Soferii de autobuz vor fi mai sanatosi datorita noului standard ISO 16121-1:2012 revizuit
13 noiembrie 2012. Un standard ISO revizuit de curand va ajuta la indepartarea durerii cu care se confrunta soferii de autobuz de pe liniile urbane si interurbane.
Soferii de autobuz sunt foarte expusi durerilor lombare, cervicale si articulare (genunchi, glezne etc.) din cauza pozitiei prelungite in care stau atunci cand conduc. Acest standard ISO revizuit va ajuta la imbunatatirea ergonomiei si la cresterea confortului lor.
ISO 16121-1:2012, Vehicule rutiere – Cerinte ergonomice privind cabina soferilor din autobuzele urbane – Partea 1: Descriere generala, cerinte de baza, ii va ajuta pe proiectantii autobuzelor sa dezvolte un concept ergonomic global pentru cabine, care sunt spatiul de lucru al soferilor.
Standardul furnizeaza cerintele de baza pentru proiectarea unui scaun ergonomic si asigurarea confortului intr-o pozitie asezata prelungita, aspecte esentiale pentru pastrarea unei stari bune de sanatate a soferilor. Este luat in considerare intregul mediu in care lucreaza soferul: dimensiunile cabinei, posibilitatea de acces la panoul de bord si la celelalte elemente, ca si accesul la compartimentele de depozitare.
Pentru a ramane sanatosi, este esential ca soferii sa fie capabili sa adopte o pozitie asezata ergonomica si confortabila, intr-un mediu proiectat in mod corespunzator. Dimensiunile si orientarea scaunului soferului, ale pedalelor si volanului trebuie alese cu grija pentru a le permite soferilor sa stea intr-o pozitie ergonomica. Un sofer asezat confortabil este mai putin tensionat si poate sa se concentreze mai bine la ce se intampla in trafic.
Cerintele recomandate in acest standard ISO 16121 se bazeaza pe concluziile stiintifice ale unui proiect de cercetare realizat in Germania asupra conditiilor de lucru ale soferilor din autobuzele urbane, ca si pe studiile de ergonomie realizate in SUA, Canada, Olanda, Suedia si Marea Britanie, referitoare la proiectarea unei cabine imbunatatite pentru soferii mijloacelor de transport in comun.
Ase Lindstrom, conducatorul grupului de studiu care a elaborat standardul revizuit, a comentat:
“O cabina a soferului bine proiectata ajuta la eliminarea defectelor ergonomice si reduce tensiunile fizice si psihologice care ii afecteaza pe soferi. Pentru proiectanti, implementarea standardului inseamna evitarea unei dezvoltari specifice costisitoare.”
Inainte de a-si finaliza proiectele referitoare la cabinele soferilor, este important ca proiectantii sa tina cont de toate specificatiile si cerintele cuprinse in toate sectiunile standardului ISO 16121.
Acesta cuprinde patru parti reunite sub titlul Vehicule rutiere – Cerinte ergonomice privind cabina soferilor din autobuzele urbane:
Partea 1: Descriere generala, cerinte de baza;
Partea a 2-a: Vizibilitatea;
Partea a 3-a: Dispozitive de informare si sisteme de control;
Partea a 4-a: Mediul din cabina.
ISO 16121-1 a fost dezvoltat de comitetul tehnic ISO/TC 22, Vehicule rutiere, subcomitetul SC 13, Ergonomia aplicata vehiculelor rutiere. Standardul e disponibil la institutele nationale membre ISO (ASRO in Romania).
El mai poate fi obtinut si direct de la secretariatul central ISO, la pretul de 80 franci elvetieni, vizitand magazinul online ISO (www.iso.org/iso/home/store/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=56173) sau contactand departamentul de marketing, comunicare si informare. (dupa un comunicat de presa al ISO)