Editia nou publicata a ISO 9004 ofera organizatilor un model pentru “succesul sustinut” in actualul mediu complex si perpetuu in schimbare.
ISO 9004 : 2009, Management pentru succesul sustinut al unei organizatii – O abordare de management al calitatii, este cea de a treia editie a standardului publicat pentru prima data in 1987.
Standardul este destinat sa sprijine succesul operational al orcarei organizatii, indiferent de dimensiune, tip sau de activitate, printr-o abordare de management al calitatii.
Bob Alisic, lider al grupului responsabil pentru ISO 9004:2009 comenteaza:
“In timp ce scopul initial pe termen scurt este de a asigura o productie eficienta si o prestare a serviciilor in conditii optime, atingandu-se astfel un grad superior de satisfacere a clientilor, scopul pe termen lung este de a asigura supravietuirea economica a organizatiei. Noua editie ofera orientari cu privire la modul in care o organizatie ar trebui sa adopte o abordare sistematica pentru a realiza acest lucru. ”
ISO 9004:2009 ofera indrumari pentru imbunatatirea continua a performantei, eficientei si eficacitatii unei organizatii globale, pe baza unei abordari procesuale.
Standardul se concentreaza asupra aspectelor de satisfacere a nevoilor si asteptarilor clientilor si a altor parti relevante, pe termen lung, precum si intr-un mod echilibrat.
In comparatie cu ISO 9001:2008 care asigura managementul calitatii produselor si al serviciilor concomitent cu cresterea satisfactiei clientilor, ISO 9004:2009 ofera o perspectiva mai larga de management al calitatii, in special legat de imbunatatirea performantei.
Standardul se va dovedi util organizatiilor al caror management de varf doreste sa treaca dincolo de ISO 9001, avand ca scop imbunatatirea continua a organizatiei, masurata prin satisfactia clientilor si a altor parti interesate ( actionari ).
ISO 9004:2009 permite companiilor sa amelioreze calitatea produselor si prestarea de servicii catre clienti, prin promovarea de activitatii de auto-evaluare ca un instrument important pentru a permite organizatiilor sa:
- Evalueze nivelul lor de maturitate, acoperind conducerea, strategia, sistemul de management, resursele si procesele interne
- Identifice punctele forte si slabe
- Identifice posibilitatile de imbunatatiri, inovare sau ambele.
Instrumentul de autoevaluare poate deveni un element-cheie in timpul proceselor de planificare strategica in orice organizatie.
Jose Dominguez, lider al grupului de creatie ISO 9001 comenteaza: “Obiectivele legate de satisfactia clientilor si de ridicare pentru calitatea produselor sunt extinse in ISO 9004:2009 pentru a include satisfactia partilor interesate si performanta organizatiei in ansamblu. Combinatia de ISO 9001 si ISO 9004 va va permite sa obtineti maximum din partea sistemului de calitate. ” (www.iso.org)