Home > Articole ISO > Nestlé despre necesitatea standardelor internationale

Presedintele consiliului de administratie Nestlé discuta despre necesitatea standardelor internationale

25 iulie 2012. Paul Bulcke este presedintele consiliului de administratie al companiei Nestlé S.A.din aprilie 2008. Va prezentam mai jos interviul acordat de el revistei Organizatiei Internationale pentru Standardizare in editia iulie/august 2012.

ISO Focus+ : Nestlé produce o gama larga de produse, de la preparate alimentare la ciocolata si de la apa minerala la cafea. Cum reuseste Nestlé sa isi mentina o baza de clienti in intreaga lume, tinand cont de faptul ca traditiile si gusturile difera de la o tara la alta ? Care sunt ingredientele cheie ale succesului sau ? Cum au contribuit standardele internationale la acest succes ?

Paul Bulcke : Cum poate Nestlé sa fie atat de activ pretutindeni si sa mentina o legatura concreta cu consumatorii sai ? Oricat ar parea de ciudat, raspunsul este ca suntem foarte descentralizati, tocmai pentru ca suntem de parere ca alimentele si consumatorii sunt intotdeauna o chestiune “ locala ”. Inca de la inceputurile companiei, acum mai bine de 145 ani, ne-am comercializat produsele in afara pietei noastre de origine, Elvetia. Deci inca de la inceput am fost descentralizati si prezenti pe mai multe piete cu structuri locale. Suntem o companie mondiala, insa ramanem foarte apropiati de consumatorii nostri locali.

Marea noastra varietate de produse vede lumina zilei in 461 fabrici din 83 tari de pe intreg cuprinsul globului. Fabricile noastre se afla acolo unde se afla si consumul. Acest lucru este cerut de materiile prime locale, de gusturile locale si de nevoile dietetice ale populatiei locale.

A da puterea de decizie pietelor locale presupune o viziune comuna. Avem un obiectiv corporativ foarte puternic si explicit si o foaie de parcurs strategica extrem de simpla si de concreta, ambele fiind cunoscute de cei 330 000 angajati care alcatuiesc Nestlé. Ambitia noastra strategica este de a fi cea mai importanta companie de nutritie, sanatate si wellness.

Apoi, gandirea pe termen lung ne-a dictat dintotdeauna directia strategica. Da, ne concentram si asupra obtinerii de rezultate pe termen scurt, insa nu sacrificam niciodata viziunea in perspectiva.
Si, in cele din urma, un aspect foarte important este cultura noastra corporativa, faptul ca oamenii nostri traiesc conform acelorasi valori, cum ar fi gandirea pe termen lung, deschiderea catre diversitate, pasiunea pentru calitatea produselor si a relatiilor interumane.

Acesta este modul in care ne desfasuram activitatea si acesta este fundamentul succesului nostru: facilitam descentralizarea, insa ne asiguram ca toata lumea vorbeste aceeasi limba. Ne mentinem aceeasi directie interna in spatele unei viziuni corporative mondiale.

In privinta standardelor internationale, o companie mondiala ca a noastra are un obiectiv strategic comun. Dupa cum trebuie sa avem valori comune si o cultura comuna, avem nevoie si de standarde comune.
Standardele internationale le ofera tuturor un cadru. Gusturile pot diferi intre ele, insa cerintele privind sanatatea si anumite standarde minime sunt aceleasi in intreaga lume. In consecinta, standardele internationale ne ajuta sa ne modelam compania astfel incat ea sa fie un jucator mondial, cu termeni de referinta recunoscuti mondial. Insa ele servesc numai la incadrarea muncii noastre, munca propriu-zisa este o opera locala.

ISO are un rol distinctiv de jucat in calitatea sa de organizatie de standardizare cu adevarat mondiala, multipartita, sustinuta de experti si bazata pe consens: ea ne permite sa lucram eficient. Daca lucrurile nu ar sta asa, daca interpretarea anumitor dimensiuni ar fi realmente locala, incoerenta si diferita, am fi complet ineficienti ca societate si ca grup inscris in acea societate.

ISO Focus+ : Care este valoarea strategica a standardelor internationale pentru o companie ca Nestlé, cu o forta de munca internationala de 330 000 oameni ? ISO a dezvoltat 1 000 standarde legate de alimente. Cate implementeaza Nestlé si care sunt avantajele lor ?

Paul Bulcke : Unul dintre atuurile noastre de baza este faptul ca avem principii bine ancorate, care pretuiesc conformitatea. As putea sa dirijez foarte greu o companie ca a noastra daca n-as avea incredere ca angajatii nostri respecta valorile, cultura si directia noastra strategica. Dincolo de functionarea noastra interna, ei trebuie sa indeplineasca si asteptarile care vin din exterior.

Standardele internationale ma ajuta sa aplic in intreaga companie aceeasi abordare si aceiasi termeni de referinta. La randul sau, acest lucru ma ajuta sa consolidez eforturile depuse pentru a fi in conformitate cu aceste standarde. Daca am un standard care este acelasi in intreaga lume, pot sa adun resursele necesare indeplinirii sau, in unele cazuri, depasirii cerintelor acestui standard
In ceea ce priveste mia de standarde ISO destinate alimentelor, suntem o companie producatoare de alimente si de bauturi, deci tot ce putem sa facem este sa le respectam. Insa mai respectam, ca parte integranta a societatii, multe alte standarde. De asemenea, furnizam servicii si dirijam fabrici in care aplicam standardele de sanatate si siguranta. Ne dedicam practicilor de afaceri prietenoase cu mediu, deci respectam si standardele de mediu. Iar acestea nu sunt decat cateva exemple.

Exista multe standarde importante pentru noi, in afara de cele care se refera la alimente. Deoarece impactul ISO transcede criteriile referitoare la produse si se refera si la cele mai bune practici de productie, si chiar la performanta noastra fata de mediu, aceste standarde alcatuiesc impreuna un cadru de referinta foarte cuprinzator.

ISO Focus+ : Puteti sa ne spuneti cum foloseste Nestlé standardele ISO pentru sistemele de management ISO 9001 pentru calitate si ISO 14001 pentru mediu si cum a evoluat folosirea lor de-a lungul timpului ?

Paul Bulcke : Ne mandrim ca facem parte dintr-un sector care colaboreaza cu ISO pentru a modela standarde, punandu-ne la dispozitia dvs. cunostintele si expertiza dobandite in timp. ISO ne ajuta foarte mult prin publicarea unor procese, practici si instrumente de masura si de management coerente pe plan international. Amploarea implicarii ISO a dus la obtinerea unei performante imbunatatite fata de mediu. Cu alte cuvinte, ISO ne-a ajutat sa ne urmarim obiectivul, iar noi promovam dezvoltarea si utilizarea standardelor internationale relevante.

Autoritatea mondiala ISO ne este de mare folos. De exemplu, datorita sistemului de management al mediului elaborat de Nestlé, in momentul de fata detinem 413 fabrici deja certificate ISO 14001 din totalul de 461 fabrici ale noastre. Avem centre de distributie si centre de cercetare si dezvoltare care sunt in plin proces de certificare. Iata valoarea pe care ne-o ofera ISO: faptul ca standardele sunt mondiale si acceptate la nivel mondial face ca, atunci cand respectam standardele internationale ISO, oamenii sa stie imediat ce primesc de la noi si la ce nivel lucram.

ISO Focus+ : Ce avantaje concrete i-a adus companiei standardul ISO 22000 pentru managementul sigurantei alimentare ?

Paul Bulcke : Siguranta alimentelor este esentiala. De cand am adoptat ISO 22000:2005, Sisteme de management al sigurantei alimentelor – Cerinte pentru orice organizatie din lantul alimentar, am fost capabili sa ne comparam propriile noastre standarde foarte stricte cu cele stipulate de ISO.
Iata cum folosim din nou un standard acceptat pe plan mondial ca proprie referinta. Aceasta este cea mai buna modalitate de a obtine recunoasterea sistemelor noastre de evaluare a sigurantei alimentelor. Problemele care tin de siguranta alimentelor nu sunt numai de interes intern. In lantul alimentar, ele ne conduc atat catre furnizorii nostri, cat si catre distribuitorii nostri. Faptul ca dispunem de un standard care este acceptat pe plan mondial, ca ISO, ne ajuta sa rezolvam situatiile in care companiile au fiecare propriile standarde pe care le aplica.

ISO Focus+ : Nestlé a inaugurat recent Nestlé Health Science si Nestlé Institute of Health Sciences, doua organizatii separate, create pentru a dezvolta domeniul inovator al nutritiei personalizate bazate pe stiinta sanatatii, dedicat prevenirii si tratarii unor afectiuni ca diabetul, obezitatea, bolile cardiovasculare si boala Alzheimer. Puteti sa ne dati mai multe detalii ? Exista subiecte la care standardele v-ar putea inlesni munca si, daca da, in ce domenii ?

Paul Bulcke : Nestlé Health Science si Nestlé Institute of Health Sciences au fost infiintate la inceputul anului trecut. Ele ofera o noua dimensiune strategiei grupului Nestlé in materie de nutritie, sanatate si wellness, deschizand drumul dezvoltarii si aplicarii ultimelor progrese stiintifice pentru a crea un nou rol pentru nutritia personalizata in prevenirea si gestionarea maladiilor.

Nestlé Health Science va integra stiinta si cunostintele provenite din discipline diferite, unele dintre acestea fiind destul de noi in ceea ce ne priveste. Este un proiect in care avem multe de invatat. In multe dintre aceste domenii, exista deja unele standarde.

Nutritia este din ce in ce mai sofisticata in modul in care este definita, dar si in modul in care este perceputa. Personalizarea se bazeaza pe o intelegere aprofundata a constitutiei genetice a persoanelor, ca si a modului in care genele afecteaza factori ca dieta si stilul de viata. Acest lucru va impune standarde suplimentare, deoarece incercam sa abordam mai multe discipline in acelasi timp – ca diagnosticul, managementul alimentar si terapia – si sa le adaugam intr-un tot omogen.

ISO Focus+ : Care este interesul pentru grupul Nestlé de a investi in actiuni responsabile social, care pot sa nu va aduca rezultate financiare imediate pe piata concurentiala ? Cum contribuie standardul ISO 26000 privind responsabilitatea sociala la programul RSC deja bine stabilit al companiei ?

Paul Bulcke : Dupa cum spunem si mai devreme, orientarea Nestlé este una pe termen lung. Nu am face nimic care sa ne ofere avantaje pe termen scurt, dar care sa ne pericliteze interesele pe termen lung. Aceasta conceptie reflecta modul in care ne vedem propriul rol : sa evoluam impreuna cu societatea, sa ne pastram legatura cu comunitatile in sanul carora lucram deoarece tinem sa continuam sa facem parte din aceste comunitati. Acesta este motivul pentru care am integrat conceptul de responsabilitate sociala corporativa in activitatile noastre de baza. Succesul nostru trebuie sa tina nu numai de crearea de valoare pentru actionarii nostri, ci si de crearea de valoare pentru societate.

Este ceea ce noi numim “ a crea valoare impartasita ” – o notiune care se regaseste in fiecare veriga a lantului nostru de valori, in interactiunile cu furnizorii, cu clientii si cu consumatorii, in impactul produselor noastre asupra mediului. Depunem eforturi si pentru a crea valoare pentru societate in ansamblul sau. Acest lucru se traduce in mai multe moduri : o activitate economica durabila si sanatoasa creeaza locuri de munca. Si mai creeaza si oportunitati pentru formare si dezvoltare profesionala, ceea ce le ofera oamenilor o viata mai plina de sens. Stabilirea de legaturi durabile cu furnizorii ne ajuta si sa implementam un minimum de standarde.

Nestlé si-a concentrat atentia asupra a trei domenii prioritare, in care creeaza valoare pentru societate. Nutritia este primul dintre ele, pentru ca de asta ne ocupam si pentru ca in aceasta directie merg investitiile noastre in cercetare si dezvoltare.

Al doilea domeniu prioritar este apa. Apa reprezinta una dintre cele mai importante probleme din lume in ziua de azi, si este o problema deosebit de importanta pentru Nestlé. Noi folosim materii prime care provin din agricultura, or agricultura foloseste pana la 70 % din resursele de apa dulce ale planetei. Folosim apa in procesele noastre, in fabricile noastre. Consumatorii au nevoie de apa pentru a ne prepara produsele. Viitorul planetei noastre depinde de resursele de apa. Prin urmare sprijinim foarte ferm lucrarile in curs de desfasurare pentru definirea viitorului standard ISO 14046 privind Evaluarea ciclului de viata – Amprenta apei – Cerinte si linii directoare.

Cel de-al treilea domeniu pe care il avem in vedere este dezvoltarea rurala. Cele 461 fabrici Nestlé se afla in majoritate in zone rurale, pentru ca acolo se gaseste materia prima agricola. Suntem in legatura directa cu 600 000 fermieri si in legatura indirecta cu cateva milioane. Gratie acestei retele, fermierii devin mai eficienti si castiga mai bine, iar noi putem garanta calitatea ridicata a ingredientelor pe care le folosim.

Intorcandu-ne la ISO, utilizarea standardelor recunoscute international, ca ISO 26000, ne-ar oferi o autoritate suplimentara – cea a unui organism recunoscut la nivel mondial – daca acest standard ar fi certificabil. Am discutat cu ISO despre acest subiect si vom fi foarte fericiti daca vom putea contribui si mai mult in aceasta directie.

ISO Focus+ : Ce standarde sau initiative ati aprecia din partea ISO ?

Paul Bulcke : Fiind o companie internationala, suntem supusi la numeroase practici diferite de evaluare, fie in privinta companiei in sine, fie in privinta performantei produselor noastre. Pentru a elimina aceste criterii diferite si povara administrativa rezultata de aici, care nu este necesara de altfel, o autoritate mondiala care ar inlesni alinierea in randul agentiilor si metodologiilor de evaluare ar reduce timpul pierdut si volatilitatea presupusa de jonglarea cu diferite standarde. Standardizarea standardelor nu ar fi un lucru rau ! Alinierea standardelor ISO, de pilda ISO 9001 si ISO 14001, eventual fuzionandu-le intr-un sistem de management integrat – impreuna cu sanatatea si securitatea ocupationala – ar fi un pas inainte.

Ca si Pascal Lamy, directorul general al Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC), Nestlé lupta activ pentru libera circulatie a marfurilor si pentru inlaturarea barierelor din calea comertului, in special atunci cand standardele si reglementarile au o motivatie politica si cand ele ne impiedica sa le putem oferi consumatorilor cea mai buna valoare la cel mai mic pret.

Autoritatea tehnica a ISO este importanta pentru ca este neutra si obiectiva intr-o societate supusa la atat de multe influente. ISO ne ajutam sa construim legaturi. Pascal Lamy isi exprima cu multa convingere sprijinul pe care il acorda ISO, incurajand lumea sa accepte mai mult standardele mondiale.
ISO Focus+ : Puteti raspunde la inca o intrebare ? Care este produsul dvs. preferat Nestlé ?
Paul Bulcke : Este ca si cum l-ati intreba pe un parinte pe care dintre copiii lui ii prefera ! In mod normal nu as raspunde la asta, insa deoarece am in fata mea o ceasca de Nescafé, este clar ca Nescafé este unul dintre produsele mele preferate. Insa mai sunt multe alte produse Nestlé pe care le iubesc.
Despre Nestlé

Originile Nestlé dateaza din 1866, odata cu inaugurarea primei fabrici europene de lapte condensat. Fabrica a fost deschisa in Cham, Elvetia, de compania Anglo-Swiss Condensed Milk. Un an mai tarziu, un farmacist din Vevey, Elvetia, pe nume Henri Nestlé, a lansat una dintre primele formule preparate pentru sugari, “ Farine lactée ”.

Cele doua companii au fuzionat in 1905, devenind compania Nestlé pe care o cunoastem cu totii, sediul sau central ramanand si in ziua de azi in orasul elvetian Vevey. Nestlé are aproximativ 330 000 angajati si detine fabrici si operatiuni in aproape toate tarile din lume. In 2011, vanzarile Nestlé au atins aproape 83,7 miliarde franci elvetieni. (dupa un comunicat de presa al iso.org)

› Nestlé despre necesitatea standardelor internationale