Home > Articole ISO > O scurta privire asupra standardului ISO 9004

Recomandarile ISO privind managementul calitatii sunt descrise in partile 4 – 9 ale ISO 9004. Materialul urmator va expune pe scurt aceste sase sectiuni

Partea a 4-a ofera o privire de ansamblu asupra intregului standard ISO 9004. Restul standardului examineaza acest material mai in amanunt. Partea a 4-a incepe prin a va cere sa adoptati o abordare orientata spre managementul calitatii. In general, aceasta inseamna ca trebuie sa puneti la punct un sistem de management al calitatii bazat pe procese. Potrivit acestei parti, sistemul trebuie sa se bazeze pe cele opt principii ale managementului calitatii stabilite de ISO. Vi se recomanda sa monotorizati mediul de afaceri al organizatiei dvs., sa indepliniti nevoile si asteptarile partilor interesate, sa aveti o perspectiva de planificare pe termen lung si sa puneti accentul pe inovatie si imbunatatire continua.

Partea a 5-a se concentreaza pe managementul strategic. Vi se cere sa stabiliti o viziune proprie, o misiune si valori dupa care sa va ghidati. In continuare, vi se cere sa puneti la punct procese care sa dezvolte, sa implementeze, sa analizeze si sa aduca la zi strategia si politicile organizatiei dvs. De asemenea, trebuie sa puneti la punct procese care sa monitorizeze mediul dvs. de afaceri, sa identifice nevoile partilor interesate, sa evalueze capacitatile organizatiei si sa identifice nevoile sale viitoare de resurse si de tehnologie.

Partea a 6-a acopera subiectul managementului resurselor. Aici vi se cere sa asigurati resurse si sa puneti bazele unor procese care sa gestioneze aceste resurse in mod eficient si real. Termenul “resurse” este foarte cuprinzator si acopera multe aspecte. El se refera atat la resursele interne, cat si la cele externe. Resursele interne includ: informatiile, tehnologia, baza de cunostinte a organizatiei dvs., mediul de lucru si infrastructura, dar si resursele financiare si umane. Resursele externe includ: furnizorii si partenerii organizatiei dvs., resursele energetice, resursele naturale.

Partea a 7-a discuta managementul proceselor. Aici se asteapta de la dvs. sa creati o retea de procese interconectate si sa adoptati o abordare orientata spre procese. Abordarea orientata spre procese este o strategie de management. Cand managerii folosesc o abordare orientata spre procese, aceasta inseamna ca ei administreaza, de fapt, procesele care alcatuiesc organizatia lor, interactiunile dintre aceste procese, ca si intrarile si iesirile care unesc aceste procese intr-un tot unitar. Aceasta parte a ISO 9004 va cere si sa numiti in functie cate un manager de procese pentru fiecare proces si sa acordati fiecarui manager responsabilitatea si autoritatea de a administra si controla propriul proces.

Partea a 8-a se ocupa de ceea ce numim managementul evaluarii. Vi se cere sa monitorizati, masurati, analizati si examinati performanta organizatiei dvs. Se asteapta de la dvs. sa puneti la punct si sa mentineti procese pentru monitorizarea, strangerea si gestionarea informatiilor referitoare la organizatia dvs. si mediul sau de afaceri. Partea a 8-a doreste si sa masurati performantele proprii comparand realizarile din prezent cu rezultatele pe care doriti sa le atingeti. Pentru a infaptui toate acestea, vi se recomanda o folosire intensiva a indicatorilor cheie de performanta, a auditurilor interne, a punctelor de referinta, a autoevaluarii maturitatii si a analizelor manageriale.

Partea a 9-a trateaza managementul schimbarii. Sunteti incurajati sa invatati, sa inovati si sa va imbunatatiti. Vi se cere sa va fixati obiective de imbunatatire continua, sa puneti la punct procese de imbunatatire continua si sa integrati imbunatatirea continua in cultura organizatiei dvs. Trebuie sa identificati nevoile de inovatie, sa stabiliti procese inovatoare si sa acordati resurse pentru sprijinul inovatiei. In sfarsit, se doreste de la dvs. sa incurajati imbunatatirea si inovatia prin sprijinirea invatarii continue in organizatia dvs.

› O scurta privire asupra standardului ISO 9004