Home > Articole ISO > Responsabilitatile conducerii conform standardelor ISO 9000

Familia de standarde ISO 9000 publicata de Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO) pune la dispozitie un cadru sistematic pentru managementul calitatii si asigurarea calitatii. Aceste standarde internationale le solicita companiilor sa isi puna la punct diverse initiative referitoare la calitate. Produsele unei companii – si, pana la urma, bilantul sau – vor reflecta politicile si obiectivele sale eficient implementate si indeplinite.

Responsabilitatile manageriale ISO

• Seful companiei trebuie sa scrie o declaratie clara a politicii companiei, in care sa-si exprime angajamentul fata de calitate. Fiecare angajat al companie trebuie sa inteleaga aceasta politica si modul in care ea se aplica fiecarui post. Conducerea trebuie sa elaboreze o organigrama care sa defineasca clar responsabilitatile fortei de munca ale carei sarcini afecteaza calitatea produselor. Membrii personalului insarcinati cu calitatea produselor sunt responsabili de prevenirea defectelor produselor, de identificarea si inregistrarea oricaror probleme legate de calitate si de controlarea oricaror lucrari suplimentare la un produs pana cand toate problemele sunt rezolvate.

Directorul de conformitate ISO 9001

• Conducerea trebuie sa numeasca un reprezentant care sa supravegheze si sa asigure conformitatea cu standardul ISO 9001. Toate organizatiile implicate in activitati de proiectare si dezvoltare, productie, montaj si service au constatat imbunatatiri majore dupa aderarea la standardul ISO 9001. Reprezentantul trebuie sa faca parte din conducerea superioara. Obligatia si responsabilitatea reprezentatului managerial de a indeplini cerintele ISO 9001 trebuie sa fie clar precizate, eventual in manualul calitatii.

Auditurile ISO 9001

• Conducerea companiei trebuie sa aloce personal care sa realizeze audituri ale practicilor de lucru. Pentru o evaluare precisa a calitatii produselor, personalul care efectueaza aceste evaluari nu trebuie sa aiba legatura cu lucrarile pe care le verifica.

Analizele conducerii superioare

• Conducerea trebuie sa realizeze si ea audituri interne pentru a evalua gradul de conformitate cu sistemul documentat al calitatii. Conducerea trebuie sa examineze rezultatele auditurilor, sa descopere masurile corective care trebuie luate si alte aspecte care au legatura cu calitatea pentru a asigura un sistem de management al calitatii durabil si eficient. Conducerea trebuie sa analizeze si plangerile clientilor si alte informatii importante referitoare la calitate, de exemplu rata de rentabilitate a produselor, informatii despre reparatiile efectuate in timpul garantiei si problemele legate de satisfactia clientilor.

› Responsabilitatile conducerii conform standardelor ISO 9000