Standardele ISO nu sunt o constrangere. Ele pot fi un instrument solid de dezvoltare a activitatii si de cucerire a noi piete. Va prezentam mai jos un scurt interviu luat de Vincent Ruck lui Jean-Philippe Humbert (ILNAS) pe 21 martie 2012. ILNAS este Institutul luxemburghez de standardizare, de acreditare, de securitate si de calitate a produselor si serviciilor (institutul national membru ISO), iar Jean-Philippe Humbert este presedintele comitetului-oglinda national ISO/IEC JTC1.
Companiile luxemburgheze nu sunt prea “timide” in privinta adoptarii standardelor sau a participarii la elaborarea lor?
In general, nu se aplica inca o cultura a standardizarii in Marele Ducat. Cu toate acestea, lucrurile se misca in aceasta directie. O idee care sprijina afirmatia mea este faptul ca societatile luxemburgheze aplica si utilizeaza tot mai multe standarde, dupa cum o arata, de exemplu, evolutia numarului de certificari pe plan national. Astfel, intre 2008 si 2011, numarul de certificari conform standardului ISO 9001 pentru managementul calitatii a ajuns de la 214 la 284 ! La fel, certificarile conform standardelor ISO 14001 pentru managementul mediului, ISO 22000 pentru securitatea alimentara si ISO/IEC 27001 pentru securitatea informatiei au inregistrat si ele un progres semnificativ. In acelasi timp, numarul de standarde achizitionate de societatile luxemburgheze a crescut cu 55 %. Aceste date constituie un indicator important al interesului crescand al intreprinderilor nationale fata de aplicarea standardelor.
Care sunt avantajele economice ale adoptarii unor standarde renumite?
In contextul globalizarii, lucrul cu standardele le ofera companiilor avantaje economice considerabile, fie ca este vorba despre a le aplica sau de a participa la elaborarea lor. Primul demers la care ma refer este unul activ, iar cel de-al doilea este unul proactiv.
Astfel, aplicand standarde, o companie poate accesa noi piete, isi poate imbunatati performantele, poate beneficia de imaginea unei anumite marci, isi poate intari relatiile cu partenerii de afaceri si poate consolida nivelul de incredere al consumatorilor. De pilda, un studiu al Organizatiei Internationale pentru Standardizare (ISO) arata ca standardele au un impact cuprins intre 0,15 si 3 % din cifra de afaceri, in functie de companie si de domeniul acesteia de activitate.
Cand ne gandim la standarde, avem in minte “mult text de citit”, “multe eforturi pentru a intelege”… Exista mijloace pentru a accelera aceste procese?
Standardele sunt rezultatul unei munci colective rationale si, printre caracteristicile unui “standard bine elaborat”, figureaza si lizibilitatea si posibilitatea de intelegere. Este intr-adevar esential ca un standard sa fie clar pentru a usura punerea sa in aplicare in cadrul companiilor. Se depun eforturi serioase pentru ca standardele sa fie simple, adaptate, corespunzatoare si usor de utilizat. In plus, pentru a insoti pas cu pas implementarea unui standard, organismele de standardizare pun la dispozitie brosuri si ghiduri practice, propunand, de asemenea, si sesiuni de informare specifice. Intelegerea standardelor este cu mult usurata in acest mod.