Cum sa asiguram faptul ca standardele ISO continua sa aduca beneficii substantiale?
ISO a publicat recent doua brosuri noi vizand imbunatatirea continua a proceselor desfasurate de organizatie si de partenerii sai, in vederea dezvoltarii de standarde internationale care sa ofere avantaje pentru mediul de afaceri, guverne si societate in general.
Standardele ISO, alcatuind un portofoliu actual de mai mult de 18500, sunt construite pe baza consensului international si beneficiaza de contributii din partea unor largi si variate categorii de parti interesate.
Noile brosuri ofera indrumare pentru organismele nationale de standardizare, din care provin delegatiile participante la elaborarea standardelor ISO, precum si pentru cele peste 500 de organizatii de legatura, atat din sectorul public cat si cel privat, contributoare intr-un anumit domeniu specific sau in domenii multiple ale activitatii reglementative ISO, cu ar fi standardele din domeniul sanatatii, sigurantei sau mediului.
Titlurile noilor brosuri sunt:
• Orientari pentru organismele nationale de standardizare – Implicarea partilor interesate si realizarea consensului
• Ghid pentru organizatiile de legatura ISO – Implicarea partilor interesate si realizarea consensului
Brosurile au fost elaborate de Grupul de evaluare a proceselor (PEG), instituit de catre Consiliul de administratie tehnic ISO (ISO / TMB), care supervizeaza activitatea a mai mult de 3200 de grupuri tehnice, dezvoltatoare de standarde ISO.
In calitate de contributor la proiect, PEG a efectuat un sondaj al organismelor nationale de standardizare si a organizatiilor de legatura pentru identificarea domeniilor in care se pot face imbunatatiri si adauga bune practici.
Vice-presedintele ISO (managementul tehnic) si presedintele TMB, domnul Iacov Holmblad, explica contextul care a dat nastere la noile brosuri indrumative:
“Mai mult de 40 de noi grupuri tehnice au fost create in ultimii ani pentru a dezvolta standarde ISO pentru a raspunde la varii probleme cum ar fi, spre exemplu, securitatea informationala si societala, schimbarile climatice, eficienta energetica si resursele regenerabile, proiectarea si operarea constructiilor durabile, serviciile de furnizare de apa curenta, nanotehnologiile, sistemele inteligente de transport, managementul sigurantei alimentara, informatica medicala si responsabilitatea sociala.”
Acest lucru sugereaza ca standardele ISO sunt percepute din ce in ce mai mult ca furnizoare de solutii practice la o gama larga de provocari cu care se confrunta comunitatea internationala.
“Dar, in loc sa ne complacem – continua acesta – vom face uz de succes ca o motivatie pentru a depune eforturi si mai intense pentru a satisface cerintele noilor parti interesate cu care lucram si pentru a consolida consensul international pe care standardele ISO se bazeaza. Incurajam toate organismele nationale de standardizare si organizatiile de legatura sa puna in aplicare orientarile utile prezentate in aceste doua noi brosuri. ”
Noile brosuri sunt disponibile gratuit la secretariatul central ISO, prin ISO Store sau prin contactarea departamentului de marketing, comunicare si informare al ISO.
De asemenea, brosurile pot fi obtinute de la institutele nationale membre ISO (Asociatia de Standardizare din Romania, in tara noastra). Totodata brosurile pot fi descarcate ca fisiere PDF de pe site-ul ISO, in mod gratuit. (sursa: Organizatia Internationala pentru Standardizare)