donggeun Choi, prof. Byung-Goo Kang, prof. Sangbong Yi si dl Sunghyun Park au prezentat diferitele aspecte legate de experienta coreeana si de lectiile invatate pe parcurs.
Participantii au discutat despre propriile lor experiente nationale, comparandu-le cu cele ale altor tari, pentru a descoperi modalitatile prin care ar putea sa consolideze cooperarea dintre ONS si universitati.
ISO va publica ulterior o prezentare detaliata a desfasurarii atelierului, acesta reprezentand un al doilea pas pe calea dezvoltarii de linii directoare si de bune practici pentru introducerea si sprijinirea programelor educative privind standardizarea in universitati, incluzand foile de parcurs indicand factorii esentiali in obtinerea succesului.
Sprijinul KATS, in calitatea sa de cosponsor si de colaborator la atelierul regional, a fost pretios si indispensabil. Coordonatorul evenimentului a dorit sa isi exprime recunostinta fata de ISO si BSN (membrul ISO pentru Indonezia) si directorul sau, dr. Bambang Setiadi, pentru entuziasmul, daruirea si sarcinile extraordinare duse la bun sfarsit prin organizarea unei serii de intalniri si de evenimente sociale care au durat o saptamana.
Conferinta ICES si Ziua Universitara WSC
Cooperarea Internationala pentru Educatie in domeniul Standardizarii (ICES) este o retea alcatuita din persoane si organizatii interesate de educatia in privinta standardizarii. Pentru al treilea an consecutiv, ICES si-a unit fortele cu WSC pentru a organiza Conferinta Anuala ICES si Ziua Universitara WSC 2012.
Acest eveniment a oferit o ocazie valoroasa de a impartasi experientele nationale si internationale referitoare la standarde si educatie, si de a discuta viitoarele progrese in acest domeniu.
Peste 200 participanti din 30 tari, incluzand profesori universitari si alti membri ai institutiilor de invatamant, impreuna cu reprezentanti ai organismelor nationale de standardizare, au luat parte la acest eveniment, care a fost, de asemenea, urmarit de un mare numar de spectatori si pe web. Peste 30 de comunicari si de propuneri de prezentari au fost trimise ca raspuns la un apel lansat de organizatori inaintea evenimentului, iar peste 20 de autori au avut ocazia de a contribui ca vorbitori sau ca participanti la discutiile de la mesele rotunde.
Programul a acoperit o multitudine de subiecte care au legatura cu standardizarea si cu mediul academic. Prima parte, care a constat din conferinta ICES, a scos in relief cele mai bune practici si exemple inovatoare provenind din diferite tari si regiuni. Prezentarile si discutiile au oferit exemple interesante si aprofundate ale unor programe noi sau deja de succes, in principal la nivel universitar. Exemple ale unor formule inovatoare, cum ar fi tehnicile de invatare la distanta si abordarile didactice, modelele de invatare online, utilizarea simularilor si a jocurilor, studiile de caz, competitiile si altele, au fost si ele scoase in evidenta.
Cea de-a doua parte, Ziua Universitara WSC 2012, s-a concentrat asupra unui numar de initiative existente si a examinat progresele preconizate. ISO, IEC si ITU au facut o prezentare a celor mai importante activitati ale lor care stimuleaza cooperarea cu institutiile de invatamant si recunosc excelenta universitara.
In deschiderea conferintei, Djoko Santoso, director general al invatamantului superior la Ministerul Educatiei din Indonezia, a punctat rolul esential al educatiei si importanta standardizarii pentru dezvoltarea economica si sociala a Indoneziei, subliniind ca o relatie intre aceste doua domenii este atat pertinenta, cat si oportuna.
Daniele Gerundino, consilier strategic pe langa secretarul general ISO, a amintit importanta premiilor ISO, remarcand ca ultimele trei editii au avut castigatori care promoveaza cu totii predarea standardelor si contribuie activ la conferinta ICES, citandu-i pe prof. Song Mingshun, de la Universitatea Jiliang, China, pe prof. Henk de Vries, de la Scoala de Management Rotterdam din cadrul Universitatii Erasmus, Olanda, si pe prof. Coallier, de la Scoala de Tehnologie Superioara din Montreal, Canada.
De la Ziua Universitara organizata anul trecut (2011), ISO a obtinut mai multe realizari importante in acest domeniu.
Materialele pedagogice
Gama de materiale pedagogice ISO, puse la dispozitie in aprilie 2012, ofera informatii bibliografice referitoare la o lista semnificativa de resurse existente despre standardizare. Ea a fost elaborata cu sprijinul lui Henk de Vries si al echipei sale, din care face parte si Basak Manders, doctorand la Scoala de Management Rotterdam din cadrul Universitatii Erasmus, departamentul de management al tehnologiei si inovatiei (www.iso.org/iso/education_materials-list).
Programul de masterat
Programul de masterat in standardizare, reglementari sociale si dezvoltare durabila a fost pus la punct de Universitatea din Geneva in parteneriat cu ISO si SNV (membrul ISO reprezentand Elvetia). El face parte dintr-un program interdisciplinar desfasurat sub auspiciile Facultatii de Stiinte Economice si Sociale.
Masteratul este axat in special pe dezvoltarea durabila si mai ales pe nevoia de implicare activa a tuturor partilor interesate – atat cele care au posibilitatea de contribui, cat si cele care pot fi afectate. Programul examineaza cum poate fi obtinuta o dezvoltare durabila prin procesele de participare care implica partile interesate din sectoarele public si privat situate la diferite niveluri (“reglementarea sociala”), incluzand practici de standardizare care duc la acorduri voluntare de o mare importanta. Acest program de masterat se bucura de un real succes, prima sa sesiune urmand a se incheia in 2012, iar inscrierea la a doua sesiune (2012-2013) fiind deja terminata (www.standardization.unige.ch/).
Studiile de caz
In momentul de fata este disponibila o baza de date alcatuita din peste 20 de studii de caz ale unor companii din intreaga lume si ale avantajelor economice ale standardelor (11 publicate in 2011 si 10 urmand a fi publicate in 2012). Acestea au fost intocmite aplicand metodologia ISO pentru masurarea beneficiilor economice ale standardelor. Proiectul este rezultatul unei colaborari intre ISO, ONS, companii si universitati (adesea cu ajutorul studentilor la master si al profesorilor lor indrumatori) (www.iso.org/iso/benefits_of_standards).
Representantul IEC, Jack Sheldon, a vorbit despre concursul IEEE/IEC Challenge 2012. Deschisa mediului universitar, aceasta competitie mondiala pune urmatoarea intrebare: “Care este impactul electrotehnologiei asupra dezvoltarii economice, sociale si mediului?” Pana la sfarsitul lunii aprilie 2012 fusesera primite 58 inscrieri din 23 tari, iar termenul limita era 1 iulie 2012. Ceremonia de inmanare a premiilor va avea loc in timpul reuniunii generale IEC, pe 5 octombrie 2012 (www.iecieeechallenge.org).
Din partea ITU, Aurora Rubio a prezentat programul de aderare universitara la ITU, scotand in relief beneficiile reciproce ale aderarii la acest program. In luna aprilie 2012 aderasera deja 39 universitati din 27 tari.
Dna Rubio a mai vorbit si despre conferintele academice ITU Kaleidoscope. Aceste evenimente internationale, organizate de ITU-T si cosponsorizate de Institute of Electrical and Electronics Engineers Computer Society (IEEE ComSoc), reuneste cercetatori, profesori si studenti din intreaga lume. Selectia prezentarii castigatoare urmeaza un proces riguros de analiza, care implica peste 150 experti analisti. Autorii celor mai bune trei articole sunt recompensati cu un total de 10 000 $. Urmatoarea conferinta Kaleidoscope va avea loc in Kyoto, Japonia, in aprilie 2013, si va fi organizata in jurul temei “Construirea unor comunitati sustenabilie” (www.itu.int/ITU-T/uni/kaleidoscope).
In plus, organizatiile regionale si nationale din Asia-Pacific, Europa si America de Nord si-au prezentat si ele initiativele elaborate in timpul Zilei Universitare WSC.
In timpul evenimentului, Ministerul Educatiei din Indonezia si BSN au semnat un memorandum de intelegere referitor la cooperarea in predarea standardelor. Memorandumul ar trebui sa conduca la implementarea unui program (sau a mai multor programe) post-universitare despre standardizare.
Participantii au apreciat foarte mult conferinta ICES si Ziua Universitara WSC, doua evenimente care au fost evaluate de ei ca oportune si adecvate si considerate a fi o importanta ocazie de a invata. Interactiunile intre colegi si impartasirea experientelor, punctele de vedere si ideile noi au fost, de asemenea, extrem de folositoare.
Editia din 2012 a conferintei ICES si a Zilei Universitare WSC a fost un adevarat succes. Tinand cont de nivelul record de participare, de numarul si de calitatea contributiilor, evenimentul a aratat clar ca in ultimii ani s-a inregistrat un progres substantial in dezvoltarea si promovarea educatiei in domeniul standardizarii.
Mai multe tari se implica activ, mult mai multe exemple de experiente semnificative au fost date (noi cursuri, studii de caz, materiale pedagogice, competitii) si mai multe initiative sunt in curs de desfasurare, ceea ce este excelent.
ISO considera ca trebuie sa se concentreze si in continuare si sa recunoasca faptul ca mai sunt necesare si alte eforturi pentru intarirea cooperarii intre organismele de standardizare si institutiile de invatamant pentru a-si atinge obiectivele strategice.
Pentru mai multe informatii, vizitati: www.tinyurl.com/ICES-WSC.
Toate prezentarile pot fi consultate la adresa: www.tinyurl.com/ICESdownload. (dupa un comunicat al Organizatiei Internationale pentru Standardizare)