Noul standard ISO 31000:2009 pentru gestionarea eficienta a riscului
Un nou standard international, ISO 31000:2009, Managementul riscului – Principii si linii directoare, va ajuta organizatiile de toate tipurile si dimensiunile sa gestioneze in mod eficient riscul.
ISO 31000 prevede principii, cadre de lucru si procese de gestionare a oricarei forme de risc intr-un mod transparent, sistematic si credibil in cadrul oricarui domeniu de aplicare si in orice context.
In acelasi timp, ISO publica Ghidul ISO 73:2009, Vocabular de gestionare a riscului, care completeaza ISO 31000, oferind o colectie de termeni si definitii referitoare la managementul riscului.
Kevin W. Knight din cadrul catedrei grupului de lucru ISO care a dezvoltat standardul explica:
“Toate organizatiile, indiferent cat de mari sau mici sunt, se confrunta cu factori interni si externi care creeaza incertitudini legate de posibilitatea acestora de a putea sa atinga propriile obiectivele.
Efectul acestei incertitudini reprezinta “riscul” care este inerent in toate activitatile. “
“De fapt,” a continuat el “, se poate sustine ca acesta criza financiara mondiala a rezultat din esecul conducerii executive de a gestiona in mod eficient factorii de risc.
Se asteapta ca ISO 31000 sa ajute industria si comertul, atat la nivel public cat si privat, sa iasa din criza. ”
Standardul recomanda ca organizatiile sa dezvolte, sa puna in aplicare si sa imbunatateasca in mod continuu un cadru de gestionare a riscului ca o componenta integranta a sistemului de management.
ISO 31000 este un document practic care urmareste sa sprijine organizatiile la dezvoltarea propriilor abordari legate de gestionarea riscurilor.
Acesta nu este un standard pentru care organizatiile vor putea beneficia de certificare ISO 31000.
Prin implementarea ISO 31000, organizatiile pot compara practicile lor de gestionare a riscului cu evaluari si referinte recunoscute la nivel international, oferind principii solide pentru gestionarea eficienta a activitatii interne.
Ghidul ISO 73 se va asigura de asemenea, ca toate organizatiile beneficiaza de aceleasi criterii atunci cand vorbim despre risc “, a spus domnul Knight.
Consultanta ISO 31000 va ajuta organizatiile sa:
• Mareasca probabilitatea de a atinge obiectivele
• Incurajeaze managementul proactiv
• Sa constientizeze necesitatea de a identifica si trata riscul in intreaga organizatie
• Imbunatateasca identificarea oportunitatilor si a amenintarilor
• Respecte cerintele legale de reglementare si normele internationale
• Imbunatateasca procedurile de raportare financiara
• Imbunatateasca guvernarea
• Imbunatateasca increderea actionarilor
• Stabileasca o baza fiabila pentru luarea deciziilor
• Imbunatateasca controalele
• Aloce si utilizeze in mod eficient resursele pentru eliminarea factorilor de risc
• Imbunatateasca eficienta operationala
• Imbunatateasca nivelul de sanatate la locul de munca si performantele in domeniul sigurantei si protectiei mediului
• Imbunatateasca prevenirea pierderilor si a incidentelor de management
• Minimizeze pierderile
• Imbunatateasca invatarea la nivelul organizatiei
• Imbunatateasca modalitatea de organizare a intreprinderilor.
ISO 31000 si Ghidul ISO 73 pot fi aplicate la orice organizatie publica sau privata, la nivel de grup sau individual.
Documentele ISO 31000 si Ghidul ISO 73 vor fi de folos pentru:
• Persoanele responsabile pentru punerea in aplicare a gestionarii riscurilor in cadrul organizatiilor lor
• Cei care au nevoie de a se asigura ca o organizatie gestioneaza eficient riscul
• Cei care au nevoie sa evalueze practicile organizationale in gestionarea riscurilor
• Dezvoltatorii de standarde, proceduri, coduri si ghiduri practice cu privire la gestionarea riscului.
Ambele documente au fost elaborate de grupul de lucru ISO – grupul de gestionare a riscurilor si sunt disponibile la institutele nationale membre ISO (ASRO, www.asro.ro in tara noastra). sursa: www.iso.org
Articole asemanatoare: ISO 31010:2009, Managementul riscului – tehnici de evaluare a riscurilor