Noul ISO 10018:2012 pune accentul
pe importanta personalului in managementul calitatii
11 octombrie 2012. Un nou standard ISO pentru organizatiile de toate marimile, tipurile si activitatile pune la dispozitie un cadru pentru a obtine cea mai buna implicare a personalului in implementarea unui sistem de management al calitatii bazat pe standardul ISO 9001.
Standardul ISO 10018:2012, Managementul calitatii – Linii directoare pentru implicarea si competenta personalului, vizeaza sa devina un instrument util pentru responsabili, directori, supraveghetori, specialisti in calitate, reprezentanti ai managementului calitatii si directori de resurse umane.
ISO 10018 descrie:
• Procesele pe care le poate utiliza o organizatie pentru a obtine si a pastra implicarea si competenta personalului in implementarea sistemelor de management al calitatii;
• Masurile care ar putea fi luate pentru a consolida implicarea personalului;
• Masurile care pot fi luate pentru a indeplini cerintele individuale privind sistemul de management al calitatii, asa cum sunt cele specificate in standardul ISO 9001, desi ISO 10018 poate fi utilizat si cu alte standarde ale sistemelor de management.
In introducerea standardului ISO 10018 se precizeaza:
“Performanta de ansamblu a unui sistem de management al calitatii si a proceselor sale depinde in ultima instanta de implicarea unor oameni competenti si de modul in care ei sunt introdusi si integrati in mod corespunzator in organizatie. Implicarea personalului este importanta pentru ca sistemul de management al calitatii dintr-o organizatie sa obtina rezultate coerente si aliniate strategiilor si valorilor acesteia.”
“Identificarea, dezvoltarea si evaluarea cunostintelor, abilitatilor, comportamentului si mediului de lucru impuse de o implicare eficace a personalului care detine competenta necesara sunt indispensabile.”
“Acest standard international le ofera indrumari factorilor umani care influenteaza implicarea si competenta personalului, creand valoare care ajuta la atingerea obiectivelor organizatiilor.”
ISO 10018 are o abordare orientata catre procese si descrie masurile, rezultatele si planurile referitoare la implicarea si competenta personalului. Daca acestea sunt monitorizate, masurate si analizate, dupa cum se precizeaza in standard, acest lucru produce rezultate care ii permit conducerii superioare sa ia decizii privind imbunatatirea, ceea ce duce la niveluri crescute ale satisfactiei clientilor.
Standardul ISO 10018:2012, Managementul calitatii – Linii directoare pentru implicarea si competenta personalului, a fost elaborat de comitetul tehnic ISO/TC 176, Managementul calitatii si asigurarea calitatii, subcomitetul SC 3, Tehnologii de sprijin, grupul de lucru WG 15, Linii directoare pentru participarea si competentele personalului.
El costa 108 franci elvetieni si este disponibil la institutele nationale membre ISO (ASRO in Romania) si la secretariatul general ISO prin intermediul magazinului online ISO (www.iso.org/iso/home/store/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=46233) sau contactand departamentul de marketing, comunicare si informare. (iso.org)