Doua noi specificatii, ISO 30006 si ISO 30007 pentru reciclarea navelor in conditii de siguranta
ISO a publicat doua noi specificatii privind gestionarea reciclarii navelor, care vor contribui la ridicarea securitatii lucratorilor din domeniu si la protectia mediului.
Reciclarea navelor contribuie la dezvoltarea durabila si este modul cel mai ecologic de dezmembrare a navelor, aproape intraga coca si echipamentele tehnice de la bord putand fi reutilizate.
Cu toate acestea, multe rapoarte au vizat rele practici in acesta activitate, avand un impact negativ asupra mediului.
Documentele ISO care vor contribui la imbunatatirea practicii de lucru si la reducerea impactului asupra mediului sunt disponibile in cadrul caietul public de sarcini (PAS), ISO / PAS 30006:2010, Sisteme de management al reciclarii navelor – Diagrame de localizare a materialelor periculoase de la bordul navelor si ISO / PAS 30007:2010, Nave si tehnologie marina – Masuri de prevenire a emisiilor de azbest si a expunerii la emisii periculoase in timpul reciclarii navelor.
Dl Yoshida, presedinte al ISO / TC 8/SC2, Protectia mediului marin, comenteaza:
“Aceste documente vor ajuta reciclatorii de nave la indeplinirea cerintele Conventiei internationale din Hong Kong pentru reciclarea navelor in conditii de siguranta si ecologice, tinuta in 2009. Aceasta conventie internationala privind reciclarea navelor a fost initiata de catre Organizatia Maritima Internationala (OMI) si are menirea sa asigure faptul ca navele, in momentul când sunt reciclate dupa ce ajung la sfarsitul vietii lor operationale, nu prezinta riscuri inutile pentru sanatatea si siguranta oamenilor sau pentru mediu. “
Specificatiile ISO ofera indrumare pentru pregatirea navelor pentru reciclare si vor contribui, de asemenea, la reducerea utilizarii de materiale potential periculoase precum si la micsorarea generarii de deseuri in timpul vietii operationale a navei.
In conformitate cu Conventia de la Hong Kong, inainte de a fi trimise pentru reciclare armatorii vor fi obligati sa efectueze un inventar al materialelor periculoase de pe nave. ISO 30006 si ISO 30007 vor ajuta la operativitatea acestei actiuni prin specificarea cerintelor pentru diagramele ce prezinta locatia materialelor periculoase la bordul navelor.
Lucratorii de pe santierele navale prezinta un risc crescut de a dezvolta o boala legata de intoxicatia cu azbest, mai ales in activitati de reciclare.
ISO 30007 : 2010 ofera metode eficiente pentru minimizarea pericolelor legate de intoxicatia cu azbest in timpul reciclarii navelor prin reducerea eliberarii de azbest in mediu si prin minimizarea expunerii lucratorilor la azbest.
ISO 30006 : 2010 si ISO 30007 : 2010 raspund asteptarilor pietei legate de mediu, de siguranta, de problemele de sanatate ale lucratorilor si de desfasurarea optima a activitatilor in industria de reciclare a navelor.
ISO / PAS 30006:2010, Sisteme de management al reciclarii navelor – Diagrame de localizare a materialelor periculoase de la bordul navelor si ISO / PAS 30007:2010, Nave si tehnologie marina – Masuri de prevenire a emisiilor de azbest si a expunerii la emisii periculoase in timpul reciclarii navelor au fost elaborate de comitetul tehnic ISO, ISO / TC 8, Nave si tehnologie marina, subcomitetul SC 2, Protectia mediului marin si sunt disponibile la institutele nationale membre ISO; in tara noastra, acestea pot fi disponibile la Asociatia Romana de Standardizare, ASRO, singurul organism abilitat sa comercializeze standarde ISO in Romania.
Specificatiile pot fi, de asemenea, obtinute direct de la Secretariatul Central ISO, la preturile de 66 si respectiv 86 franci elvetieni, prin ISO Store sau prin contactarea departamentului marketing, comunicare si informatii a Organizatiei Internationale de Standardizare. (www.iso.org)
Articole asemanatoare: ISO 8217 si ISO 8216, Produse petroliere – Combustibili marini