Numeroase lucruri care ne sunt necesare si pe care le folosim la munca si acasa vin din alta parte. In cazul alimentelor pe care le consumam sau al hainelor pe care le purtam, sintagma “din alta parte” poate insemna pentru noi un magazin din apropiere. Dar pana sa ajunga in acel punct, bunurile respective au calatorit, poate, pe cai terestre sau feroviare, dintr-un capat de tara in altul, ori poate au fost produse folosind materii prime aduse pe cai aeriene sau maritime de la celalalt capat al globului. Folosirea containerelor de marfa ajuta la rationalizarea transportului in cadrul acestui vast comert de bunuri.
Mai bine de cinci milioane de containere de marfa se afla in functiune pe cuprinsul globului. Dar intreaga industrie care transporta aceste bunuri si materiale intre destinatii de pretutindeni avea nevoie de acorduri internationale care sa standardizeze si sa usureze astfel cerintele de manipulare a containerelor de marfa – ridicarea, incarcarea, stivuirea, securizarea si depozitarea lor.
Standardele pentru containerele de marfa acopera terminologia, clasificarea, dimensiunile, specificatiile si metodele de testare a containerelor de marfa din seria 1, manipularea si securizarea lor, marcarea si identificarea lor automatizata.
Codurile pentru containere, cunoscute si sub denumirea de coduri BIC, sunt recunoscute in ISO 6346, standard care stabileste un sistem de alocare de identitate a containerelor in toate documentele declarative vamale si cele de transport international. Peste 1200 de proprietari sau lucratori – reprezentand 90% din suma totala de containere din toata lumea – folosesc codurile BIC in 110 tari.
Mai multe informatii despre BIC si lista codurilor pentru containerele de marfa pot fi gasite accesand site-ul BIC, www.bic-code.org.
Mapa comisiei tehnice ISO/TC 104, Freight containers – containere de marfa – consta din aproximativ 50 de standarde ISO. (www.iso.org)