Informatii de la “A la Z” – Actualizari aduse sistemelor pentru managementul calitatii ISO 9001
ISO a publicat o noua editie a standardului din familia ISO 9000, standard ce defineste vocabularul si descrie elementele fundamentale ale sistemelor prevazute de managementul calitatii (SMC).
Managementul calitatii ISO 9000:2005, Sisteme de management al calitatii – Aspecte fundamentale si vocabular – desi nu introduce modificari ale descrierilor elementelor fundamentale prezentate in editia trecuta din 2000, noi definitii au fost adaugate si unele note explicative au fost largite sau adaugate pentru a putea cuprinde mai multe documente recente din familia ISO 9000 si pentru o aliniere cu acestea.
Exemplele includ notiuni ca: expert tehnic, cerinta, competenta, contract, auditor, echipa de audit, plan de audit si scopul acestuia, planul calitatii, etc.
Youssef El Gamal, presedinte al Subcomitetului 1, “Concepte si terminologie”, al Comitetului Tehnic ISO/TC 176, Managementul calitatii si asigurarea calitatii explica: “Principalul motiv al acestei noi editii este de a furniza un singur si neambiguu sens pentru cuvintele-cheie folosite in diferite standarde de sisteme de management si in special ISO 9001:2000 (Sisteme de management al calitatii – Cerinte) si ISO 19011:2002 (Ghid pentru auditarea sistemelor de management al calitatii si mediului).
Prin colaborarea dintre ISO si IEC (Comisia Internationala pentru Electrotehnica), o serie de diagrame au fost imbunatatite in noua versiune.
Destinatarii noii editii ISO 9000 – Managementul calitatii
– furnizori, clienti si alti parteneri – prin creearea unui limbaj comun in terminologia managementului calitatii;
– persoane care evalueaza un sistem de management al calitatii sau le auditeaza pentru conformitate cu ISO 9001:2000 – auditori interni si externi, organisme de certificare si acreditare;
– furnizori de consultanta si training in domeniul standardelor de calitate.