“Se potrivesc, vor functiona si pot cu adevarat standardele ISO sa ajute?“
a fost subiectul atelierului de lucru organizat de comitetul ISO pentru politica de consum (ISO/COPOLCO) in New Delhi, India, pe data de 26.05.2009.
La Ceremonia de deschidere a ISO / COPOLCO – atelierul de lucru din New Delhi (din 2009) au participat: Dna Madhulika Prakash, director general adjunct (tehnic); Dl Sharad Gupta, Director General; Dl YS Bhave, Secretar, Departamentul de probleme ale consumatorului, guvernul Indiei: D-na Jai Ok Kim, presedintele ISO / COPOLCO; Dl Alinda Chandra, director general adjunct.
Aproximativ 100 de participanti din asociatiile de consumatori, autoritatile publice, intreprinderi si din cadrul organismelor nationale de standardizare din aproximativ 30 de tari s-au reunit pentru a discuta modul in care standardele internationale bazate pe consens ar putea ajuta la satisfacerea nevoilor de interoperabilitate a bunurilor si serviciilor.
Punand intrebari de genul “De ce nu imi pot instala software-ul nou in mod corespunzator?” sau “De ce am nevoie de atat de multe dispozitive diferite de control la distanta?”, atelierul de lucru a luat in vedere zonele in care lipsa de interoperabilitate prezinta riscuri de siguranta pentru consumatori si restrictioneaza accesul acestora la o gama completa de produse si servicii, precum si la preturi echitabile si informatii.
Interoperabilitatea impune o compatibilitate a pieselor de schimb, a accesoriilor si a componentelor diferitelor modele, linii de produse si marci, (de exemplu, in cazul aparatelor de uz casnic sau bunurilor electronice).
De asemenea, se refera la alte sectoare de servicii, cum ar fi asigurarile, serviciile bancare si de asistenta medicala, in special in ceea ce priveste transparenta informatiilor si prestarea de servicii.
Interoperabilitatea este, de asemenea, un factor esential in eficientizarea tehnologiilor informatice si de comunicatii.
D-na Jai Ok Kim, din cadrul catedrei de ISO / COPOLCO, a subliniat in discursul de deschidere golul actual existent in cazul interoperabilitatii produselor, cum ar fi prize, fise electrice, incarcatoare si baterii.
In afara de comoditate si confort, interoperabilitatea in acest domeniu este importanta pentru reducerea e-deseurilor.
Un expert a explicat: “Doar in Uniunea Europeana, aproximativ 40 000 de tone de de e-deseuri sunt produse la fiecare 20 de luni!”. Standardele pentru etichetare (de exemplu, pentru reciclare a produselor) au fost, de asemenea, vazute ca o nevoie cheie a consumatorilor.
Concentrandu-se pe unele dintre consecintele lipsei de interoperabilitate (inclusiv pentru accesul consumatorilor la cunostinte si informatii, precum si la riscurile de securitate legate de falsificare), atelierul a abordat modalitatea in care standardele internationale ISO pot ajuta la atingerea asteptarilor consumatorilor in ceea ce priveste economiile de costuri, durata de viata crescuta a produselor , confort mai mare si reducerea deseurilor.
Participantii au subliniat, de asemenea, provocarile reprezentate de barierele de piata si de proprietate intelectuala, care pot contribui la proliferarea unor modele incompatibile.
Printre problemele ridicate este ca interoperabilitatea este deseori inteleasa in mod diferit de catre consumatori, de mediul de afaceri afaceri si de alte parti interesate.
In concluzie, participantii au solicitat consumatorilor sa fie mai activi, permitandu-le organizatiilor sa constientizeze caracteristicile si serviciile pe care le-ar dori sa le vada, precum si reprezentantilor consumatorilor sa continue sa se implice in standardizare.
Un expert din India a argumentat, ca exista o tendinta printre consumatori de a se “adapta si descurca” atunci cand interoperabilitatea lipseste, iar rezultatul se concretizeaza in bani cheltuiti nerational, pierderea productivitatii si a fondului comercial.
Invitatii au sugerat ca standardele internationale ISO pot ajuta prin diseminarea celor mai bune practici si prin facilitarea inovatiei – permitand mediului de afaceri sa-si canalizeze eforturile de cercetare in directii concrete si viabile precum si in procesul de distributie a noilor tehnologii.
Acest atelier face parte dintr-o serie de reuniuni organizate anual de catre ISO / COPOLCO cu privire la aspectele legate de consumatori si standardizare.
Dl Sharad Gupta, director general al Biroului de Standarde Indian (BIS), care este gazda acestui eveniment, a salutat initiativa:
“Aceste ateliere de lucru ofera un forum pentru ISO / COPOLCO in vederea elaborarii de recomandari pentru actiuni concrete, declaratii politice, ghiduri pentru creatorii de standarde sau propuneri pentru noi zone de standardizare”.
Atelier de lucru a precedat sedinta ISO / COPOLCO , care are loc pe 27-28 mai 2009, in New Delhi. In cadrul sedintei se vor revizui prioritatile standardizarii din domeniul consumatorilor si se va pune bazele planului de lucru pentru activitatile ulterioare. Ambele evenimente sunt gazduite de BIS. (www.iso.org)