Home > Noi STANDARDE ISO > Reactia utilizatorilor standardului ISO 9001

Sondaj ISO pentru evaluarea reactiei utilizatorilor standardului ISO 9001

ISO efectueaza un studiu avand ca obiect utilizatorii existenti si potentiali ai standardului ISO 9001:2008, standard de referinta la nivel mondial pentru managementul calitatii, in vederea obtinerii unui feedback legat de decizia oportunitatii imbunatatirii standardului si a directiilor in care aceasta potentiala imbunatatire trebuie facuta.

Normele ISO impun tuturor standardelor sa fie revizuite cel putin o data la 5 ani pentru a stabili daca acestea ar trebui sa fie reconfirmate, revizuite sau retrase.

• Studiul poate fi accesat online la: www.iso.org/tc176/sc2/ISO9000UserSurvey
• Utilizatorii care se confrunta cu probleme in accesarea sondajului on-line sau care prefera sa raspunda offline la intrebari trebuie sa contacteze: TFUS.Survey@googlemail.com
• Utilizatorii care doresc sa afle generalitati in mod offline ar trebui sa contacteze: Charles.Corrie@bsigroup.com

ISO 9001 este acceptat general la nivel mondial drept standardul fundamental pentru oferirea sigurantei cu privire la capacitatea de satisfacere a cerintelor de calitate si pentru asigurarea satisfactiei consumatorului in relatia sa cu furnizorul.

Pana la sfarsitul lunii decembrie 2009 cel putin 1 064 785 de certificate ISO 9001 (editiile 2000 si 2008) au fost eliberate in 178 de tari si economii.

Studiul este efectuat de subcomitetul SC 2, Sisteme de management al calitatii, din cadrul comitetului tehnic ISO ISO / TC 176, Managementul calitatii si asigurarea calitatii.

SC 2 este responsabil pentru ISO 9001:2008, Sisteme de Management al Calitatii – Cerinte

Sunt abordate urmatoarele domenii:
• Organizatiile de certificare de terta parte
• Indicatorul punctelor forte / punctelor slabe din cadrul continutului curent al standardului ISO 9001:2008
• Indicatorul lacunelor din cadrul continutului curent
• Compatibilitatea cu alte standarde de management al sistemelor de calitate
• Opinii cu privire la structura actuala a ISO 9001:2008
• Cerintele viitoare ale pietei, neabordate in prezent
• Feedback cu privire la evaluarea conformitatii pentru utilizatorii certificatori de terta parte

Sondajul este disponibil in 11 limbi: araba, chineza, engleza, franceza, germana, italiana, japoneza, coreeana, portugheza, rusa si spaniola. O mare parte a lucrarilor va fi realizata prin utilizarea instrumentului online SurveyMonkey.

Sondajul va fi deschis online, din prima saptamana a lunii octombrie 2010 pana in ianuarie 2011 iar raportul privind rezultatele este planificat sa fie finalizat la sfarsitul lunii martie 2011.

Ca dezvoltator de standard, ISO incearca sa se asigure, prin intermediul sondajului, ca utilizatorii ISO 9001 continua sa fie satisfacuti de acesta.

Expertii responsabili pentru mentinerea relevantei standardului ISO 9001 au ca finalitate a activitatii proprii colectarea de reactii si opinii ale utilizatorilor actuali si potentiali ai standardului ISO.

Printre utilizatorii ISO 9001 curenti se numara:

• Organizatii de certificare de terta parte
• Organizatii autodeclarate
• Organizatiilor care utilizeaza ISO 9001 ca standard “cadru” de calitate pentru sistemelor lor de management al calitatii (SMC)
Organisme de certificare
• Consultanti
• Organismede standardizare nationale
Organisme de acreditare
• Achizitorii care folosesc de-a lungul lantului de aprovizionare standardul ISO 9001

Utilizatori potentiali ISO 9001 : 2008 includ:

• Organizatiile care au luat cunostinta de ISO 9001 dar nu folosesc in prezent standardul
• Organizatiile care au ales sa nu foloseasca ISO 9001
• Organizatiile care nu mai folosesc ISO 9001
• Utilizatorii unor alte standarde de calitate pentru propriul SMC
• Studentii
• Tarile care nu au adoptat standardele ISO.

ISO 9001:2008 reprezinta cea de a patra editie a standardului, fiind publicat pentru prima oara in 1987.
Revizuirea din anul 2000 a fost cea mai importanta, reorientand standardul catre satisfactia clientilor si imbunatatirea continua.

Cea mai recenta revizie, din 2008, nu a introdus cerinte noi si s-a concentrat in principal pe imbunatatirea textului standard si pe cresterea compatibilitatii acestuia cu standardul ISO 14001 pentru managementul de mediu. In prezent, ISO 9001 ajuta mii de organizatii din intreaga lume pentru a asigura statisfactia clientilor lor. (www.iso.org)

› Reactia utilizatorilor standardului ISO 9001