Un accident in sistemul unui computer distruge un fisier, insa un accident auto distruge o viata. Standardele pentru sectorul automobilistic au contribuit la producerea de vehicule care sunt mai sigure si mai silentioase, polueaza mai putin si folosesc mai putin combustibil. Pe langa asta, noi standarde care sunt schitate in functie de stadiile de dezvoltare ale noilor produse pot si ele sa ajute la inchiderea verigii de comunicatie intre producatori si organele de control, cu beneficii economice pentru primii, si beneficii de sanatate publica si siguranta pentru cei din urma. Comisia tehnica ISO/TC 22, Road vehicles – vehicule rutiere – a alcatuit o colectie de aproximativ 700 de standarde.
In orice caz, activitatile de dezvoltare de standarde pentru indeplinirea cerintelor din industria auto cuprind si munca altor cateva comisii tehnice ISO, ca otelul, masele plastice, prelucrarea automata a datelor despre zgomot si drumuri. Acest lucru ilustreaza unul din punctele forte ale sistemului ISO: abilitatea sa de a produce un pachet complet de standarde pentru sectoare specifice de afaceri.
Cilindri siguri pentru gazele naturale combustibile (ISO 19078)
Peste 5,5 milioane de vehicule din lumea intreaga folosesc gazele naturale combustibile. Luand in considerare ingrijorarea publica din ce in ce mai mare privind problemele de sanatate legate de poluare, ca si preturile crescande la petrol, e de asteptat ca numarul vehiculelor de acest gen sa creasca in urmatorii ani, De vreme ce gazele naturale sunt pastrate la bordul vehiculelor in cilindri sub presiune, aspectele referitoare la siguranta sunt de prima importanta, in timp ce mentinerea cilindrilor cu gaz in conditii bune este vitala pentru viitorul unui combustibil mai curat.
Autoritatile de control, producatorii de vehicule si clientii finali se pot baza pe standardul ISO 19078 : 2006 care ofera informatii si proceduri pentru examinarea si inspectia vizuala periodica a cilindrilor de gaz natural si a conditiilor instalarii. Specificand cerintele de inspectie, ISO 19078 defineste criteriile de constatare a deteriorarii si alte probleme legate de producere, mentenanta, debarasare de cilindrii deteriorati, echipamentul de inspectie si calificarea inspectorilor.
Numarul de identificare al vehiculului VIN (ISO 3779)
Standardul international ISO 3779 : 2009 a fost conceput pentru a identifica vehicule cu motor, remorci, motociclete si mopeduri. VIN identifica unele caracteristici ca: tara in care a fost produs vehiculul, producatorul, tipul de vehicul sau divizia de productie, tipul motorului, modelul, seria, anul modelului etc. VIN poate fi folosit pentru determinarea scalelor de satisfactie, retragerilor de pe piata, rapoartelor de daune, furturilor si acoperirii asigurarilor. VIN este foarte util si colectionarilor care pot verifica unicitatea vehiculului si data producerii sale.
Oamenii se refera deseori la VIN ca la seria de sasiu sau ca la seria cartii de identitate a vehiculului.Putem gasi numarul de identificare al vehiculului pe polita de asigurare sau chiar pe vehicul, uitandu-ne dupa o placuta de aluminiu, o eticheta sau un timbru intr-un loc al masinii ca usa soferului, sub parbriz etc.
WorldSID (ISO 15830)
Noul manechin pentru teste de accidente, cunoscut sub denumirea de WorldSID (de la World Side Impact Dummy), a fost creat pentru a permite un singur dispozitiv de testare la impactul lateral. El reprezinta un progres remarcabil in armonizarea internationala a metodelor de protectie a celor din vehicul la impactul lateral.
Pentru a asigura accesul intregii comunitati de cercetare globala la WorldSID, standardul ISO 15830, Design and performance specifications for a 50th percentile male side impact dummy (WorldSID) – proiectare si specificatii de performanta ale manechinului hibrid WorldSID folosit la testele de coliziuni auto laterale – consta din patru parti si include o documentatie a tuturor detaliilor de design, specificatii ale materialelor si standardele de performanta cerute pentru fabricarea manechinului.
Standardul ISO 15839 ofera industriei automobilelor cel mai avansat manechin pentru teste, prin folosirea caruia proiectarea masinilor se va imbunatati, iar siguranta pasagerilor va creste simtitor. Acestea vor da posibilitatea producatorilor de a se concentra si de a-si coordona resursele din intreaga lume, in loc de a proiecta diverse modele de siguranta pentru diferite manechine.(sursa: ISO)