Standardul ISO 10862 pentru salvarea entuziastilor navigatiei de la pericole si inec
Un nou standard ISO 10862 va ajuta la prevenirea pericolelor de ranire si moarte in cazul matelotilor atasati la trapezele de navigatie de pe micile ambarcatiuni, prin asigurarea unei modalitati de decuplare rapida in caz de urgenta fata de sistemul de prindere al barcii.
Desi, din punct de vedere statistic, navigatul este una din cele mai sigure activitati de petrecere a timpului liber, o serie de incidente, uneori fatale, au fost raportate, avand drept cauza de declansare firele trapezului de navigatie.
Un trapez de navigatie consta intr-un ham purtat pe piept si atasat de arborele velier principal, permitand navigatorilor sa se balanseze in afara barcii.
Mai multe modele de veliere si catamarane includ trapeze de navigatie, acestea fiind utilizate pe scara larga pentru creterea controlului asupra ambarcatiunii si a vitezei.
Este important ca marinarii sa fie capabili sa se desprinda oricand si rapid de echipament, in caz contrar riscand sa fie prinsi sub apa sau in alte conditii periculoase.
Noul standard, ISO 10862:2009, Ambarcatiuni mici – Sistem de eliberare rapida a hamului trapezului de navigare, prevede cerinte si metode de testare pentru a asigura functionarea corecta a dispozitivelor de siguranta pentru eliberare, care permit utilizatorului sa se desprinda rapid de catarg in caz de urgenta. (consultanta ISO 10862)
Un astfel de dispozitiv ar trebui sa fie usor accesibil si sa poata fi declansat in orice conditii, chiar si atunci cand o ambarcatiune este rasturnata sau de jos in sus.
“Standardul ISO 10862 include un numar de caracteristici importante care ar putea salva viata unui marinar”,
a declarat Ken Kershaw, expert in siguranta ambarcatiunilor de agrement, in mod activ implicat in dezvoltarea ISO 10862 si a altor standarde ISO pentru micile ambarcatiuni.
Printre cerintele de siguranta prevazute de standard este si intervalul de timp pentru eliberare, care trebuie sa fie mai mic de cinci secunde, cerinta de care trebuie tinut seama in implementarea ISO 10862.
Luand in considerare conditiile de mediu intalnite in viata reala, se impune, de asemenea, ca dispozitivul sa poata fi actionat cu o singura mana si in cazul in care se poarta manusi de neopren (pentru medii cu temperaturi scazute ). In acelasi timp, mecanismul de siguranta nu trebuie sa permita eliberarea accidentala.
“La pregatirea ISO 10862,” a explicat dl Kershaw, “ne-am uitat la alte sisteme de eliberare folosite in surfing-ul aviatic, alpinism precum si la harnasamente de siguranta pe puntea naviganta, in final centralizand toate informatiile”. (www.iso.org)