Abordarea procesuala in managementul calitatii
Standardul ISO 9001 utilizeaza o abordare procesuala. In cadrul acestuia sunt prezentate 21 de procese, unul din ele fiind intregul sistem de management al calitatii. Abordarea procesuala reprezinta un element central al viziunii ISO legata de un sistem de management al calitatii.
In consecinta, sistemul de management al calitatii poate fi privit ca un singur proces amplu care foloseste o multitudine de date de intrare pentru a genera o serie ampla de rezultate.
Standardul ISO 9001 promoveaza abordarea procesuala in ceea ce priveste managementul unei organizatii si solicita sistemului de management al calitatii sa priveasca organizatia sub forma unei serii de procese interconectate.
Descrierea abordarii procesuale in sectiunea introductiva a standardului ISO 9001 este informationala si prevede o serie de cerinte. In sectiunea 4.1 sunt prezentati pasii necesari pentru implementarea unei abordari procesuale fata de procesele sistemului de management al calitatii, oferindu-se exemple de procese necesare.
Date si specificatii de intrare ->
-> Procese
-> Activitati si procese secundare
– – > > Rezultate
Fiecare organizatie este alcatuita dintr-o serie de procese aflate in interactiune. Prin proces intelegem un set de activitati care foloseste resurse (oameni, masini, materii prime etc) pentru a transforma elementele de intrare primare in rezultate finite.
Abordarea procesuala se refera la interactiunea dinte aceste procese singulare si la elementele de intrare si rezultatele care unesc aceste procese intre ele.
Standardul ISO 9001 este proiectat pentru a gestiona si a imbunatati aceste procese. Pentru a pune bazele abordarii procesuale sugeram urmarea a cinci pasi:
1. Identificati procesele cheie
2. Definiti standarde de calitate pentru aceste procese
3. Decideti cu privire la modalitatea de evaluare a calitatii acestor procese
4. Documentati abordarea pentru atingerea calitatii dorite, asa cum a fost cuantificata in urma masuaratorilor facute
5. Evaluati calitatea si stimulati imbunatatirea continua
Dupa identificarea proceselor esentiale organizatia se poate asigura de faptul ca acestea sunt eficace (procesul corect este repetat de fiecare data) si eficiente ( procesele sunt imbunatatite continuu pentru a se asigura faptul ca folosesc cantitatea minima de resurse pentru a obtine maximum de rezultate).
Pentru o mai buna intelegere a aspectelor prezentate mai sus putem da un exemplu practic legat de inlantuirea proceselor in cazul crearii unei retete pentru un produs care urmeaza a fi comercializat. Astfel procesele implicate in crearea retetei cuprind achizitia ingredientelor, cantarirea lor, combinarea lor, coacerea amestecului etc. In ceea ce priveste interactiunea dintre procese, remarcati ca rezultatul procesului de masurare a ingredientelor devine element de intrare pentru procesul de combinare. La randul lui, rezultatul procesului de combinare devine elementul de intrare pentru procesul de coacere (prelucrare termica).
Putem observa ca eficienta intregului sistem este determinata de eficienta fiecarui proces implicat si de interactiunea acestor procese cu sistemul. Prin stabilirea de obiective de calitate si auditarea eficacitatii cu care aceste procese indeplinesc obiectivele prevazute, organizatia poate afla daca procesele au valoare adaugata. Aceasta reusita este determinata de utilizarea unei abordari procesulae in cadrul proiectarii si dezvoltarii sistemului de management al calitatii.
Un sistem de mangement al calitatii care utilizeaza o abordare procesuala (stabilita de standarde) poate indeplini cerintele clientilor concomitent cu imbunatirea continua cu privire la:
• functionarea de ansamblu a organizatiei ( seria de procese)
• procese ( conversia elementelor de intrare in rezultate finite)
• rezultate ( produsele si serviciile rezultate in urma proceselor)
• calitate (indeplinirea cerintelor/obiectivelor)
• mediu (prevenirea poluarii )
• siguranta (eliminarea riscurilor inacceptabile pentru persoanele care iau parte la derularea proceselor )
In concluzie abordarea procesuala permite organizatiei sa indeplineasca cerintele consumatorilor concomitent cu imbunatatirea continua a proceselor.