SA 8000 sau dezamorsarea bombei cu ceas a clasei muncitoare din India
9 august 2012. Luna trecuta, muncitorii fabricii Maruti Suzuki din apropiere de New Delhi au fost atat de furiosi incat l-au omorat pe directorul fabricii, au ranit alti doisprezece directori japonezi si au incendiat fabrica. Nu putem decat sa ne intrebam ce se intampla oare in acea fabrica.
Ec. John Tepper Marlin i-a pus aceasta intrebare lui Rishi Sher Singh, care cunoaste foarte bine atat zona geografica respectiva, cat si compania, deoarece a crescut in New Delhi si a lucrat in aceeasi zona industriala in care se afla fabrica, pentru un furnizor al companiei.
Singh locuieste in prezent in Bangalore, unde a organizat anul trecut 22 ateliere pentru a instrui managerii in implementarea standardelor la locul de munca si a sistemelor de management pentru resurse umane. El ocupa functia de director de proiect pentru India al organizatiei newyorkeze nonprofit Social Accountability International (SAI), care a dezvoltat standardul international SA8000, si a facut de curand demersuri pentru planificarea unor intalniri cu personalul SAI.
John Tepper Marlin: Am fost socat de violenta muncitorilor de pe 18 iulie si de aparenta lipsa de comunicare dintre conducere si muncitori pe care aceasta o indica. Sunt aceste reactii meritate?
SINGH: Da, ele sunt meritate.
JTM: Un analist auto din Bangkok este de parere ca problema principala este “inegalitatea resimtita” de muncitorii contractuali din India, pe care el o numeste “o bomba cu ceas care ticaie.” Are dreptate sa afirme asta?
SINGH: Da, asta e clar o problema-cheie, nedreptatatea fata de muncitorii contractuali. Ca sa fiu mai explicit, directorii fabricilor nu aloca destul timp ascultarii problemelor muncitorilor. Angajamentul partilor interesate este foarte important si trebuie sa existe o supapa de scurgere a presiunilor pentru dezacorduri, pentru a evita ca ele sa devina explozive. In caz contrar, presiunea se acumuleaza.
JTM: Care credeti ca au fost problemele majore care au dus la reactia violenta a muncitorilor de pe 18 iulie?
SINGH: Cred ca au fost doua probleme principale: 1) Una din ele a fost hartuirea. Un supraveghetor l-a numit pe un muncitor indian “casta inferioara”. Muncitorul insultat a raspuns palmuindu-l pe supraveghetor. Muncitorul a fost concediat. Incidentul pare sa indice ca fabrica nu are un sistem bine pus la punct de tratare a reclamatiilor, in special in ceea ce priveste completarea unui raport despre probleme ca discriminarea sau cele legate de caste. Muncitorul insultat nu a crezut ca ar mai putea recurge la alta solutie. Ceea ce trebuie sa existe in fabrica e un sistem de rezolvare a plangerilor legate de hartuire si altele asemenea. 2) Cealalta problema a fost una salariala. Da, fabrica avea intr-adevar un mecanism de raspuns la problemele salariale. O mare problema e faptul ca muncitorii contractuali sunt platiti cu numai o treime din cat obtin muncitorii angajati permanent, iar compania nu le plateste asigurari de sanatate. Aceasta este o problema nationala, deoarece legea este ambigua. Se presupune ca muncitorii contractuali sunt folositi numai la lucrari auxiliare, dar, de fapt, sunt folositi pentru lucrarile cele mai importante – adeseori fac aceleasi lucrari ca si muncitorii permanenti. Producatorii exploateaza o chichita a legii. Folosirea muncitorilor cu contract s-a dublat din 2000, ajungand la 1,5 milioane, iar unele state nici macar nu raporteaza numarul lor real. Guvernul central ar trebui sa monitorizeze rapoartele tuturor statelor, integralitatea lor si claritatea raportarii in privinta domeniului si implicarii muncitorilor contractuali.
JTM: Cum a reactionat compania la aceste manifestari violente?
SINGH: Presedintele Maruti a declarat rapid greva patronala. Politia a impiedicat muncitorii si persoanele din afara sa intre in fabrica si executa mandatele de arestare a liderilor sindicali – inclusiv a presedintelui de sindicat Ram Meher, care a spus ca violentele au fost declansate de huligani anti-sindicali angajati de companie, care au atacat muncitorii cu arme. Compania si politia indiana au negat aceste acuzatii. Deci se lucreaza inca la constatarea faptelor.
JTM: Potrivit declaratiilor Maruti Suzuki, muncitorii primesc un salariu cu 70% mai mare decat salariul minim. Ce ne puteti spune in aceasta privinta?
SINGH: Este adevarat, in zona auto unde se afla ei, toate salariile sunt relativ mari.
JTM: Conducerea Maruti a declarat ca planuieste sa reduca ponderea muncitorilor cu contract la 20%. Ce parere aveti?
SINGH: Cred ca acest lucru ar ajuta destul de mult.
JTM: Rapoartele publicate arata ca existau avertismente despre nemultumirile muncitorilor, cu trei intreruperi ale productiei in ultimul an. Greva patronala inseamna ca Maruti produce cu 1600 masini mai putin in fiecare zi. Actiunile Maruti au scazut cu 8,5 procente in doua saptamani, iar actiunile Suzuki Motor Corp. au scazut cu 6,6 procente. Ce inseamna acest lucru in imaginea de ansamblu?
SINGH: Ar putea fi un lucru bun pentru Hyundai si Tata Motors, care sunt concurentii Suzuki. Insa, desigur, acest lucru ar putea avea un impact negativ asupra investitiilor straine in India.
JTM: Este aceasta fabrica un exemplu unic, sau astfel de incidente s-au mai petrecut si in alte fabrici?
SINGH: As vrea sa pot spune ca a fost un incident izolat. Insa, in ultimii ani, alte trei fabrici din sectorul auto au facut greva pentru salarii mai mari si pentru imbunatatirea situatiei muncitorilor cu contract. Cu patru ani in urma, directorul general al unei fabrici italiene din regiune, Graziano Trasmissioni India, a fost omorat in bataie de un grup de salariati concediati.
JTM: Care este solutia?
SINGH: Fabricile trebuie sa reduca tensiunea si sa isi gestioneze conflictele in mod neintrerupt. Ele au nevoie de un mijloc de comunicare regulata intre muncitori si conducere pentru a lucra la rezolvarea cauzelor care stau la baza celor mai importante probleme pe care le intampina. Orice abordare sistematica prin care se obtine acest lucru este mai buna decat niciuna, dar sigur ca sunt inclinat sa incurajez folosirea abordarii SA8000.
JTM: De ce este SA8000 special?
SINGH: Cheia este abordarea SA8000 a resurselor umane orientata catre “sistemele de management”, care urmareste sa asigure respectarea permanenta a celor opt criterii de performanta ale standardului SA8000. Aceasta acordare sistematica este foarte apreciata de directorii care au fost instruiti sa foloseasca SA8000, in special pentru ca ea ajuta la mentinerea conformitatii. Sistemul include, de asemenea, si angajamentul ferm al partilor interesate, care este crucial pentru intelegerea multor puncte de vedere ale celor implicati in lantul de aprovizionare.