In lumea de azi trenurile de mare viteza transporta pasagerii intre marile aglomerari urbane la viteze de peste 300 de kilometri pe ora. Capacitatile tehnologice ale acestor trenuri, in special in ceea ce priveste viteza, devin din ce in ce mai performante odata cu avansul tehnologic.
Trenurile de inalta viteza ofera posibilitatea de a calatori la viteze mari pe sute de kilometri, intre multe din cele mai importante regiuni metropolitane mondiale. Trenurile de inalta viteza care impanzesc teritoriul Frantei si al Japoniei sunt operationale de peste 30 de ani, oferind pana acum miliarde de curse.
Accidentul devastator din acest an a unui tren de mare viteza din Spania, care a cauzat moartea a 80 de pasageri, a reinnoit atentia legata de siguranta cailor ferate. Accidentul din Spania a fost precedat de alt accident feroviar, din Canada, unde un tren scapat de sub control a omorat 40 de oameni.
Cum afecteaza aceste recente accidente feroviare industria de profil? Ce inseamna acestea pentru viitorul cailor ferate? Pot standardele internationale sa contribuie la cresterea sigurantei pe caile ferate si la cresterea economica?
In cadrul noului numar al revistei ISOfocus sunt prezentate opiniile domnului Yuji Nisie, presedintele noului comitet tehnic cu privire la activitatile ferovare (ISO/TC 269), care abordeaza cele mai noi aspecte legate de siguranta, de prioritatile industriei feroviare si de cele mai presante provocari la care trebuie sa raspunda standardele.
Cu multitudinea de trenuri de mare viteza care fac legatura intre marile aglomerari urbane, Japonia are unul din cele mai aglomerate sisteme de cai ferate la nivel mondial. De ce avem nevoie de standarde in domeniul transportului pe cale ferate?
Sistemul de cai ferate japonez, incluzand reateaua de trenuri de mare viteza Shinkansen, caile ferate regionale si urbane, metrourile si monoraiurile transporta peste 23 de miliarde de pasageri anual. In zona metropolitana Tokyo, pe sistemele de cai ferate sunt transportati anual 13 miliarde de navetisti, reprezentand 58% din totalul de pasageri. Trenurile de mare viteza Shinkansen placa din statia Tokyo de 14 ori pe ora, transportand peste 292 de milioane de calatori anual de-a lungul intregii tari.
In mod remarcabil, sistemul japonez de cai ferate se mandreste cu un record de 0 accidente mortale in cei 50 de ani de istorie a serviciilor de inalta viteza.
In ciuda recentelor accidente din Canada si Spania, calea ferata ramane cea mai buna modalitate de transport, atat pentru pasageri cat si pentru marfuri. Recordul in ceea ce priveste siguranta si impactul minim asupra mediului asigura viitorul cailor ferate in decadele urmatoare. Tehnologiile specifice au fost dezvoltate si rafinate pentru a indeplini nevoile locale, permitand dezvoltarea de sisteme moderne de cai ferate la nivelul intregului glob.
A ajunge la o armonizare completa a sistemului mondial de cai ferate prin intermediul standardelor internationale va fi extrem de benefica. Aceste standarde viitoare vor oferi industriei cele mai bune practici si know-how din cadrul celor mai eficiente sisteme feroviare la nivel mondial, urmand a fi folosite la dezvoltarea de noi sisteme de cai ferate sau de imbunatatirea celor existente.
In ce consta ambitia dumneavoastra in ceea ce priveste standardele internationale? Care sunt in opinia dumneavoastra beneficiile si provocarile din domeniul feroviar?
Inca de la inceputurile operatiunilor comerciale ale industriei feroviare, la inceputul secolului XIX, caile ferate au imbunatatit vietile oamenilor si au contribuit la dezvoltarea societatilor si a economiilor. Insa, in ultimii ani, avantajele trenurilor, incluzand beneficiile aduse mediului, au fost reevaluate in lumina actualei batalii impotriva schimbarilor climatice.
La cincizeci de ani de la deschiderea sistemului Shinkansen – considerat a fi pionierul transportului ferat de mare viteza – suntem martori la dezvoltarea exponentiala a unui numar impresionant de retele ferate, la nivelul intregului glob. De exemplu, in tarile dezvoltate, capacitatea rapida de transport a maselor de oameni a atras din ce in ce mai mult atentia, sub aspectul economic, de stimulare puternica a dezvoltarii.
Multe proiecte de constructie feroviara, incluzand cai ferate de inalta viteza si sisteme de tranzit urban, sunt planificate pentru introducere de-a lungul intregului mapamond. Dar exista si o serie de provocari. Multe tari in curs de dezvoltare trebuie sa beneficieze de inaltul nivel de siguranta, de sustenabilitatea ambientala, de confortul si eficienta economica a sistemelor de cai ferate. In consecinta, pentru a dezvolta rapid si eficient sistemul de cai ferate la nivelul intregului glob si pentru ca toate tarile sa beneficieze de servicii feroviare bine gestionate, standardizarea internationala a domeniului cailor ferate este absolut necesara.
Trebuie sa abordam nevoia in crestere de a globaliza caile ferate prin munca de standardizare, prin cresterea gradului de intelegere si de coerenta a vastului domeniu legat de tehnologiile feroviare.
Japonia detine un record excelent in ceea ce priveste siguranta feroviara. Cum ar putea standardele internationale sa fie aplicate pentru a imbunatati siguranta feroviara la nivel mondial?
Siguranta feroviara ar trebui sa fie asigurata la nivelul intregului ciclu de viata, de la planificare, proiectare si fabricare, la constructie, operare si mentenanta si in final la reinnoire si reciclarea deseurilor. Cu toate ca masurile practice pentru a obtine siguranta la nivelul cailor ferate difera de la tara sau regiune la alta, din motive stiintifice, politica fundamentala este comparabila.
O strategie de siguranta in ceea ce priveste caile ferate trebuie sa fie elaborata in concordanta cu mediul si cu elementele specifice locale, prin luarea in considerare a transferului de densitate si frecventa necesara, nevoia pentru operatiuni mixte sau dedicate, a dezastrelor naturale si provocate de om precum si a factorilor sociali, economici si de mediu. Aplicarea standardelor internationale la fiecare etapa a ciclului de viata a cailor ferate va ajuta la imbunatatirea sigurantei in fiecare tara sau regiune.
Cum s-a dezvoltat interesul dumneavoastra in ceea ce priveste domeniul feroviar? Ce va motiveaza implicarea in aceasta activitate?
Intotdeauna am avut un interes viu in tehnologiile sistemelor de transport, cum ar fi caile ferate, automobilele, navele si avioanele dar in final m-am decis sa activez in domeniul feroviar, alaturandu-ma fostei companii nationale japoneze de cai ferate (Japonese National Railways-JNR) in anul 1979.
La acel timp JNR opera in conditii dificile, care cumulau datorii in crestere, greve frecvente si o relatie tensionata intre management si uniunile sindicale. Cu toate acestea trenurile Shinkansen operau in siguranta si fara intarzieri.
Cand mi-am inceput cariera profesionala, obiectivul meu era sa inovez sistemele feroviare japoneze si probabil, cu mult ajutor, sa incerc sa rezolv o parte din problemele JNR. Dupa privatizarea JNR si separarea in Grupul feroviar japonez (JR) in 1987, conditiile din cadrul fiecarui grup de companii s-a imbunatatit dramatic.
Astazi principalul meu obiectiv este de a lucra impreuna cu un grup interational de colegi si experti pentru a furniza industriei feroviare mondiale un set armonizat de standarde internationale. As dori sa ma dedic in totalitate activitatilor ISO/TC 269 astfel incat sa indeplinim asteptarile tuturor partilor interesate, de la operatorii feroviari si managerii de infrastructura la companiile de constructie. Si nu in ultimul rand si asteptarile autoritatilor guvernamentale. (dupa un comunicat ISO)