Ghid de implementare ISO 9001: Managementul resurselor (6.0) – Resursele umane (6.2) – Generalitati (6.2.1)
Aspecte generale cu privire la resursele umane – Sinteza ideilor principale
ISO 9001
Personalul a carui actiuni au impact asupra calitatii produsului trebuie sa detina o competenta bazata pe “educatie, instruire, aptitudini si experienta.”
ISO 9004
Pentru ca o organizatie sa obtina imbunatatiri ale performantei sunt recomandate 12 tipuri de activitati de urmat pentru a “incuraja implicarea si dezvoltarea personalului.”
Cerinte legate de documentare
• Este necesar ca inregistrarile care sunt create ca urmare a activitatilor care asigura competenta personalului sa fie controlate conform prevederilor sectiunii 4.2.4 (Controlul inregistrarilor)
• Sunt necesare inregistrari ale analizelor efectuate de management. Chiar daca nu e este specificata necesitatea de documentare a oricarei decizii luate sau a actiunilor considerate drept elemente de iesire ale analizelor, vor fi totusi necesare o serie de forme de documentare, in majoritatea pentru a comunica imbunatatirile pe care conducerea superioara le doreste introduse la nivelul sistemului de management al calitatii si/sau la nivelul produsului realizat.
Intrebari utile pentru auditul intern
• Pesonalul care detine responsabilitati in cadrul sistemului de management al calitatii are competente legate de educatie, instruire, aptitudini si experienta?
• Conducerea superioara a facut modificari in cadrul politicii in domeniul calitatii si/sau obiectivelor de calitate ca rezultat al analizelor efectuate de management ?
Rezumatul activitatilor de management legate de aspectele generale cu privire la resursele umane
• Imbunatatirile legate de eficienta si eficacitatea organizatiei ar trebui sa fie realizate prin intermediul implicarii si sprijinului acordat de personalul organizatiei.
• Conducerea de varf trebuie sa utilizeze analizele derulate de management sub forma unui forum in care sa se asigure ca sistemul de management al calitatii este eficient in satisfacerea nevoilor organizatiei si a clientilor ei; tot la nivelul conducerii de varf trebuie sa se determine care sunt eforturile de imbunatatire continua care trebuie depuse inaintea urmatoarei analize.
• Se asteapta ca managementul superior sa ajunga la o serie de decizii legate de imbunatatiri si sa orienteze organizatia in a face pasii necesari pentru a introduce acele imbunatatiri sub forma rezultatelor (elementelor de iesire) din cadrul analizelor efectuate.
Rezumatul actiunilor legate de aspectele generale cu privire la resursele umane
Oricine care poate afecta calitatea produsului prin actiunile realizate trebuie sa aiba competenta de a derula respectivele actiuni.
1. Determinati gradul de competenta necesar pentru fiecare membru al organizatiei
2. Actionati pentru a indeplini cerintele (una din modalitati poate fi instruirea profesionala a angajatilor)
3. Evaluati eficienta actiunilor luate
4. Asigurati-va ca personalul este constient cu privire la modalitatile in care propriile activitati derulate:
– Sunt relevante si importante pentru organizatie
– Contribuie la obtinerea obiectivelor de calitate
5. Pastrati inregistrari (CV-uri, transcrieri, inregistrari ale sesiunilor de pregatire profesionala, rezultate ale testelor etc)