Ati decis sa va certificati compania conform unui unui standard de calitate ISO ?

Mai jos va prezentam o imagine de ansamblu a acestui proces.

Procesul de certificare ISO nu este unul standard, el fiind diferit in functie de fiecare organizatie, fiind particularizat conform caracteristicilor acesteia.

Veti avea o experienta total diferita daca doriti sa implementanti acest proces ca urmare a presiunilor unui client important, fata de situatia in care faceti acest demers doar pentru a putea beneficia de avantajele organizationale si de cresterea satisfactiei consumatorilor prin obtinerea unei certificari la un standard de calitate ISO.

Multe companii angajeaza consultanti ISO care ajuta organizatia sa treaca cu bine prin acest proces, dar acest demers presupune alocarea unui buget important.

Pentru majoritatea companiilor acesta este cea mai viabila solutie de adoptat, tinand cont de faptul ca exista o lipsa de personal care sa detina cunostinte despre standardele ISO sau nu au suficient timp pentru a invata.

Un sistem de calitate ISO devine, in general, din ce in ce mai complex odata cu cresterea marimii companiei. Odata cu cresterea dimensiunilor companiei, din ce in ce mai multe persoane sunt implicate in acest proces, e nevoie de mai multa instruire, mai multe formulare trebuie completate si mai multe inregistrari de date trebuie efectuate.

Pentru marile companii solutia optima este sa angajeze un consultant ISO sau o persoana care este experimentata cu ISO (sau firme de consultanta ISO), avand in vedere ca o durata semnificativa de timp va fi necesara pentru a implementa un standard ISO, coordona si operationaliza un sistem de calitate.

Pentru companiile mai mici procesul de certifcare este ceva mai simplu decat in cazul unei societati mari, putand fi efectuat de proprietarul companiei sau de un angajat existent, daca acestia sunt cel putin familiarizati cu standardele de calitate ISO si au cunostinte de managementul calitatii.

Care este intervalul de timp necesar pentru ducerea acestui proces la bun sfarsit? Ei bine, sunt o multime de factori care trebuie luati in seama.

Printre acestia putem mentiona marimea companiei, intervalul de timp dedicat acestei activitati, disponibilitatea angajatilor de a fi instruiti pentru acest proces, motivarea factorilor de decizie pentru realizarea acestei activitati etc.

Experienta unor companii care sunt obligate de factorii pietei sa implementeze un sistem de calitate intr-un timp extrem de scurt poate sa nu fie una placuta.

Pe de alta parte companiile care sunt interesate doar in beneficiile de ordin organizational si de ridicare a calitatii ca urmare a certificarii ISO pot urma un ritm mai lent in abordarea acestui proces.

Rezumativ, etapele necesare pentru obtinerea unei certificari ISO sunt:

1) Decideti ce doriti sa obtineti de la noul dvs. sistem de calitate ISO
2) Elaborati-va documentatia in concordanta cu standardul de calitate ISO si cu obiectivele de calitate ale companiei
3) Instruirea personalului
4) Gasiti un organism de certificare ISO
5) Stabiliti o data pentru auditul de certificare

› Ce presupune procesul de certificare ISO ?