Ireli este prima organizatie de tineret care obtine certificarea ISO 9001:2008 in Comunitatea Statelor Independente
29 septembrie 2011. Redam mai jos un interviu luat de Agentia de Presa Azera lui Rauf Mardiyev, secretar general al Asociatiei Publice Ireli.
Asociatiei Publice Ireli i s-a decernat certificatul standardului ISO 9001:2008 pentru managementul calitatii. Ce implica standardul ISO 9001:2008?
Ireli a pastrat dintotdeauna factorul calitatii in centrul atentiei. In momentul de fata detinem deja un mecanism bine inradacinat pe baza caruia functioneaza organizatia, insa, cu ceva timp in urma, activitatile noastre erau haotice si depindeau de factori umani individuali. Multumita unor masuri constante, acum implementam proiecte in peste 30 de domenii. Domeniul extins al activitatilor noastre avea nevoie de imbunatatiri la nivelul mecanismului de control al calitatii.
Prin urmare, ne-am hotarat sa introducem standardul ISO 9001:2008 in activitatile Ireli. Acest standard este folosit in principal in management de companiile specializate in furnizarea de produse si de servicii. Probabil ca acesta este motivul pentru care faptul ca am introdus acest standard a fost intampinat cu surprindere de multi dintre prietenii nostri. Acest standard este foarte flexibil in ceea ce priveste controlul asupra mecanismului de management si poate fi aplicat in multe domenii.
Doresc sa punctez cateva aspecte. Implementarea cu succes a standardelor are un impact direct asupra functionarii sistemului care asigura o dezvoltare sustenabila. Reactia prompta la procesele care trebuie sa fie schimbate sau, uneori, dezvoltate duce la o crestere semnificativa a ritmului in care se dezvolta organizatia care a introdus standardul. Faptul ca procedurile sunt inregistrate in detaliu in toate etapele activitatilor, iar distribuirea autoritatii, intr-o maniera pas cu pas, permite celor care muncesc sa simta responsabilitatea pe care o au.
Sistemul de management al calitatii permite descoperirea mai multor muncitori sarguinciosi si previne repetarea autoritatii, pe de alta parte. Esenta fundamentala a standardului consta in aplicarea unui mecanism de control in toate stadiile de desfasurare a activitatilor, ceea ce reprezinta cheia eficientei proiectelor noastre.
Ce schimbari se asteapta sa aduca standardele ISO in munca Asociatiei Publice Ireli?
Aceste intrebari sunt puse, de obicei, inainte ca orice standard sa fie aplicat – “Aveti nevoie de asta?”, “Ce beneficii veti avea de pe urma acestui standard?”. Presedintii consiliilor de administratie dau, in mod normal, acelasi raspuns previzibil la aceasta intrebare – sa isi promoveze pozitia pe piata, sa castige increderea clientilor, sa dobandeasca acces la pietele globale, sa isi standardizeze si sa isi simplifice mecanismul de documentare, sa isi sporeasca controlul asupra fiecarui pas al mecanismului de functionare, sa creasca responsabilitatea muncitorilor si asa mai departe. Desigur, ne-am putea intreba: “Oare Ireli are nevoie sa aplice acest standard?”
Dupa ce am analizat intreaga activitate a organizatiei noastre, raspunsul fara echivoc a fost “da”. In urma cu sase ani, Ireli era o organizatie studenteasca. Cu toate astea, astazi ea este alcatuita atat din studenti, cat si din tineri profesionisti. Acest factor a ajutat si mai mult la dezvoltarea stucturii si mecanismului de management al organizatiei.
Atat structura, cat si mecanismul de management al organizatiei noastre sunt totalmente diferite de acelea ale organizatiilor nonguvernamentale. Mecanismul organizatiei este o sinergie a unor sisteme de management de varf. De fapt, acesta e un lucru foarte bun. Este nevoie ca un tanar sa fi fost implicat anterior intr-un sector public pentru a se adapta la noile conditii din mediul de afaceri sau din administratia de stat. Ireli a incercat sa creeze cele mai bune conditii pentru dezvoltarea tinerilor prin sintetizarea ambelor medii.
Ne da o multumire deosebita sa vedem ca tinerii implicati in Ireli se dezvolta si se formeaza ca tineri muncitori competenti, castigand experienta. Membri ai organizatiei nostre care ni s-au alaturat mai demult ca studenti si-au folosit cunostintele si abilitatile pe care le-au castigat prin activitatile publice fie pentru a pleca sa predea in afara, fie pentru a munci in mediul de afaceri, in administratia publica sau in mass-media, unde li s-au oferit posturi. Asadar, personalul din organizatia noastra se schimba destul de rapid. Noua generatie o inlocuieste pe cea de dinaintea ei. Dupa cum spuneam mai devreme, standardul ISO 9001:2008 ne va da posibilitatea sa ii descoperim cu usurinta pe cei mai zelosi membri ai nostri.
Ce avantaje ofera standardul in ceea ce priveste managementul capitalului uman?
Una dintre cele mai importante cerinte ale acestui standard este chiar standardizarea mecanismului de documentare fizica si electronica. Activitatile noastre sunt deja inregistrate in totalitate si trimise in arhive. Sistemul de a ne pastra membrii intr-o baza electronica a fost imbunatatit si mai mult. Aceasta inlesneste alegerea personalului pentru evenimentele pe care le organizam. Ca parte a sistemului pe care il aplicam, cream un formular electronic personal pentru fiecare membru, aici inregistrand activitatile membrului inca din primele sale zile in organizatie. Sistemul inregistreaza date ca educatia, adresa, specialitatea, abilitatile suplimentare si proiectele la care a participat fiecare membru Ireli.
Avem acces la o lista de membri care indeplinesc anumite criterii cautand in sistem dupa acel criteriu. Aceasta ne permite sa implicam in proiectele noastre cei mai potriviti membri si sa economisim timp. Organizatia noastra este, astfel, popularizata si in strainatate ca o entitate cu un mecanism consecvent de functionare. Si in acest mod vom avem avantajul de a putea participa la proiecte internationale si de a coopera cu organizatii internationale.
Exista multe organizatii in Europa si in Comunitatea Statelor Independente care au obtinut acest certificat ISO?
Dupa cunostintele mele, Ireli este prima organizatie de tineret din CSI si din Europa de Est care sa fi obtinut certificarea ISO 9001:2008. Iar in Europa de Vest, foarte putine organizatii au aplicat acest standard.
Pentru mai multe informatii despre Asociatia Publica Ireli, vizitati http://ireli.az/en (sursa: http://news.az).