De la resursele umane la outsourcing – ISO isi extinde activitatea in cinci noi domenii
Avand deja un portofoliu amplu de peste 18600 standarde internationale, care acopera aproape in totalitate domeniile activitatii umane, de la dimensiunile suruburilor la responsabilitatea sociala, domeniul de aplicare ISO continua sa se diversifice o data cu includerea dezvoltarii de standarde intr-o zona extinsa cu cinci noi domenii de activitate recente.
Acestea sunt:
• Managementul de proiect, program si portofoliu
• Outsourcing
• Managementul resurselor umane
• Fabricarea aditiva
• Managementul riscului.
Managementul proiectelor, programelor si portofoliului
ISO a stabilit initial un comitet de proiect pentru dezvoltarea unui standard unic referitor la managementul de proiect (ISO / PC 236).
Cu toate acestea, recunoscand faptul ca disciplina managementului de proiect este mult mai larga decat ceea ce un singur standard poate cuprinde, s-a decis ca o noua comisie tehnica va fi creata pentru a dezvolta standarde suplimentare in acest domeniu.
Noua comisie ISO/ TC 258, Managementul proiectelor, programelor si portofoliului, va aborda aspecte care nu sunt acoperite in standardul aflat in prezent in proces de dezvoltare de catre ISO / PC 236 (ISO 21500), dar care sunt considerate esentiale si urgente in multe tari.
Prima reuniune va avea loc intre 27-29 iunie 2011 in Washington DC, Statele Unite ale Americii. In prezent in acest proces sunt implicate 34 de tari. Secretariatul comisiei si presedintele acesteia apartin ANSI (membru ISO pentru SUA) si respectiv BSI (membru ISO pentru Regatul Unit).
Outsourcing
Datorita multitudinii de documente existente cu privire la activitatile de externalizare precum si lipsei unui vocabular comun in cadrul industriei pe care sa se bazeze transmiterea de informatii asupra acestui subiect, ISO a stabilit un nou comitet de proiect, ISO / PC 259 Outsourcing.
ISO / PC 259 va dezvolta un standard pentru a oferi orientari generale si terminologie, permitand practicantilor sa-si armonizeze principiile, procedurile si vocabularul in standardele existente si viitoare.
Aceasta va imbunatati, de asemenea, si procesul de intelegere a tuturor partilor implicate in outsourcing, prin furnizarea unui set comun de practici pentru gestionarea ciclului de viata al activitatii de externalizare.
Comitetul va promova interoperabilitatea, coerenta si va contribui la eliminarea barierelor tehnice din calea comertului si la reducerea costurilor tranzactiilor pentru outsourcing.
Comitetul se va intruni intre 16-17 iunie 2011, in Sofia, Bulgaria. Secretariatul si presedintele apartin de NEN (membru ISO pentru Olanda) si respectiv BSI. In acest proces sunt implicate 14 tari.
Managementul resurselor umane (HR)
Din ce in ce mai multe organizatii activeaza dincolo de frontierele nationale iar forta de munca este din ce in ce mai mobila si globala.
In acest context devin din ce in ce mai dificile sarcini precum managementul talentelor, gasirea si pastrarea persoanelor de calitate, promovarea culturei fortei de munca la nivel mondial si gestionarea mobilitatii lucratorilor de mare valoare.
Armonizarea managementului resurselor umane este cruciala pentru asigurarea eficientei. In plus, studiile au aratat ca o multitudine de consumatori isi bazeaza alegerile lor de achizitie in concordanta cu tratamentul uman al fortei de munca.
Un nou comitet, ISO / TC 260, Managementul resurselor umane, va elabora standarde pentru managementul resurselor umane (inclusiv linii directoare, procese, politici, practici, servicii).
Acesta va promova abordari fundamentate si transferabile managementului fortei de munca in cadrul economiilor dezvoltate si emergente, pentru beneficiul general sau sau al organizatiilor si angajatilor proprii.
Standardele vor ajuta organizatiile sa se adapteze si sa exploateze schimbarile demografice care influenteaza accesul lucratorilor.
Acestea vor reduce barierele in calea schimbului (comertului) de talente intre regiuni, prin armonizarea proceselor in vederea mutarii fizice a talentelor si a evaluarilor competentelor (abilitati, cunostinte si rezultate). Un numar de 25 de tari sunt implicate in prezent in acest proces. Secretariatul comitetului este detinut de catre ANSI.
Fabricarea aditiva
Fabricarea aditiva (FA) reprezinta o parte inerenta a procesului de dezvoltare a produselor. Acesta tehnologie este folosita la fabricarea prototipurilor, uneltelor si subansamblelor de productie.
In comparatie cu metodele conventionale, caz in care piesele sunt turnate in forme specificate sau sunt taiate si prelucrate dintr-un bloc material, FA se bazeaza pe principiul ca lichidele, subtantele pudra si peliculele sunt stratificate pentru a construi structuri 3D, fara utilizarea unei matrite.
In trecut, dezvoltarea, modificarea si utilizarea proceselor de productie fara matrite (FA) a avut un caracter nesistematic. Unul dintre principalele motive este lipsa de disponibilitate a standardelor internationale.
Acestea sunt urgent necesare pentru promovarea utilizarii pe scara larga a acestui procedeu si pentru activitatea de reglementare a evaluarii produselor existente.
Un nou comitet tehnic, ISO / TC 261, Fabricarea aditiva, va dezvolta mult necesarele standarde pentru dezvoltarea si patrunderea pe piata a acestei noi industrii.
Prima intalnire va avea loc in Berlin, Germania, in perioada 26-27 iulie 2011. Secretariatul comitetului este detinut de DIN, membru ISO pentru Germania. Un numar de 17 tari participa la acesta activitate.
Managementul riscurilor
In urma devastatoarelor dezastre naturale care au luat lumea prin surprindere, oamenii sunt in cautarea unor instrumente care pot contribui la minimizarea impactului dezastruos al acestor evenimente.
In 2009, un cuprinzator set de instrumente de gestionare a riscului a fost dezvoltat de catre un grup de lucru ISO, incluzand:
• ISO 31000, Managementul riscului – Principii si orientari
• Ghidul ISO 73, Vocabular de management al riscului
• ISO / IEC 31010, Managementul riscului – tehnici de evaluare a riscurilor
Acum, ISO a creat un nou comitet de proiect, ISO / PC 262, Managementul riscului, pentru a promova acest lucru prin dezvoltarea unui document ce ofera orientari privind punerea in aplicare a acestor standarde.
Noul document va aborda urmatoarele aspecte:
• Punere in aplicare a cadrului si proceselor de management al riscurilor
• Strategia de gestionare a riscurilor
• Dezvoltarea unei culturi de management al riscului
• Construirea de capacitati si competente
• Abordarea si gestionarea riscurilor identificate
• Guvernanta
• Imbunatatirea performantelor unei organizatii pe baza managementului riscurilor
• Maximizarea oportunitatilor si minimizarea pierderilor in cadrul organizatiei.
Documentul va fi aplicabil tuturor organizatiilor, de toate dimensiunile, folosind expresii si o terminologie facila, pentru a usura aplicarea acestei metode.
In prezent, aproximativ 30 de tari sunt implicate. Secretariatul si presedintele apartin BSI si respectiv SA (membru ISO pentru Australia). Prima reuniune va avea loc intre 12-16 septembrie 2011.