“ISO” reprezinta abrevierea din limba engleza a “International Organization for Standardization” (Organizatia Internationala pentru Standardizare).
Aceasta are sediul central in Geneva si a dezvoltat aproximativ 22.000 de standarde de calitate, pe parcursul a peste 70 de ani de activitate, dintre care cel mai cunoscut standard international este standardul sistemului de management al calitatii ISO 9001.
Calitatea serviciilor, produselor, managementului care, in fapt, influenteaza calitatea celorlalte produse si procese ale intreprinderii, reprezinta un factor decisiv in importanta activitatii oricarei societati prezente pe piata romaneasca, a carei dinamica este in continua dezvoltare, in conditiile economiei de piata actuale. Aceasta calitate contribuie, direct sau indirect, la marirea cifrei de afaceri, la pastrarea pozitiei de piata, cucerirea a noi nise de piata, imbunatarirea imaginii firmei, cresterea increderii clientilor si furnizorilor in serviciile si produsele oferite de firma Dvs, etc.
Certificare ISO 9001 – Avantaje
Printre avantajele enumerate mai sus, standardul ISO 9001 este unul dintre factorii care favorizeaza comertul international cu bunuri si servicii; dovada o reprezinta numarul de tari care au adoptat acest standard si sutele de mii de firme care au obtinut certificare ISO 9001.
Standardul ISO 9001 a fost elaborat pentru o certificare oferita clientilor ca societatea in cauza functioneaza in acord si pe baza unui sistem de calitate recunoscut international si care este reprezentativ atat pentru calitatea produselor si serviciilor, cat si managementului organizatie respective.
Faptul ca o societate a obtinut certificare ISO nu reprezinta simpla obtinere a unui certificat recunoscut international, ci reprezinta masura in care firma respectiva foloseste anumite practici de lucru, este constienta de obligatiile sale referitoare la scopul ei in sine, respecta cerintele clientilor si reprezinta, de fapt, o recomandare generala bazata pe procesele si performantele organizatiei.
Standardul ISO 9001:2008 – Principii
Pana in anul 2000, era in vigoare familia de standarde adoptata in anul 1994, care cuprindea 4 standarde de baza: ISO 9001, ISO 9002, ISO 9003 si ISO 9004; avand in vedere ca intre acestea existau unele neconformitati, ISO a revizuit familia de standarde ISO in anul 2000, a eliminat ISO 9002, ISO 9003 si ISO 9004, ramanand doar un singur standard si anume ISO 9001:2000. In prezent este in vigoare ISO 9001/2008, adoptat ulterior celui din 2004. In linii mari, acesta pastreaza principiile standardului din 1994 la care s-au adaugat 8 noi principii:
– Orientarea catre client
– Stil de conducere
– Implicarea personalului
– Managementul pe procese
– Abordarea sistemica a Managementului
– Imbunatatirea continua
– Decizii bazate pe fapte
– Relatii reciproc avantajoase dintre furnizori.
Cerinte SR EN ISO 9001:2008
SR EN ISO 9001 : 2008 contine cerintele pentru un Sistem de Management al Calitatii (abreviat SMC) care prevede:
– identificarea proceselor si a relatiilor dintre ele; – documentarea Sistemului de Management al Calitatii prin Manualul Calitatii ISO 9001, proceduri de sistem, proceduri si instructiuni de lucru;
– stabilirea metodelor de elaborare, verificare si aprobare a documentelor, conditiilor de difuzare sau retragere a documentelor;
– stabilirea regulilor prin care se modifica documentele si datele;
– stabilirea regulilor privind documentele externe.
Update: ISO 9001:2015 – ultima versiune a standardului
Aceasta este cea mai recentă ediție a standardului de management pilot al ISO pentru sisteme de calitate si prezinta schimbari majore fata de ISO 9001:2008.
Cele mai importante diferente dintre ISO 9001:2008 si ISO 9001:2015
– Standardul ISO 9001:2015 are zece clauze în loc de opt. Ultimele sapte clauze sunt acum aranjate in functie de ciclul PDCA (Plan, Do, Check, Act).
– Ca rezultat al noului aranjament în zece clauze, ISO 9001:2015 are acum aceeași structură lipsită de ambiguitate ca toate sistemele de management standardizate, cunoscute sub denumirea de “High Level Structure” (HLS). Acest lucru a făcut integrarea diverselor sisteme de management mult mai simplă.
– ISO 9001 din 2015 se concentrează mai mult pe INPUT și OUTPUT. Există un accent mai mare în ISO 9001:2015 privind măsurarea și evaluarea corectă a intrărilor și ieșirilor proceselor.
– Gândirea bazată pe risc are un loc foarte important în ISO 9001/2015. Acum sunteți încurajați ca organizație să utilizați analiza de risc pentru a vă decide cu privire la provocările pe care le vedeți în gestionarea proceselor dvs. de afaceri.
– Contextul organizatiei este foarte important in ISO 9001:2015. ISO 9001:2015 cere ca o organizație să-și construiască sistemul de management al calității de acum înainte în contextul specific în care este activă.
– În ISO 9001:2008, clienții au fost numiți adesea ca fiind singura parte interesată. Acest concept a fost extins în ISO 9001 din 2015. Furnizorii, personalul, acționarii, organele legislative, societatea, clienții interni etc. sunt acum incluși în calitate de părți interesate, pe lângă clienți.
– ISO 9001:2015 pune de asemenea mai mult accent pe angajamentul conducerii și managementului. Este nevoie de o mai mare implicare a managementului de top și a liderilor de afaceri în controlul sistemului de management al calității.
– ISO 9001:2015 nu mai solicită proceduri documentate obligatorii sau un manual de calitate obligatoriu. Acestea sunt denumite acum “informație documentată” în practic toate clauzele din standardul ISO 9001:2015. Aceste informații documentate pot însemna orice (inclusiv proceduri, manual, diverse înregistrări) și pot exista sub orice formă (hartie sau orice tip de suport media). Nu mai există nicio mențiune a “înregistrărilor”, ci a “reținerii informațiilor documentate”.
Alte resurse utile despre standardul ISO 9001:
» A fost publicat ISO 9001 din 2015
» Ce ar trebui sa stiti despre versiunea ISO 9001:2008
» Care sunt avantajele certificarii ISO 9001
» Ce este un auditor intern ISO 9001
» Plan implementare ISO 9001
La finele anului 2015 a fost adoptat standardul international ISO 9001:2015 ca standard roman, SR EN ISO 9001:2015, cel care este in vigoare in acest moment.