Home > Articole ISO > Auditul de supraveghere – Cerintele ISO 9001

Odata ce compania dvs. este certificata ca fiind in conformitate cu standardul ISO 9001, Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO) doreste sa se asigure din trei in trei ani ca respectati in continuare principiile fundamentale urmate pentru a obtine certificarea. Organismele de certificare ISO, in calitate de auditori independenti de terta parte, vor efectua audituri de supraveghere pentru a analiza anumite cerinte si elemente selectate cu atentie din manualul calitatii elaborat de dvs., ca si toate masurile luate pentru a rezolva problemele constatate in timpul ultimului audit.

Pregatirea pentru audit

In momentul de fata exista programe intregi si cursuri de formare dedicate companiilor care doresc sa se asigure ca se afla in conformitate cu cerintele ISO inainte de un audit. Potrivit tabelei de control ISO 9000, un audit de pre-evaluare include consultanta – adesea furnizata de auditori experimentati in problemele ISO 9001 – cu privire la modul in care sa va corectati orice neconformitate inainte de auditul efectiv. Unele companii se specializeaza, de asemenea, in audituri interne care pot fi documentate – ceea ce reprezinta o problema majora in conformitatea cu ISO 9001. Puteti opta pentru a va programa fie un singur audit intern, fie mai multe audituri interne intr-o perioada determinata de timp. Tabela de control ISO 9001 recomanda, de asemenea, si un audit de formare, prin care un auditor specializat in pre-evaluare sa ii instruiasca pe membrii echipei dvs. de audit in tehnici de audit.

Cerintele privind conformitatea

Printre elementele care se impun in cadrul unui audit ISO 9001 se numara: o analiza manageriala, o discutie privind oricare schimbari care au avut loc in sistemul dvs. de asigurare a calitatii, un audit intern al calitatii si o discutie despre oricare masuri corective necesare pentru a va afla in conformitate cu standardul ISO 9001. Analiza manageriala ar putea sa determine faptul ca responsabilii operatiilor nu isi concentreaza eforturile in aceeasi directie. Este recomandata documentarea fiecarei sedinte manageriale si inregistrarea analizelor efectuate in timpul acestora. Atunci cand sunt evaluate schimbarile aduse sistemului de management al calitatii, organismul de certificare va va ajuta sa confirmati ca niciuna dintre aceste schimbari nu se abate de la politicile ISO. Ca si o analiza manageriala inadecvata, si un proces de audit intern ineficient reprezinta o neconformitate majora; tineti o buna evidenta a auditurilor interne si pastrati dovezi asupra faptului ca ati luat toate masurile corective care se impuneau.

Cerintele certificarii si masurile corective

Organismul de certificare ISO va audita unele dintre procesele definite in manualul calitatii, ca si datele de intrare si de iesire si interactiunile dintre procese; auditorul va decide din ce procese va fi alcatuit un anume audit. In mod obisnuit, auditorul va va instiinta dinainte asupra datei cand va avea loc auditul si asupra programului acestuia.

Pe langa elementele specifice impuse de certificare, organismul de certificare va analiza, de asemenea, si concluziile discutate si recomandarile facute in timpul ultimului audit de supraveghere. Impreuna cu auditorul, veti trece in revista masurile corective si recomandarile, acordand o atentie sporita plangerilor primite de la clienti. Fiecare masura corectiva ar trebui sa se concentreze asupra cauzei radacina a problemei si asupra eficacitatii solutiei propuse. (dupa un articol de Ben Taylor, colaborator al site-ului eHow)

› Auditul de supraveghere – Cerintele ISO 9001