Home > Articole ISO > Studii de caz dovedesc beneficiile economice ale ISO

O noua colectie ISO de studii de caz internationale dovedeste beneficiile economice ale standardelor ISO

6 octombrie 2011. O serie de studii inovatoare de caz efectuate de ISO si de organizatii partenere, bazate pe experientele a 11 companii care activeaza intr-o varietate de sectoare de afaceri din 10 tari arata ca implementarea standardelor poate oferi beneficii economice cu valori intre 0,5 % si 4 % din veniturile lor anuale.

Studiile de caz au fost stranse intr-o noua carte recent publicata de ISO, Beneficiile economice ale standardelor. Cele 11 companii care au participat provin din Indonezia, Singapore, Thailanda, Vietnam, Brazilia, Columbia, Peru, Botswana, Africa de Sud si Germania (doua studii de caz). Marimea companiilor variaza de la o afacere mica cu 25 angajati si vanzari anuale de aproximativ 4,5 milioane de dolari pana la companii cu cateva mii de angajati si venituri anuale de peste 1,5 miliarde de dolari.

Ele activeaza intr-o diversitate de sectoare de afaceri: agroalimentar, chimicale, constructii si materiale de constructii, aparate electrice, furnizarea energiei electrice, comert cu amanuntul si logistica alimentelor, echipament industrial automatizat, informatii si telecomunicatii.

In ultimul deceniu, au fost efectuate cateva studii care au vizat determinarea beneficiilor economice si de alta natura a folosirii standardelor. Aceste studii au fost preluate de institutele nationale membre ISO si de alte organizatii si au pus accentul, in principal, pe aspectul macroeconomic. Desi fiecare studiu a confirmat ca folosirea standardelor a avut efecte pozitive si a avut ca rezultat beneficii economice si de alta natura, este dificil sa comparam rezultatele atinse de aceste studii diferite deoarece fiecare a folosit o abordare diferita pentru a masura impactul standardelor.

Din acest motiv, cu sprijinul companiei Roland Berger Strategy Consultants, ISO a dezvoltat “metodologia ISO” pentru evaluarea si cuantificarea beneficiilor economice ale standardelor. Obiectivul acesteia este de a ajunge la unele calcule cantitative de incredere ale impactului standardelor asupra organizatiilor. Bazandu-se pe aplicarea aceleiasi metodologii, este de asteptat ca rezultatele diferitelor studii sa poata fi comparate in vederea construirii unui fond comun de cunostinte avand ca subiect beneficiile economice ale standardelor.

Beneficiile economice ale standardelor deschide noi drumuri prin punerea la dispozitie a primei serii de studii de caz bazate pe metodologia ISO. Potrivit capitolului care face o trecere in revista a proiectelor si a rezultatelor initiale, “Standardele pot juca, intr-adevar, un rol central in a crea incredere potentialilor clienti intr-o noua tehnologie, sau in a permite companiilor care intra pe o piata noua sa ofere constant produse si servicii avand calitatea ceruta de clientii lor.”

Aceste studii de caz au fost intreprinse prin stransa cooperare dintre un organism membru ISO, o institutie academica, o companie din tara respectiva si personalul Secretariatului central ISO care a actionat in calitate de consultant al echipei insarcinate cu proiectul.

Aceasta este prima serie de studii de caz, in prezent fiind efectuate si alte studii de aceeasi natura. Cititorii interesati de mai multe amanunte ale studiilor de caz preliminare pot gasi online versiunile complete ale rapoartelor dezvoltate initial de echipele insarcinate cu proiectul, ca si rezumate ale fiecarui proiect la adresa: www.iso.org/benefits_of_standards.

Publicatia Beneficiile economice ale standardelor – Studii de caz internationale (ISBN 978-92-10556-7), in format A5, 303 pagini, editie exclusiv in limba engleza, este disponibila la institutele nationale membre ISO (ASRO in Romania). Ea mai poate fi obtinuta si direct de la Secretariatul central ISO, la pretul de 38 de franci elvetieni pentru editia pe hartie sau PDF, prin intermediul ISO Store (http://www.iso.org/iso/publications_and_e-products/standards_development_publications.htm#PUB100288) sau contactand departamentul de marketing, comunicare si informare. (sursa: ISO)

› Studii de caz dovedesc beneficiile economice ale ISO